Według mGenerator.pl co czwarty polski sklep internetowy ma stronę mobilną lub aplikację na smartfony. Najczęściej są to serwisy dostosowane do zaawansowanych telefonów – wdrożyło je 79 proc. e-sklepów, deklarujących stosowanie rozwiań mobilnych. Natomiast 13 proc. ma zarówno stronę mobilną, jak i aplikację. Najmniej jest tych, które wykorzystują wyłącznie aplikacje mobilne – 8 proc. 

– Takie rozwiązania zdobyły ogromną popularność na Zachodzie – twierdzi Piotr Krawiec, dyrektor generalny mGenerator.pl. – Dzięki wbudowanemu w aplikacje systemowi powiadomień, sklepy mogą utrzymywać stały kontakt z klientami, informując na bieżąco o promocjach, rabatach, akcjach specjalnych. Nie warto iść za większością. Stworzenie aplikacji mobilnej jest droższe, jednak daje sklepowi większe możliwości wykorzystania potencjału smartfona lub tabletu.

Zalety mobilności
Wśród korzyści z wdrożenia rozwiązań mobilnych przedsiębiorcy najczęściej wymieniają zwiększenie dostępności e-sklepu (71 proc.). Według 65 proc. dzięki temu mogą lepiej dostosować się do wymagań klienta. Na trzecim miejscu znalazło się postrzeganie sklepu za bardziej innowacyjny (59 proc.) Co ciekawe, zwiększenie sprzedaży jako zaletę rozwiązań mobilnych dostrzega dużo mniej przedsiębiorców (38 proc.). 
 

Porównanie cech rozwiązań mobilnych dla e-sklepu według mGenerator.pl: 

Cecha

Aplikacja mobilna

Strona mobilna

User experience (łatwość obsługi)

***

**

Objętość danych pobieranych każdorazowo z internetu na telefonu
użytkownika

*

**

Dostępność na różne platformy

*

***

Interakcja z użytkownikiem, np. tworzenie gier promocyjnych i
konkursów, wysyłanie powiadomień push

***

*

Możliwość wykorzystania aparatu fotograficznego, np. na potrzeby kodów
QR

***

Brak

Możliwość wykorzystania modułu NFC (komunikacja zbliżeniowa)

***

Brak

Możliwość pobierania danych z innych aplikacji

***

Brak

Koszt wdrożenia

***

*

Koszt wprowadzania zmian w przyszłości

**

*

Krótki czas przygotowania

**

*

Wpływ na pozycjonowanie – SEO

*

***

Jak powinna wyglądać strona
Wyniki badania pokazują, że największy ruch w e-sklepach, wśród urządzeń mobilnych, generują smartfony i to na nich najczęściej skupiają się webmasterzy. Przedstawiciel Generatora.pl przekonuje, że warto stworzyć także wersję e-sklepu dla tabletów – z większymi przyciskami i linkami, które łatwo będzie można uruchomić palcem.

W przypadku aplikacji mobilnych e-sklep musi przygotować osobne produkty na poszczególne systemy operacyjne, więc warto wybrać przede wszystkim takie, które są najczęściej używane. Obecnie dominuje Android (75 proc. udziału w rynku według IDC). Za nim jest iOS (17 proc.) – Skoncentrowałbym się na tych dwóch systemach. Mimo, że iOS traci na popularności, to korzystają z niego bardziej zamożni klienci – radzi Piotr Krawiec. Jego zdaniem w przypadku tabletów warto postawić przede wszystkim na iPada.

Dane pochodzą z raportu „m-commerce w praktyce 2013” przygotowanego przez mGenerator.pl.