Neonet, jedna z największych sieci detalicznych z elektroniką, złożyła wniosek o postępowanie restrukturyzacyjne i decyzją sądu z 1 grudnia br. rozpoczyna sanację. Jednym z powodów takiej decyzji jest według spółki ryzyko płynnościowe i obecna sytuacja na rynku sprzedaży urządzeń AGD, RTV, IT i mobilnych. Inflacja ograniczyła zakupy konsumentów.

Ponad 200 firm z przeterminowymi długami

Jak pokazują nowe dane, zarówno producenci, jak i sprzedawcy elektroniki i AGD zaliczyli w ostatnim roku spory mają większe kłopoty z regulowaniem należności. Według danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK przeterminowane zadłużenie podmiotów, prowadzących sprzedaż detaliczną elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKD 4754Z) w ciągu roku wzrosło 12 proc. Na koniec października 2023 r zbliżyło się do 30 mln zł i było o 3,2 mln zł wyższe niż przed rokiem.

Problem z regulowaniem zobowiązań wobec dostawców i instytucji finansowych mają 202 aktywne, zawieszone i zamknięte firmy.

Powiększenie zaległości jest wiązane z jednej strony ze wzrostem kosztów działalności, a z drugiej z trwającym od miesięcy spadkiem sprzedaży.

Według GUS popyt w kategorii meble, RTV i AGD, był przez większość tego roku o kilkanaście procent niższy niż w zeszłym roku. W związku z ograniczoną w tym roku konsumpcją, sytuacja jest trudna w całym handlu detalicznym. Jego przeterminowane zobowiązania wzrosły bowiem od października 2022 do października 2023 o ponad 10 proc. i przekroczyły 3 mld zł.

Jeszcze gorzej, jeśli chodzi o zaległości, wygląda ostatni rok producentów urządzeń elektrycznych, wśród których są m.in. wytwórcy RTV i AGD. Zwiększyli oni swoje nieregulowane w terminie zobowiązania wobec banków i dostawców o ponad połowę, z niecałych 51 do 76 mln zł.

Według „Raportu rynku AGD 2022/2023”, w minionym roku polska produkcja dużego AGD spadła w ujęciu ilościowym o 15 proc., a eksport o 13 proc. Również sprzedaż na krajowym rynku zmniejszyła się już w ubiegłym roku o 4 proc. Polska utrzymała jednak pozycję największego producenta dużego AGD w UE oraz drugiego eksportera tego sprzętu na świecie.

Widać poprawę nastrojów konsumenckich

Załamanie na rynku jest w opinii specjalistów chwilowe i związane głównie z wysoką inflacją.

„Październikowe dane z handlu sugerują, że obserwowana od roku poprawa nastrojów polskich konsumentów wreszcie zaczyna się przekładać na decyzje podejmowane w sklepach” – mówi Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,8 proc. (wobec wzrostu o 0,7 proc. w październiku 2022 r.). W porównaniu z wrześniem 2023 r. wzrost sprzedaży detalicznej wyniósł 3,2 proc. Ponadto od kilku miesięcy roczna dynamika przeciętnej płacy w sektorze przedsiębiorstw przewyższa roczną dynamikę inflacji, czyli wynagrodzenia rosną w ujęciu realnym.

„Niestety w sekcji „meble, RTV, AGD” nadal mamy spadki sprzedaży o 10,9 proc. r/r . Musimy więc jeszcze trochę poczekać zanim Polacy zaczną na nowo kupować sprzęt RTV/AGD wpływając tym samym na poprawę sytuacji w branży” – podsumowuje analityk.