W 2022 r. przychody Huawei minimalnie wzrosły, o 0,9 proc. r/r, do ok. 94,4 mld dol., co jest nieco lepszym wynikiem niż podawano we wstępnych danych. Zysk netto skurczył się natomiast o ponad dwie trzecie (-68,7 proc. r/r), do ok. 5,2 mld dol.

Rotacyjny przewodniczący Eric Xu wskazuje na „wyzwania w otoczeniu zewnętrznym i czynniki nierynkowe„, które miały wpływ na wyniki.

W 2022 r. koncern przerwał wreszcie fatalną passę spadku sprzedaży po wprowadzeniu amerykańskich sankcji w 2019 r., jednak skala spadku zysku jest największa od dekady, a nastroje w firmie dalekie są od triumfalizmu.

Decydujący rok dla Huawei

Przewodniczący przyznaje, że Huawei „jest pod silną presją”, a rok 2023 będzie rozstrzygający dla przetrwania i rozwoju Huawei. „Robimy wszystko, co w naszej mocy, by kontynuować biznes i obsługiwać naszych klientów” – twierdzi Eric Xu.

Dyrektor finansowa Meng Wanzhou uspokaja przy tym, że sytuacja finansowa koncernu „pozostaje solidna”.

Na początku br. Eric Xu ogłosił wyjście firmy „z trybu kryzysowego”, a sankcje stały się według niego dla Huawei „nową normą”. Teraz podkreśla, że gigant podjął wielki wysiłek, aby „wygenerować stały dopływ przychodów, zapewnić nasze przetrwanie i położyć fundamenty pod przyszły rozwój„. W 2022 r. koncern aż 25 proc. przychodów zainwestował w badania i rozwój (w 2021 r. – 22 proc.).

Embargo szczególnie mocno uderzyło w biznes konsumencki. Huawei nie tak dawno aspirujący do pozycji lidera światowego rynku smartfonów (była nr 2), wskutek restrykcji został zepchnięty do pozycji niewielkiego gracza na globalnym rynku mobilnym.

W 2022 r. liczba aktywowanych urządzeń z własnym systemem Huawei HarmonyOS wzrosła o 113 proc., jednak jest on popularny głównie w Chinach.

Spadek sprzedaży konsumenckiej, grupa enterprise 30 proc. w górę

Grupa konsumencka CBG Huawei odnotowała spadek sprzedaży o 11 proc. r/r w 2022 r., do ok. 31,2 mld dol. Oznacza to jednak wyhamowanie spadku wobec poprzednich lat, gdy dołek był głębszy.

Biznes infrastruktury telekomunikacyjnej (Carrier), zwiększył sprzedaż o 0,9 proc. w 2022 r., do ok. 42,3 mld dol.

Grupa enterprise Huawei poprawiła przychody o 30 proc. r/r, w 2022 r., do ok. 19,4 mld dol. Koncern zwiększa wyniki na rozwiązaniach do cyfrowej transformacji dla różnych branż i cloud computingu. Jak podaje, biznes chmurowy przyniósł w 2022 r. już ok. 6,6 mld dol. przychodów.