Aż 73 proc. startupów swój rozwój opiera na środkach własnych założycieli – według ankiety Fundacji Startup Poland, opublikowanej w raporcie „Polskie startupy 2021” .

Eksperci podkreślają jednak, że nie jest to model finansowania najbardziej sprzyjający rozwojowi.

„Główną barierą w pozyskaniu kapitału przez polskie firmy jest brak odpowiedniej komunikacji potrzeb kapitałowych i niewłaściwy sposób przedstawienia projektu inwestycyjnego” – twierdzi doradca finansowy Robert Chybowski dla Newseria Biznes.

Jak ocenia, nieumiejętność skutecznej komunikacji z inwestorami i funduszami inwestycyjnymi ogranicza polskim firmom dostęp do kapitału.

Jeśli chodzi o zewnętrzne źródła finansowania startupów, to według badania Startup Poland najwięcej, bo 30 proc., wskazuje na krajowe fundusze venture capital (zarówno publiczno-prywatne, jak i prywatne), a nieco mniej na krajowego anioła biznesu (23 proc.).

Tym niemniej w opinii co trzeciego startupu coraz łatwiej jest znaleźć finansowanie, odmiennego zdania jest 18 proc. pytanych.

Jak tłumaczy ekspert, firmy w pierwszej kolejności idą po fundusze do inwestorów indywidualnych, bo łatwiej im jest z nimi rozmawiać. Z instytucjonalnymi inwestorami często nie idzie tak łatwo.

Dlaczego tak trudno dogadać się z funduszem

Trudność w komunikacji wynika głównie z tego, że fund manager myśli przede wszystkim w kategoriach przychodów i kosztów, tzn. aby różnica między nimi równoważyła kapitał, który inwestuje. Natomiast osoba, która przychodzi po ten kapitał, myśli przede wszystkim o swoim produkcie” – uważa doradca finansowy.

Jak ułatwić komunikację

Jego zdaniem poprawę w komunikacji z funduszami może przynieść metoda Lean Canvas, która służy do oceny efektywności modeli biznesowych. To rodzaj zwięzłego, jednostronicowego biznesplanu, który skupia się m.in. na takich elementach jak: segmentacja klientów, rozwiązanie problemów, przewaga nad konkurentami, struktura kosztów i przychodów. Taki plan jest łatwy do przedstawienia potencjalnym inwestorom.

„Przedsiębiorca, który przychodzi do fund managera, spotyka człowieka, który też ma pewną sprawę do załatwienia. Tak jak przedsiębiorca ma produkt i potrzebuje kapitału, tak fund manager ma kapitał, który musi wydać w odpowiednim czasie. Stara się więc dokonać szybkiej selekcji. W pewnym sensie jest to egzamin, ale w rzeczywistości to jednak rozmowa partnerska” – twierdzi Robert Chybowski.

Rekord inwestycji w polskie startupy w 2022 r.

Jak wynika z podsumowania transakcji na polskim rynku venture capital, przygotowanego przez PFR Ventures i Inovo Venture Partners, w 2021 r. 379 spółek pozyskało łącznie 3,6 mld zł finansowania od 113 polskich i zagranicznych funduszy. To oznacza wzrost o 79 spółek oraz o 1,5 mld zł środków względem 2020 r.

W I połowie 2022 r. na polskim rynku VC przeprowadzono 191 transakcji. Przyniosły one innowacyjnym polskim firmom ponad 2 mld zł. W II kw. br. 72 proc. inwestycji w polskie startupy pochodziło z międzynarodowych VC.

Źródło: Newseria Biznes