Ponad 4.5 mln sfałszowanych produktów, części i komponentów z segmentu druku HP skonfiskowano w regionach EMEA, Azji i Pacyfiku oraz w obu Amerykach. W regionie EMEA zajęto 1 mln nielegalnych tonerów i tuszy.

To najnowszy bilans działań zespołu, zajmującego się zapobieganiem i wykrywaniem oszust i podróbek (HP Anti-Counterfeiting and Fraud – ACF) za miniony rok finansowy (listopad 2019 r. – październik 2020 r.).

Oszuści łowią w sieci

Jak ustaliło HP, wraz z pandemią oszuści handlujący sfałszowanymi materiałami eksploatacyjnymi przestawili się na sprzedaż online.

Jaka jest skala problemu, świadczy liczba wykrytych ofert na platformach handlowych – na świecie usunięto z nich 224 tys. podrobionych wkładów, w regionie EMEA – 135 tys.

Glenn Jones, szef globalnego Anti-Counterfeiting Programme w HP, przekonuje, że firma ma sposoby, by zidentyfikować fałszerzy w sieci.

„Dzięki ciągłym inwestycjom w narzędzia do monitorowania sieci, narzędzia analizy big data w wykrywaniu podróbek oraz ulepszenia naszej technologii śledzenia, HP nieustannie implementuje nowe sposoby ochrony naszych klientów” – twierdzi dyrektor.

HP kontroluje klientów i partnerów

HP w ub.r. nie zrezygnowało z kontroli w terenie, którą są standardowym elementem działań ACF – przeprowadzono ponad 1700 kontroli dostaw u klientów oraz audytów magazynów partnerów we wszystkich regionach.

Prowadzono też szkolenia online dla partnerów, dotyczące zwalczania podróbek. Jak podaje producent, wzięło w nich udział 6700 partnerów i klientów końcowych z całego świata. W regionie EMEA wydano partnerom i klientom 500 poradników w tym temacie.

Podsumowanie działań zespołu HP Anti-Counterfeiting and Fraud w 2020 r. w regionie EMEA:
• Zajęcie 1 miliona nielegalnych materiałów eksploatacyjnych i usunięcie ponad 135 tys. ofert online
• Zatrzymanie potencjalnej sprzedaży 54 000 podrobionych wkładów z tonerami i tuszami w Nigerii – było to największe przejęcie w regionie EMEA w 2020 r.
• Wkłady z tonerami są nadal najczęściej podrabianym produktem, stanowiąc ponad 75 proc. wartości przejęć w roku finansowym 2020.

Glenn Jones apeluje o czujność

„Kierownictwo działów IT musi zachować czujność i stosować zasadę ograniczonego zaufania wobec zalewających rynek tanich produktów biurowych, które mogą okazać się podróbkami” – apeluje Glenn Jones.

Liczy na współpracę z platformami e-handlu i firmami z kanału sprzedaży.

„Dzięki ścisłej współpracy z naszymi partnerami handlowymi i dystrybutorami możemy ograniczyć liczbę sfałszowanych produktów docierających do klienta” – przekonuje dyrektor.

HP przypomina, że w razie awarii drukarki z powodu używania podrobionego atramentu lub tonera gwarancja producenta może nie obejmować naprawy.

Sprzedaż materiałów eksploatacyjnych to jeden z kluczowych biznesów HP – generuje największą część przychodów w segmencie druku. W minionym roku finansowym obroty producenta na tonerach i tuszach nieznacznie spadły (-1 proc. r/r), natomiast w I kw. finansowym 2021 (listopad – styczeń) odnotowano wzrost o 3 proc. rok ro roku.