Zgodnie z nowymi przepisami z 10 do 14 dni wydłuży się czas, w którym klient będzie mógł zwrócić towar zakupiony w sieci lub przez telefon. Przedsiębiorca będzie musiał poinformować konsumenta o możliwości odstąpienia od umowy. Za ewentualne odesłanie towaru zapłaci konsument, ale będzie miał prawo zażądać zwrotu ceny razem z kosztami dostarczenia.

Nowe przepisy zwiększają również obowiązki informacyjne przedsiębiorców. Będą oni musieli podać m.in. wszystkie koszty zakupu i uzyskać zgodę klienta na każdorazowe płatności (zgoda nie może być domyślna). Sprzedawca ma podawać całkowitą cenę produktu.

Ustawa o prawach konsumenta wprowadza także obowiązek informowania kupujących o tym, że ewentualny spór dotyczący transakcji można rozwiązać polubownie.
 
Istotne zmiany dotyczą reklamacji. Gdy zakupiony towar okaże się wadliwy, konsument będzie mógł wybrać między jego naprawą, wymianą, obniżeniem ceny lub odstąpieniem od umowy. Sprzedawca nie musi jednak godzić się na odstąpienie od umowy (zwrot towaru przez klienta), gdy reklamowana wada produktu nie jest istotna.

Zmiany będą dotyczyły również sprzedaży przez telefon. Po 25 grudnia telemarketerzy mają od razu poinformować, że celem nawiązania kontaktu jest zawarcie umowy kupna-sprzedaży, a następnie przesłać na trwałym nośniku (np. e-mail, papier) informację o umowie, ale to jeszcze nie spowoduje jej zawarcia. Konsument musi potwierdzić, również na trwałym nośniku, że chce zawrzeć umowę na zaproponowanych warunkach.

Więcej informacji na temat zmian znajdziecie tutaj.
 
Również w dniu 25 grudnia wchodzi w życie nowy przepis prawa telekomunikacyjnego, który zakazuje przekazywania informacji marketingowych (np. e-mailem, SMS-em, przez telefon) bez uzyskania na to uprzedniej zgody odbiorcy. Ta zasada dotyczy nie tylko relacji przedsiębiorcy z konsumentem, lecz także komunikacji między przedsiębiorcami.

Dodatkowe informacje są tutaj.