Według OX Media w wynikach wyszukiwania w sieci (dla fraz „laptop do 2000”, „jaki laptop” i „ranking laptopów”) najczęściej pojawiają się Asus (22 proc.), a za nim Acer (14 proc.) i Samsung (13 proc.). Jak twierdzi agencja, poprzez wymienione frazy laptopa szuka w Google’u ponad 48 tys. użytkowników miesięcznie.

W przypadku słów „laptopy do 2000” 80 proc. witryn w rezultatach wyszukiwania to fora internetowe. Po wpisaniu frazy „jaki laptop” najwięcej pojawiają się witryny z poradami, blogi tematyczne i rankingi. Dla zapytania „jaki laptop do 2000” fora stanowią 48 proc. wyników, zaś e-sklepy – 47 proc.

Z analizy wpisów i komentarzy wynika, że internauci najniżej oceniają sprzęt Acera (40 proc. negatywnych opinii). Numerem 2 na czarnej liście jest Fujitsu (17 proc.), a za nim HP (10 proc.).

Kolejne miejsca zajęli:

– Dell – 7 proc.

– Toshiba – 7 proc.

– Sony – 7 proc.

– Lenovo – 6 proc.

– Asus – 3 proc.

– Samsung – 3 proc.

Agencja sprawdziła także, na jakie cechy laptopów poszczególnych marek narzekają użytkownicy sieci. Okazało się, że w przypadku Acera najczęściej jest to nieuargumentowana krytyka (27 proc.). Przechodząc do konkretów, internauci psioczą zazwyczaj na awaryjność laptopów tej marki (13 proc.).

Jeśli chodzi o HP, nie podoba się przede wszystkim serwis (42 proc.) i obudowa (33 proc.). Toshibie dostaje się głównie za głośniki (45 proc.) i baterie (33 proc.), a Sony – za cenę (70 proc.) i klawiaturę (20 proc.). Na laptopy Lenovo zazwyczaj narzekano ze względu na obudowę (29 proc.) i złącza (28 proc.). W Asusach krytyka dotyczy głównie jakości obudowy (34 proc.) oraz matrycy i designu (po 22 proc.). Samsung obrywa zwykle za obudowę (71 proc.).

Uogólniając – obudowa, złącza i bateria to elementy najczęściej krytykowane w laptopach wszystkich marek. Według OX Media dane obejmują minione 3 miesiące.