Aż 86 proc. firm w Polsce między styczniem 2022 r. a marcem 2023 r. zostało dotkniętych podwyżkami stawek za energię elektrycznej. Wyższe ceny najmocniej uderzyły w branżę IT (wzrost wydatków o 195 proc.) – wynika z badania Schneider Electric i Digital Poland. Tym samy firmy z sektora informatycznego musiały znieść największy szok cenowy, jeśli chodzi o rachunki za prąd, w całej polskiej gospodarce. W następnej w kolejności branży przemysłowej wydatki urosły o 155 proc. r/r.

Według danych GUS przytocznych w raporcie, udział kosztów energii w kosztach działalności operacyjnej w sektorze „informacja i komunikacja” wyniósł 1,36 proc. Dla porównania w handlu (hurtowym i detalicznym) 0,43 proc., w budownictwie 0,69 proc., w hotelach 5,3 proc., w górnictwie 7,6 proc.

W całej gospodarce wzrost kosztów związanych z energią elektryczną zadeklarowało 93 proc. MŚP i 65 proc. dużych przedsiębiorstw. Rachunki urosły średnio o 150 proc.

Dla dostawców specjalizowanych rozwiązań informatycznych oznacza to również, że wiele firm szuka sposobów, aby ograniczyć rosnące rachunki za prąd.

Konieczne będą inwestycje w rozwiązania cyfrowe

Odpowiedzią na galopujące ceny energii jest Elektryczność 4.0 (nazywana też inteligentną elektryfikacją), czyli proces transformacji do pochodzącej z rozproszonych odnawialnych źródeł, zarządzanej cyfrowo energii elektrycznej, dystrybuowanej poprzez elastyczne sieci.​  

Wdrażanie Elektryczności 4.0 to proces, na który składają się trzy fazy: planowanie strategiczne, cyfryzacja i dekarbonizacja. Wymaga rzecz jasna inwestycji, tymczasem cyfrowy monitoring zużycia energii elektrycznej, który powinien być jednym z pierwszych kroków ku inteligentnej elektryfikacji, wprowadzono u zaledwie 10 proc. badanych (w tym u 27 proc. dużych firm).

Kolejne istotne miejsce na liście wdrożeń z obszaru Elektryczności 4.0 zajmują rozwiązania podnoszące efektywność energetyczną, w tym systemy automatyki przemysłowej lub budynkowej ​(ma je 7 proc. firm ogółem i 19 proc. dużych podmiotów), czyli tutaj też jest potencjał.

Z kolei na wdrożenie mikrosieci energetycznej lub oprogramowania ​sterującego zużyciem i/lub produkcją energii​ wskazało jedynie 5 proc. zapytanych przedstawicieli przedsiębiorstw działających w Polsce (w tym 12 proc. przedstawicieli dużych firm).

Najczęściej firmy inwestują w OZE.

Brak środków i wiedzy barierą

Dla 4 na 10 firm (38 proc.) główną barierą przed wprowadzaniem Elektryczności 4.0 jest niedobór środków finansowych. Podobnie liczna grupa (28 proc.) wskazuje na niedostateczne wsparcie ze strony państwa. Co czwarte przedsiębiorstwo (24 proc.) przyznało, że nie ma odpowiedniej wiedzy dotyczącej wdrożenia nowych technologii. Podobny odsetek zastanawia się nad tym, czy wdrożenie założeń Elektryczności 4.0 się zwróci.

—————————-

Dane zawiera raport Schneider Electric i Digital Poland „Elektryczność 4.0. Tańsza, czystsza i stabilniejsza energia dla przedsiębiorstw w Polsce”.