Jak istotne dla firm jest wdrażanie nowych technologii oraz jakie bariery napotykają na swojej drodze – sprawdzał TomTom Telematics w badaniu obejmującym 1,4 tys. menadżerów z 7 krajów europejskich, w tym 200 z Polski.

Wyniki wskazują, że polskie firmy inwestują w nowe technologie, ponieważ uważają, że dzięki nim zwiększy się ogólna produktywność. Taką odpowiedź wskazało 28 proc. menedżerów (przy 25 proc. średniej wśród ankietowanych z wszystkich krajów).

Na drugim miejscu znalazło się zwiększenie przychodów ze sprzedaży (21 proc. w Polsce i 14 proc. ogółem), a na trzecim zmniejszenie kosztów (20 proc. w Polsce, 14 proc. ogółem).

Co ciekawe, w Europie ważniejsza od kwestii finansowych była poprawa jakości obsługi klienta – wskazało na nią 17 proc. ankietowanych (w Polsce 11 proc).

Wybierając nowe rozwiązanie szefowie biorą pod uwagę przede wszystkim użyteczność (60 proc. odpowiedzi polskich ankietowanych) i perspektywiczność systemu (53 proc.). Dużo mniej istotna jest marka dostawcy (32 proc.) oraz dotychczas zrealizowane przez niego projekty (15 proc.).

Menedżerowie twierdzą, że ich firmy szybko adoptują nowe technologie – tak jest zdaniem 78 proc. respondentów (średnia dla 7 krajów to 66 proc.). Co istotne, ponad połowa pytanych uważa, że rozwiązania, w które inwestują dziś, za 3 lata mogą być już przestarzałe. Czyli większość zdaje sobie sprawę z konieczności ciągłych wydatków na cyfryzację.

Menedżerowie są przekonani, że technologie biznesowe pełnią bardzo istotną rolę w rekrutacji, motywowaniu i utrzymaniu pracowników. W Polsce uważa tak 92 proc. ankietowanych.

Wyniki wskazują natomiast, że największą przeszkodą jest brak rzetelnych porad dla przedsiębiorstw poszukujących możliwości wprowadzania nowoczesnych rozwiązań.

Aż 83 proc. polskich menedżerów skarży się na ich brak, podczas gdy średnia dla wszystkich krajów jest o 20 pkt proc. niższa.

Niemal co trzeci menadżer uważa, że brak wsparcia dostawcy jest problemem we wdrożeniu nowoczesnych technologii (32 proc. odpowiedzi w Polsce i  29 proc. ogółem). Wciąż do głównych barier należą koszty (57 proc. w Polsce i 48 proc. ogółem).