Większość przedsiębiorstw wymienia mobilny sprzęt komputerowy co rok lub dwa lata (50 proc.) bądź też co trzy-cztery lata (46 proc.) – według badania Panasonic Business, przeprowadzonego w trzech krajach zachodniej Europy (w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Szwecji). Powodem są szybko zmieniające się potrzeby biznesowe.

Jednocześnie ponad połowa ankietowanych (58 proc.) twierdzi, że chciałaby ponownie wykorzystywać urządzenia, zmieniając ich przeznaczenie, gdyby użytkownik końcowy mógł je łatwo zrekonfigurować (dotyczy to 21 – 50 proc. urządzeń).

Ponad połowa respondentów (54 proc.) nie stara się jednak regularnie modyfikować urządzeń, by móc je powtórnie wykorzystać do pracy.

Spore zainteresowanie przedłużoną gwarancją

Mniej niż połowa ankietowanych decydentów ds. IT przed dokonaniem zakupu analizuje urządzenia pod kątem zrównoważonego rozwoju i wpływu na środowisko.

Najczęściej rozważając zakup działy IT zwracają uwagę na gwarancję obejmującą uszkodzenia spowodowane przez użytkownika (upadek sprzętu, zalanie) – 51 proc. oraz możliwość naprawy i wpływ na przedłużenie żywotności sprzętu i środowisko (45 proc.).

Również mniejszość pytanych szefów IT podejmuje jakiekolwiek kroki w celu przedłużenia czasu życia firmowych urządzeń, np. zapewniając użytkownikom szkolenia, jak mają dbać o sprzęt (48 proc.). Taki sam odsetek, czyli całkiem sporo, decyduje się na przedłużoną gwarancję (ponad 3 lata). Regularną konserwację stosuje natomiast 57 proc.

67 proc. rzuca sprzęt na rynek wtórny

Ponad jedna czwarta ankietowanych (26 proc.) przyznaje, że z końcem okresu użytkowania po prostu oddaje urządzenie do utylizacji. Jednocześnie niemal połowa (49 proc.) uczestniczy w programach zwrotu zużytego sprzętu. Aż 67 proc. sprzedaje urządzenia na rynku wtórnym.

Chcą bezpiecznego usuwania danych

Po zakończeniu użytkowania sprzętu priorytetem jest bezpieczeństwo. Otóż 51 proc. ankietowanych twierdzi, że najważniejsze jest dla nich usunięcie z urządzenia wszystkich danych. Przyjazny dla środowiska recykling nawet dla zachodnioeuropejskich firm jak się okazuje jest mniej istotny (40 proc.).

Badanie pod tytułem From Renew to Reuse: The Mobile Computing Sustainability Challenge („Wykorzystaj zamiast wymieniać – wyzwania związane ze zrównoważonym podejściem do mobilnych urządzeń komputerowych”) przeprowadziła na zlecenie Panasonica firma Opinion Matters. W ankiecie udział wzięły 772 osoby odpowiadających za decyzje informatyczne w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 50 osób w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Szwecji.