Według raportu 'Internet Standard eCommerce 2012′ pozycjonowanie stron WWW właściciele e-sklepów uznają za najskuteczniejszą formę marketingu od 4 lat. W 2011 r. wskazało ją 48 proc. badanych. Chodzi o różne działania i metody, które umożliwiają zajęcie wyższego miejsca w wynikach wyszukiwania np. Google’a (jak SEO, czyli pozycjonowanie i optymalizacja strony lub PPC – płatne reklamy).

Zdaniem Internet Standard, aby strona wyświetlała się wyżej, najważniejszy jest odpowiedni dobór kluczowych słów i fraz. Ponieważ są to zwykle nazwy produktów lub asortymentu (np. drukarki, komputery) przy dużej konkurencji na rynku koszty SEO rosną. Ponadto efekt długiego ogona (czyli stosowanie dłuższych sekwencji słów kluczowych) nie przynosi już oczekiwanych korzyści – stwierdza Internet Standard. Według raportu pozycjonowanie przy niewielkich nakładach jest skuteczne w branżach, w których nie ma dużej konkurencji w sieci. Okazało się, że 97 proc. sklepów oceniających SEO jako najlepszą formę promocji, stosują tę metodę, ale 18 proc. nie miało zysku w ub. roku.

Nieco mniej e-sklepów (45 proc.) uważa porównywarki cen za najskuteczniejsze narzędzie. I tutaj nie jest jednak różowo. Autorzy raportu zwracają uwagę, że obecność e-sklepu w porównywarkach pociąga za sobą koszty, bo większość serwisów pobiera opłaty za kliknięcie w jego logo lub adres. Inna wada – „bardzo często klienci wybierają najtańsze oferty, a sklepy – aby być najtańszym na rynku e-commerce – zmuszane są do wprowadzania minimalnej marży. W takim przypadku może się okazać, iż istnienie w systemie porównywarek nie jest opłacalne, a jedyną korzyścią jest kreowanie świadomości marki e-sklepu” – stwierdza raport. Według Internet Standard spośród e-sklepów szukających klientów poprzez porównywarki 19 proc. nie miało zysku w 2011 r. Resellerzy, którzy nie pozycjonują strony i unikają porównywarek cen, skupiają się na serwisach aukcyjnych (78 proc.).

Trzecią pod względem skuteczności (według resellerów) metodą promocji w sieci jest reklama w wyszukiwarkach (płatne linki), na którą zdecydowało się w ub. roku 27 proc. badanych. Zdaniem Internet Standard skuteczność tej metody łatwiej ocenić, dzięki narzędziom dostarczanym przez wyszukiwarki. Z danych za ub. rok wynika, że 21 proc. e-sklepów inwestujących w płatne linki nie miało zysku.