Według informacji praktycy.com w okresie świątecznym 60 proc. e-sklepów organizuje promocje (tak przynajmniej wynika z zapowiedzi). Podobna liczba serwisów internetowych oraz stron na Facebooku ogłosi konkursy. RzetelnyRegulamin.pl radzi, by przygotowując takie akcje upewnić się, że są one zgodne z prawem.

– Praktycznie każde działanie tego typu musi mieć własny regulamin. W przypadku konkursów tę kwestię reguluje art. 8 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Jeśli konkurs w świetle Ustawy o grach hazardowych zostanie uznany za loterię, konieczna będzie akceptacja regulaminu przez dyrektora Izby Celnej – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. – Z loterią mamy do czynienia wtedy, gdy konkurs przewiduje losowanie nagród.

Warto także przygotować regulamin dla każdej organizowanej promocji. Kary w przypadku błędów lub braku regulaminu, jakie przewiduje UOKiK mogą być niemałe i wynieść do 10 proc. przychodów przedsiębiorcy.

Regulamin powinien dokładnie opisać zasady promocji albo konkursu. Należy go udostępnić użytkownikowi, zanim zadeklaruje chęć udziału w akcji. Według RzetelnyRegulamin.pl. przedsiębiorca musi informować, kto jest organizatorem, kto odpowiada za nadzór oraz jakie są warunki uczestnictwa w konkursie lub promocji. Należy też określić, jak zostanie wyłoniony zwycięzca, jakie są nagrody. Ważne jest ustalenie ram czasowych konkursu i promocji. Nie wolno zapomnieć o dodaniu informacji o tym, do jakich celów zostaną wykorzystane dane osobowe użytkowników. Trzeba za każdym razem rejestrować zbiór danych osobowych u Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). 

W przypadku konkursu w serwisie społecznościowym regulamin musi wskazywać jako organizatora firmę, np. podmiot prowadzący sklep, a nie np. Facebooka. Korzystając z tego portalu trzeba pamiętać, że kliknięcie przycisku „lubię to!”, nie może być traktowane jako zgoda na przystąpienie do loterii.

– Najłatwiejszym sposobem, by taką deklarację uzyskać, jest umieszczenie w portalu aplikacji do rejestracji użytkowników. Pamiętajmy też, że wszelkie kontakty związane z konkursem, nie mogą być prowadzone przy pomocy Facebooka – tłumaczy Rafał Stępniewski. W razie niestosowania zasad grozi blokada konta w serwisie społecznościowym. Ponadto trzeba pamiętać, że na publiczne informowanie o tym, kto wygrał konkurs, wymagana jest zgoda osoby zainteresowanej.
 
RzetelnyRegulamin.pl ostrzega też, aby nie stosować zapisów sprzecznych z przepisami, w tym klauzul niedozwolonych, do których należą takie sformułowania jak „organizator zastrzega sobie prawo do zmiany zamówionej nagrody na inną o podobnej funkcjonalności i wartości” czy „towar przeceniony lub zakupiony w promocji nie podlega zwrotom”. Zgłoszenie zakazanych klauzul i innych uchybień związanych z regulaminem (lub jego brakiem) w UOKiK  może skończyć się kontrolami w e-sklepie i karą finansową. – Zgłaszającymi są najczęściej sami użytkownicy, stowarzyszenia lub firmy, które wyspecjalizowały się w pozywaniu organizatorów takich akcji – mówi Rafał Stępniewski. Podobnie jest z Izbami Celnymi, które po zgłoszeniu zobowiązane są do przeprowadzenia kontroli.