Po pięciu kwartałach dwucyfrowego wzrostu sprzedaży, w III kw. 2021 r. wzrost dostaw komputerów na światowy rynek wyniósł tylko 5 proc. r/r (84,1 mln szt.). W tym dla notebooków i mobilnych stacji roboczych wzrost to 3 proc. (67,4 mln szt.), a dla desktopów 12 proc. (16,6 mln szt.).

To jednak dobry wynik, biorąc pod uwagę, jak duże były zakupy PC w III kw. 2020 r. Poziom dostaw okazał się najwyższy od 2012 r.

Tym niemniej problemy z podażą nadal dołują sprzedaż. Producenci i partnerzy handlowi mają kłopot z realizacją zamówień ze względu na utrzymujące się zaległości.

Nie do pozazdroszczenia
„Producenci komputerów mają trudniej niż ktokolwiek inny, ponieważ radzą sobie ze skomplikowanym i złożonym problemem podaży i popytu, w którym nie istnieje żadna magiczna formuła” – mówi Rushabh Doshi, dyrektor ds. badań w Canalys.
Co gorsza, muszą zająć się nie dwoma czy dwudziestoma, ale ponad setką rynków na całym świecie. Bycie producentem komputerów jest jednocześnie godne pozazdroszczenia i nie do pozazdroszczenia” – twierdzi dyrektor.

Jak zauważają analitycy, ponad rok od wybuchu pandemii produkcja jest nadal utrudniona przez blokady i inne ograniczenia związane z Covid-19, szczególnie w Azji. Problem potęgują ceny frachtu i opóźnienia w dostawach.

Problem z podażą potrwa do 2022 r.
Oczekuje się, że niedostateczna podaż komputerów potrwa do 2022 r., ponieważ w okresie świątecznym znaczna część zamówień nie zostanie zrealizowana.

Lenovo liderem

W III kw. 2021 r. wszyscy producenci z pierwszej piątki, za wyjątkiem HP, zwiększyli dostawy sprzętu. Lenovo jest numerem 1 po wzroście o 2,5 proc. (19,8 mln szt.). HP utrzymało drugą pozycję, ale odnotowało spadek o 5,7 proc., głownie z powodu niższych dostaw chromebooków do USA.

Dell osiągnął najwyższy wzrost w Top 5 (+26,7 proc.).

Najwięksi producenci komputerów w III kw. 2021 r. (dane światowe)

ProducentDostawy w III kw. 2021 r. (mln szt.)Udział w rynku w III kw. 2021 r.Wzrost dostaw rok do roku
Lenovo 19,77323,5%2,5%
HP 17,59720,9%-5.7%
Dell 15,18518,1%26,7%
Apple 7,8249,3%14,4%
Acer 6,0767,2%5,7%
Inni 17,62721,0%0,0%
W sumie 84,082100,0%4,9%
Źródło: Canalys

Jak producenci mogą przetrwać burzę
„Producenci, którzy będą w stanie poradzić sobie poprzez dywersyfikację produkcji i dystrybucji oraz lepszą widoczność zamówień, w celu ustalenia priorytetów przydziału urządzeń, będą przygotowani do przetrwania burzy” – twierdzi Ishan Dutt, starszy analityk w Canalys.

„Są nowe możliwości”

„W niektórych segmentach, zwłaszcza edukacyjnych i konsumenckich, nastąpiło wyraźne spowolnienie po fenomenalnych wynikach z ostatniego kwartału, ale są nowe możliwości” – mówi Rushabh Doshi, dyrektor ds. badań w Canalys.

Jakie? Związane z pracą hybrydową.

Praca hybrydowa nowym motorem wzrostu

Oczekuje się, że popyt na komputery będzie silny ze strony małych i średnich firm, które po końcu lockdownów śmielej ruszyły na zakupy. Z kolei konsumenci zaczną się mniej interesować nowymi PC, wydając więcej na rozrywki jak podróże.

Przedsiębiorstwa różnej wielkości prawdopodobnie skupią się na łatwej dostępności, bezpieczeństwie i zarządzaniu urządzeniami, starając się utrzymać hybrydowy model pracy na dłużej.

Według analityka oczekiwania związane z pracą hybrydową wymagają od producentów PC ulepszenia portfolio produktów i strategii wejścia na rynek, ponieważ jego zdaniem najważniejsze będą szybsze procesory, lepsze kamery oraz łączność w dowolnym miejscu i czasie.

Dostawy PC w III kw. 2021 r. okazały się najwyższe od 2012 r.

Źródło: Canalys