Konsumenci wydadzą globalnie 1,05 bln euro na produkty technologiczne w 2020 r., o 2,5 proc. więcej niż w 2019 r. – prognozuje GfK. W tym na IT i produkty biurowe pójdzie ponad 15 proc. tej kwoty, a na elektronikę konsumencką – 14 proc. W tych segmentach wydatki powinny być podobne jak w ub.r. Nieco większe zakupy niż w ub.r. (o 3 proc.) przewiduje się w sektorze telekomunikacyjnym (mają sięgnąć 43 proc. udziału w rynku, tj. 454 mld euro). Reszta to sprzęt AGD. Jedna czwarta z ponad 1 bln euro światowych wydatków trafi do sprzedawców w Europie.

Według GfK konsumenci są gotowi kupić nowy sprzęt, gdy są przekonani, że produkty spełniają ich potrzeby, zapewniają im korzyści, a ostatecznie dostarczą im oczekiwanych wrażeń. Zapotrzebowanie konsumentów na tzw. bogate doświadczenia będzie się utrzymywać.

Co poprawia wrażenia konsumentów związane z używaniem elektroniki? Najważniejsze są dla nich wysoka wydajność i innowacje. Ten trend przejawia się m.in. w rosnącej popularności notebooków dla graczy (wzrost sprzedaży o 15 proc. w ujęciu wartościowym).

Dobre wrażenia zapewniają też klientom najwyraźniej smartfony z dużym wyświetlaczem, które robią wysokiej jakości zdjęcia. Modele z ekranem o przekątnej co najmniej 6 cali odpowiadały za 73 proc. sprzedaży w pierwszych 9 miesiącach 2019 r., a urządzenia z tylnymi aparatami rozdzielczości ponad 20 MP uzyskały 26 proc. udziału wartościowo. Według GfK podkreśla to znaczenie dla klientów funkcji zapewniających korzyści, ale także przekształcania korzyści w doświadczenia, takie jak przesyłanie bogatych treści, robienie i udostępnianie zdjęć i filmów, oglądanie filmów.

Konsumenci są również skłonni wydawać więcej na produkty, które ułatwiają ich życie. Smartwatche to kolejny przykład silnie rosnącej kategorii (+48 proc.), która łączy funkcjonalność i uproszczenie działania, aby zapewnić lepsze wrażenia użytkownikom.