Z najnowszego raportu ExpertSender „Zakupy online w Polsce 2020” wynika, że 59 proc. Polaków kupuje w sieci minimum raz w miesiącu, a 33 proc. minimum raz w tygodniu. Tylko 8 proc. ankietowanych stwierdziło, że kupuje online raz na kwartał lub rzadziej. Jeśli chodzi o wydatki, to 31 proc. osób najczęściej przeznacza na to w ciągu miesiąca 101-300 zł, a 28 proc. od 301 do 500 zł. Co ważne, w sumie 22 proc. ankietowanych deklaruje wydatki na poziomie ponad 500 zł.

Na decyzje zakupowe e-klientów ma wpływ szereg udogodnień. Jeszcze niedawno jednym z ważniejszych był punkt stacjonarny e-sklepu, w którym klient mógłby obejrzeć produkt i/lub odebrać go osobiście. Obecnie aż 64 proc. ankietowanych twierdzi, że nie ma takiej potrzeby.

Bardzo ważna za to jest szybka i przewidywalna dostawa. To najczęściej wskazywany czynnik, który ma pozytywny wpływ na wybór e-sklepu (20 proc. odpowiedzi). Do kolejnych udogodnień, które zachęcają Polaków do zakupów online zaliczają się: najniższa cena (16 proc.), a także opinie o sklepie (14 proc.) oraz dostępność wielu produktów (13 proc.).

Dużo porzuconych koszyków

Na decyzje klientów e-sklepów wpływają także utrudnienia, które skutecznie potrafią odwieść ich od zakupu. Na liście najczęściej wskazywanych znalazły się kolejno: wyskakujące reklamy na stronie (15 proc.), brak przewidywalnej lub darmowej dostawy (14 proc.), reklamy nieinteresujących produktów (13 proc.), powtarzające się reklamy (13 proc.), skomplikowana strona internetowa (12 proc.), brak ulubionych metod płatności (12 proc.), utrudniony kontakt ze sprzedawcą/obsługą klienta (10 proc.) i reklamy już zakupionych produktów (11 proc.).

Porzucone koszyki, czyli sytuacje, kiedy klient dodaje do koszyka produkt lub usługę, po czym nie decyduje się na zakup, są dość częste i stanowią duże wyzwanie dla e-sprzedawców. Aż 91 proc. badanych potwierdza, że porzuciło koszyki w ciągu ostatniego miesiąca, w tym 35 proc. osób deklaruje, że robi to dość często, a 18 proc. twierdzi, że zdarza się to bardzo często.

W 2019 r. wartość polskiego rynku e-commerce wyniosła 50 mld zł, a wzrost w bieżącym roku prognozowano na około 20 proc. Z uwagi na wzmożony ruch w sklepach internetowych wartość e-commerce w tym roku może być jednak znacznie większa, niż pierwotnie przewidywano.

Zwiększone zainteresowanie e-handlem powoduje też zwiększoną konkurencję między sklepami internetowymi. Starają się one przyciągnąć nowych i zatrzymać istniejących klientów wszystkimi możliwymi sposobami. Pomocne w tym jest wykorzystywanie automatyzacji wielokanałowego marketingu — mówi Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender.