Huawei: spadek zysku o 69 proc., biznes enterprise mocno w górę
"Robimy wszystko, co w naszej mocy, by kontynuować biznes" - zapewnia rotacyjny przewodniczący.
Grupa enterprise Huawei zwiększyła przychody o 30 proc. r/r, w 2022 r.
W 2022 r. przychody Huawei minimalnie wzrosły, o 0,9 proc. r/r, do ok. 94,4 mld dol., co jest nieco lepszym wynikiem niż podawano we wstępnych danych. Zysk netto skurczył się natomiast o ponad dwie trzecie (-68,7 proc. r/r), do ok. 5,2 mld dol.
Rotacyjny przewodniczący Eric Xu wskazuje na „wyzwania w otoczeniu zewnętrznym i czynniki nierynkowe„, które miały wpływ na wyniki.
W 2022 r. koncern przerwał wreszcie fatalną passę spadku sprzedaży po wprowadzeniu amerykańskich sankcji w 2019 r., jednak skala spadku zysku jest największa od dekady, a nastroje w firmie dalekie są od triumfalizmu.
Decydujący rok dla Huawei
Przewodniczący przyznaje, że Huawei „jest pod silną presją”, a rok 2023 będzie rozstrzygający dla przetrwania i rozwoju Huawei. „Robimy wszystko, co w naszej mocy, by kontynuować biznes i obsługiwać naszych klientów” – twierdzi Eric Xu.
Dyrektor finansowa Meng Wanzhou uspokaja przy tym, że sytuacja finansowa koncernu „pozostaje solidna”.
Na początku br. Eric Xu ogłosił wyjście firmy „z trybu kryzysowego”, a sankcje stały się według niego dla Huawei „nową normą”. Teraz podkreśla, że gigant podjął wielki wysiłek, aby „wygenerować stały dopływ przychodów, zapewnić nasze przetrwanie i położyć fundamenty pod przyszły rozwój„. W 2022 r. koncern aż 25 proc. przychodów zainwestował w badania i rozwój (w 2021 r. – 22 proc.).
Embargo szczególnie mocno uderzyło w biznes konsumencki. Huawei nie tak dawno aspirujący do pozycji lidera światowego rynku smartfonów (była nr 2), wskutek restrykcji został zepchnięty do pozycji niewielkiego gracza na globalnym rynku mobilnym.
W 2022 r. liczba aktywowanych urządzeń z własnym systemem Huawei HarmonyOS wzrosła o 113 proc., jednak jest on popularny głównie w Chinach.
Spadek sprzedaży konsumenckiej, grupa enterprise 30 proc. w górę
Grupa konsumencka CBG Huawei odnotowała spadek sprzedaży o 11 proc. r/r w 2022 r., do ok. 31,2 mld dol. Oznacza to jednak wyhamowanie spadku wobec poprzednich lat, gdy dołek był głębszy.
Biznes infrastruktury telekomunikacyjnej (Carrier), zwiększył sprzedaż o 0,9 proc. w 2022 r., do ok. 42,3 mld dol.
Grupa enterprise Huawei poprawiła przychody o 30 proc. r/r, w 2022 r., do ok. 19,4 mld dol. Koncern zwiększa wyniki na rozwiązaniach do cyfrowej transformacji dla różnych branż i cloud computingu. Jak podaje, biznes chmurowy przyniósł w 2022 r. już ok. 6,6 mld dol. przychodów.
Podobne aktualności
Huawei podwoiło zyski. Blisko 100 mld dol. przychodów
"W ciągu ostatnich kilku lat wiele przeszliśmy, ale dzięki wyzwaniom udało nam się rozwinąć" - komentuje rotacyjny przewodniczący Huawei.
Amazon i Huawei kończą sądowe spory patentowe
Zawarto globalną umowę patentową. Amazon nie musi już martwić się pozwami.
Huawei Polska zawarł porozumienie ws. zużytej elektroniki
Koncern będzie współpracować z firmą wywodzącą się z Polski.