Po wyraźnym spadku w 2020 r. wartość sprzedaży smartfonów wzrosła globalnie o 13,4 proc., do 365,5 mld dol. w 2021 r. – według GfK.

W 2022 r. eksperci spodziewają się podtrzymania tendencji wzrostowej dla tego sektora.

Warto natomiast zwrócić uwagę, że po dużych wzrostach przychodów w I poł. 2021 r. (o 28,7 proc. r/r), w drugiej połowie wzrosty wyhamowały do 1,8 proc.

W drugim półroczu 2021 liczba sprzedanych smartfonów spadła o 10,6 proc. r/r.

„Jednym z powodów takiej sytuacji jest nieustająca presja cenowa spowodowana przez problemy z łańcuchem dostaw chipów półprzewodnikowych” – wyjaśnia Jan Lorbach, ekspert GfK do spraw telekomunikacji i wyrobów technologicznych.

„W 2022 roku zwiększony popyt na dobra klasy premium może zrównoważyć spadek danych sprzedażowych, który nadal będzie zauważalny. Na ten rok jednak przewidujemy wzrost przychodów, napędzany głównie rozwojem sieci 5G” – dodaje ekspert.

5G i popyt na modele premium motorami rozwoju rynku smartfonów

Konsumenci poszukują głównie szybszych, wydajniejszych modeli – wynika z danych GfK. Sprawiło to, że średnia cena tych urządzeń skoczyła w ubiegłym roku do 368 dol. (w porównaniu do 318 dol. w roku 2020).

Sprzedaż spada, ale przychody rosną

Pomimo spadku liczby sprzedanych urządzeń, globalny rynek stale notował wzrosty przychodów, co wynikało z tak zwanego „efektu premiumizacji”. Oznacza to, że zakupiono mniej sztuk, ale po wyższej cenie. Jest to utrzymujący się trend.

Średnio 1,6 tys. zł za smartfona

Od października do grudnia 2021 r., średnia cena smartfona ponownie zwiększyła się do poziomu 392 dol. (ok. 1,6 tys. zł) – przekraczając średnią roczną o 6,5 proc.

5G – wzrost o 73 proc.

Ceny windują szczególnie urządzenia 5G, które średnio w IV kw. 2021 r. kosztowało 706 dol. (ok. 2,9 tys. zł), w porównaniu do zaledwie 180 dol. w przypadku modeli bez tej funkcji.

Pod względem globalnych przychodów, udział modeli 5G wzrósł do 73 proc., co miało wpływ na ogólne średnie ceny smartfonów.

5G nie kręci większości klientów

Jednak co istotne 5G jako czynnik zachęcający do nabycia sprzętu nie jest – przynajmniej jak na razie – najważniejszy.

W III kw. 2021 r. zaledwie 25 proc. konsumentów stwierdziło, iż 5G to ważne kryterium przy zakupie smartfona.

Za bardziej istotne uznano pamięć wewnętrzną (51 proc.), pojemność baterii (47 proc.) i ogólne cechy aparatu związane z jego wydajnością, np. RAM (46 proc.) czy procesor (38 proc.).

Rosnący popyt na inteligentne dodatki

Widać sporo większe zainteresowanie smartwatche’ami czy opaskami fitness. Ta grupa produktów odnotowała duży wzrost przychodów w 2021 r. – o 36 proc., do poziomu 13,8 mld dol.

To efekt pandemii, zwłaszcza w przypadku urządzeń z czujnikami monitorującymi ważne dane dotyczące zdrowia, które zanotowały skok przychodów powyżej średniej, jak modele z funkcją mierzenia poziomu tlenu we krwi (+67 proc.) i monitorowania snu (+93 proc.).

W opinii ekspertów GfK w 2022 r. konsumenci nadal będą skupiali się na zdrowiu, co oznacza, że można spodziewać się dalszego wzrostu sprzedaży urządzeń takich jak smartwatche i inteligentne opaski na rękę.