Po ponad roku od wybuchu pandemii blisko jedna trzecia Polaków nadal pracuje zdalnie.  Jak wynika z badania NielsenIQ na zlecenie Dell Technologies Polska, co druga firma współpracująca z producentem musiała kupić w czasie pandemii dodatkowy sprzęt. Prawie 9 na 10 przedsiębiorstw podczas ostatnich zakupów postawiło na nowe laptopy,

W nadchodzących miesiącach ten trend się utrzyma – przewiduje Sebastian Antkiewicz, Client Solutions Group Manager w Dell Technologies Polska w rozmowie z Newseria Biznes.

29 proc. pracowników wróciło do biur

Wiosną 2020 roku podczas pierwszego lockdownu na pracę zdalną przeszło 6 na 10 Polaków. Po ponad roku od wybuchu pandemii zdalnie pracuje połowa mniej (31,8 proc.). Do biur „na stałe” wróciło 29 proc. pracowników, natomiast hybrydowo pracuje niecałe 14 proc. – wynika z marcowego badania „Rynek pracy: rok z koronawirusem” Gi Group, Grafton Recruitment i CBRE.

Praca zdalna i hybrydowa wymusiła inwestycje w sprzęt i rozwiązania do współpracy. 

Najczęściej wybieranym sprzętem komputerowym przez klientów były notebooki  aż w 89 proc. przypadków. W efekcie sprzedaż notebooków w zeszłym roku była o ponad 70 proc. wyższa niż rok wcześniej” – twierdzi Sebastian Antkiewicz. – „Najbliższy rok również będzie okresem bardzo dużej sprzedaży, szczególnie rozwiązań mobilnych”. 

„Szacujemy, że w 2021 r. sprzedaż będzie taka sama lub większa niż w ub.r. W Polsce do klientów biznesowych sprzeda się ok. 1,4–1,5 mln notebooków” – uważa dyrektor.

Monitory na podium

Jak wynika z badania NielsenIQ dla Della na próbie blisko 200 polskich przedsiębiorstw współpracujących z producentem, na podium najpopularniejszych sprzętów podczas zakupów firmowych znalazły się też monitory, które kupiła ponad połowa podmiotów (52 proc.), i pozostałe urządzenia peryferyjne, takie jak myszki czy klawiatury (41 proc.).

Klienci mogą łatwo stracić lojalność wobec marki

Firmy wybierały nowe urządzenia, w dużej mierze bazując na dotychczasowych doświadczeniach z daną marką bądź modelem sprzętu (76 proc.), a 47 proc. współpracujących z Dellem przedsiębiorstw zadeklarowało, że są przywiązane do jednego dostawcy.

Prawie połowa pytanych przedsiębiorców stwierdziła, że wystarczy jedno złe doświadczenie z serwisem i może to zniechęcić ich do skorzystania z usług danej marki na długi czas.

Istotnym elementem przy wyborze sprzętu jest specyfikacja i wymagania środowiska, żeby to urządzenie odpowiadało standardom funkcjonującym w firmie” – mówi Sebastian Antkiewicz. – „Bardzo dużą wagę klienci przykładają do jakości sprzętu, ale i wsparcia technicznego po zakupie, czyli w jaki sposób dostawca wspiera firmę w rozwiązywaniu problemów”.

Serwis najpopularniejszą dodatkową usługą

Wśród najpopularniejszych usług, które klienci B2B dokupują do nowego sprzętu, jest szybka naprawa usterek przez serwis (94 proc.) oraz możliwość naprawy na miejscu (90 proc.).

Dwie trzecie firm zwraca uwagę na zapewnienie bezpieczeństwa danych przy realizacji usług serwisowych. Z punktu widzenia przedsiębiorstw ważne są też oszczędność czasu i dłuższa gwarancja. Prawie połowa z nich jest skłonna dopłacić 5 proc. ceny sprzętu za dłuższą, pięcioletnią gwarancję.

Preferowane usługi najczęściej dotyczą wsparcia użytkowników i zapewnienia im nieprzerwanej pracy. Przykładem jest usługa Next Business Day” –  mówi dyrektor.

Klienci często też współpracują z nami w zakresie przygotowania komputera do pracy w miejscu jego produkcji. W fabryce komputer jest customizowany, wgrywane są aplikacje i system operacyjny” ­ – wyjaśnia.

Długi żywot firmowych laptopów i monitorów

Polskie firmy zostały też zapytane o cykl życia używanego w nich sprzętu. Najczęściej wymieniane są urządzenia peryferyjne, jak np. klawiatury i myszki. Ponad połowa firm (53 proc.) robi to średnio co dwa–trzy lata.

Najbardziej wysłużonym sprzętem są z kolei monitory – 91 proc. firm wymienia je raz na cztery lata lub rzadziej.

Z podobną częstotliwością prawie trzy czwarte przedsiębiorstw wymienia też laptopy.

Cykl życia komputerów stacjonarnych jest nieco dłuższy i oscyluje między 5 a 7 latami.  

Monitory potrafią być wykorzystywane nawet przez 7,8, 10 lat.

Polskie firmy chcą więcej laptopów w 2021 r.

W I poł. br. firmy w Polsce chcą postawić na dalsze upowszechnianie pracy zdalnej (54 proc.) i migrację swoich pracowników z komputerów stacjonarnych na laptopy (33 proc.).

Coraz istotniejsze jest dla nich także cyberbezpieczeństwo – 36 proc. zamierza zainwestować w zabezpieczenia urządzeń końcowych. Do tej pory notebooki często były zaniedbywane pod tym względem.

„Istotne stały się kwestie związane ze zdalnym zarządzaniem, zdalnym wdrażaniem środowiska pracy oraz tym, w jaki sposób można wspomagać pracowników w wykonywaniu obowiązków z domu” – dodaje ekspert Dell Technologies.

Źródło: Newseria Biznes