Zysk netto Intela w I kw. br. spadł do 3,4 mld dol., czyli o 2,2 mld dol. mniej wobec analogicznego okresu ub.r. Przychody okazały się nieznacznie niższe i wyniosły 19,7 mld dol.

Mocno poszła w dół sprzedaż w biznesie data center – z 7 mld dol. do 5,6 mld dol.

Wzrost odnotowano natomiast w największym w korporacji segmencie PC – z 9,8 mld dol. do 10,6 mld dol.

Zysk niższy niż się spodziewano

Zysk na akcję w I kw. br. był mniejszy niż przed rokiem (1,39 dol. wobec 1,41 dol. non-GAAP), ale koncern przewiduje jeszcze wyraźniejszy spadek w II kw. br. (1,05 wobec 1,23).

To także mniej, niż oczekiwali analitycy (1,09 dol.). Spadek rentowności to skutek wydatków na inwestycje, które mają pomóc Intelowi w zmniejszeniu dystansu wobec rywali w technologicznym wyścigu.

Tym niemniej wyniki Intela i prognoza nie zachwyciły inwestorów – kurs akcji spadł o 3 proc.

Braki z innych firm

Intel przekonuje, że był w stanie pokonać konkurentów w okresie niedoborów czipów dzięki własnym fabrykom. Jednak niedobory komponentów innych firm potrzebnych do budowy PC mogą hamować sprzedaż koncernu w tym roku.

Niedobry potrwają kilka lat

Nowy CEO Pat Gelsinger twierdzi, że Intel podwoił wewnętrzną pojemność wafli w ciągu ostatnich kilku lat.

Jednak jak przyznał szef korporacji, wyzwaniem dla branży jest obecnie brak mocy produkcyjnych, substratów i komponentów.

„Spodziewamy się, że zajmie to kilka lat, zanim ekosystem dokona znacznych inwestycji w celu zaradzenia tym niedoborom” – uważa CEO Intela wg CRN USA.

Uważa jednocześnie, że zażegnanie braków wymaga partnerstwa przemysłu i rządu, więc branża nie może zostać pozostawiona z problemem sama sobie.

Przekonuje, że odpowiedzią na aktualne wyzwania jest nowa strategia – IDM 2.0 i wykorzystanie wewnętrznej sieci fabryk koncernu.

Intel zapowiada moc w Europie

Zwiększenie możliwości produkcyjnych ma przynieść warta 20 mld dol. inwestycja w zakłady w Arizonie.

„Planujemy rozbudować inne lokalizacje i ustanowić usługi Intel Foundry Services jako głównego dostawcę mocy produkcyjnych w USA i Europie” – zapowiada Pat Gelsineger.

Intel Foundry Services to nowy biznes, który będzie wytwarzać półprzewodniki na zlecenie zewnętrznych klientów.

CEO przekonuje, że oferta spotkała się z dużym odzewem i już teraz Intel współpracuje z ponad 50 potencjalnymi klientami.

Wielkie plany w chmurze

Jak twierdzi Gelsinger zwłaszcza klienci korzystający z chmury są zainteresowani współpracą, aby mieć rozwiązania lepiej zoptymalizowane do ich wymagań rynkowych.

Zapowiedział agresywne działania Intela w segmencie centrów danych i chmurze. a plan w obszarze strategii chmury określił jako „potężny”. Koncern zamierza współtworzyć i wprowadzać innowacje, jak również dostarczać nowe możliwości klientom.