Polacy okazali się najlepsi,  pod względem świadomości w zakresie prywatności i cyberbezpieczeństwa w internecie – w badaniu NordVPN, w którym pytano ponad 26 tys. osób ze 176 krajów. Pierwszą lokatę w Międzynarodowym Teście Prywatności (NPT) zajęliśmy ex aequo z Singapurem.

Top 3 rankingu testu NPT
1 Polska i Singapur (64/100)
2 Niemcy i Stany Zjednoczone (63/100)
3 Wielka Brytania, Austria i Portugalia (62/100)

Na czym znają się lepiej, na czym gorzej

Polacy wypadli najlepiej w rozpoznawaniu zagrożeń online i znajomości sposobów ich unikania (78 proc.), a najgorzej w pytaniach związanych z praktykami i narzędziami zapewniającymi bezpieczeństwo w sieci (55 proc.) – według badania NordVPN, w którym pytano ponad 26 tys. osób ze 176 krajów.

W porównaniu z 2021 r. znacznie więcej Polaków twierdzi, że wie, co zrobić, jeśli dostawca usług ujawni ich dane (obecnie 75 proc., dwa lata temu 61 proc.).

Jednak mniej uczestników zdaje sobie sprawę, że Facebook może zbierać dane o osobach niebędących jego użytkownikami (obecnie ma tę świadomość 61 proc. respondentów wobec 75 proc. w 2021 r.).

Polacy potrafią tworzyć silne hasła

Z badań wynika, że Polacy są dobrzy w tworzeniu silnych haseł (96 proc.) i radzeniu sobie z podejrzanymi ofertami serwisów streamingowych (93 proc.). Wiedzą też, jakich wrażliwych danych nie powinni udostępniać w mediach społecznościowych (93 proc.) i jakie zagrożenia wiążą się z zapisywaniem danych karty kredytowej w przeglądarce (91 proc.).

Nie wiedzą o narzędziach chroniących prywatność

Jednak zaledwie 5 proc. ma wiedzę na temat internetowych narzędzi chroniących prywatność, a tylko 34 proc. wie, jakie dane zbierają dostawcy usług internetowych w metadanych. Jedynie jedna trzecia zdaje sobie sprawę, jak ważne jest czytanie regulaminów korzystania z aplikacji i usług online. W porównaniu z 2021 rokiem ludzie częściej jednak czytają warunki świadczenia usług (31 proc. wobec 21 proc.).

Więcej Polaków rozumie też znaczenie aktualizowania aplikacji na bieżąco (69 proc. do 62 proc.).

Trzeba ostro zabrać się za szkolenia i edukację

W sumie wyniki badania nie są jednak pocieszające. Pokazują, że na świecie świadomość prywatności i cyberbezpieczeństwa w internecie spada z każdym rokiem (średnia globalna testu 61/100, 2 lata temu 66/100).

„Wraz z rosnącą złożonością zagrożeń internetowych światowa świadomość prywatności i cyberbezpieczeństwa w internecie spada. Paradoksalnie, im więcej dostępnych rozwiązań zabezpieczających, tym gorsze wyniki. Edukowanie użytkowników na temat potencjalnych zagrożeń i najlepszych praktyk powinno być dla nas priorytetem” – mówi Marijus Briedis, CTO w NordVPN.

Branża IT z wysoką świadomością

Z NPT wynika, że osoby w wieku 30-54 lat mają najlepsze umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Co do branż, to sektor IT, respondenci z branży finansowej i rządowej uzyskali nieco wyższe wyniki NPT niż inni.

———————————–

Międzynarodowy Test Prywatności (NPT – National Privacy Test) to globalna ankieta mająca na celu ocenę cyberbezpieczeństwa użytkowników, świadomości prywatności w internecie i edukacji społeczeństwa na temat cyberzagrożeń. W 2023 r. w teście 26 174 respondentów ze 175 krajów odpowiadało na 22 pytania.