Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Intel Security wskazują, że zwiększanie poziomu zaufania do chmury to krytyczny czynnik, który zaważy na dalszej popularności tych rozwiązań. Mianowicie większość (77 proc.) uczestników badania stwierdziła, że poziom zaufania do chmury obliczeniowej w ich organizacjach jest lepszy niż rok temu, ale jedynie 13 proc. ma pełne zaufanie do chmury publicznej, jeśli chodzi o ochronę danych. Tylko jedna trzecia (34 proc.) respondentów uznała, że członkowie najwyższego kierownictwa w ich organizacjach w pełni rozumieją kwestie bezpieczeństwa chmury.

Z raportu Intel Security wynika, że dostawcy chmury powinni we własnym interesie pomagać przedsiębiorstwom, instytucjom i konsumentom w poznaniu rozwiązań w chmurze i pokazywać najlepsze metody ich ochrony.

„Dostawcy zabezpieczeń i rozwiązań w chmurze muszą zapewnić klientom odpowiednią wiedzę i narzędzia oraz budować relacje oparte na zaufaniu, aby utrzymać ekspansję platform chmurowych”- twierdzi Jim Reavis, prezes Cloud Security Alliance.

Edukacja jest koniecznością z uwagi na zamiary inwestycji w te rozwiązania. W ciągu następnych 16 miesięcy 80 proc. budżetów IT w badanych firmach będzie przeznaczone na chmurę. Większość planuje wyasygnować środki na wszystkie modele usług, w tym 81 proc. na infrastrukturę jako usługę (IaaS), 79 proc. – na bezpieczeństwo jako usługę, 69 proc. – na platformę jako usługę (PaaS) oraz 60 proc. – na oprogramowanie jako usługę (SaaS).

Najważniejsze inwestycje związane z zabezpieczeniem chmury według deklaracji pytanych obejmują ochronę poczty e-mail (43 proc.), ochronę sieci (41 proc.), program antywirusowy (38 proc.), firewall (37 proc.), szyfrowanie i zarządzanie kluczami (34 proc.) oraz ochronę przed utratą danych (31 proc.).

Większość respondentów (72 proc.) wskazuje na zgodność z przepisami jako kluczową kwestię w ramach wszystkich rodzajów wdrożeń rozwiązań w chmurze, ale tylko 13 proc. ankietowanych wiedziało, czy ich organizacja przechowuje w chmurze dane poufne.

Jakie są zdaniem pytanych największe zagrożenia? Więcej niż jeden na pięciu respondentów stwierdza, że główny problem przy wykorzystania oprogramowania jako usługi stanowią incydenty związane z bezpieczeństwem danych, zaś w przypadku infrastruktury jako usługi i chmury publicznej chodzi o naruszenie danych. Jednak mniej niż jedna czwarta firm (23 proc.) doświadczyła utraty danych lub incydentów w ramach używanych rozwiązań w chmurze.

Większość organizacji (52 proc.) oczekuje, że dział IT będzie zabezpieczał nieautoryzowane usługi w chmurze wykorzystywane w firmie, a 58 proc. ankietowanych twierdzi, że szara strefa IT ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo usług w chmurze.