Rosnące koszty działalności, podwyżki cen paliwa i prądu, inflacja i wyższe raty kredytów sprawiają, że wiele polskich firm funkcjonuje na granicy rentowności, a nierzadko jest już „pod kreską”.

W I kw. 2023 r. znacząco pogłębił się problem zatorów płatniczych. Już ponad 88 proc. przedsiębiorców wskazuje, że ich klienci płacą faktury po terminie. To rekordowy wynik. We wcześniejszych pomiarach odsetek ten wynosił  od 73 proc. do  83 proc.  MŚP  – według badania Skaner MŚP dla rejestru dłużników BIG InfoMonitor.

Źródło: badanie Skaner MSP dla BIG InfoMonitor

Co gorsza, płatności opóźnione o ponad miesiąc ma 62 proc. przedsiębiorstw, o połowę więcej niż w październiku zeszłego roku. Częściej na pieniądze muszą czekać firmy mające na etacie 10 osób lub więcej (68 proc.), głównie przedstawiciele handlu (78 proc.).

Niemal co druga (47 proc.) mikro, mała i średnia firma nie może też doczekać się zapłaty po upływie dwóch miesięcy. To wzrost w porównaniu z IV kw. 2022 r. aż  o 12 pkt. proc. Dwumiesięczne opóźnienia zgłaszają zwłaszcza małe (10-49) i średnie przedsiębiorstwa (50-249) oraz firmy z branży handlowej – aż 63 proc.

Rozliczenia B2B najbardziej pogorszyły się w handlu i transporcie. Poprawa widoczna jest jedynie w budownictwie.

Źródło: badanie Skaner MSP dla BIG InfoMonitor

Według danych BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK, zaległe zobowiązania przedsiębiorstw względem banków i kontrahentów wyniosły na koniec stycznia br. już prawie 40,2 mld zł. W ciągu roku wzrosły o ponad 2,5 mld zł. Ponad 313 tys. firm ma problemy z terminowym regulowaniem płatności.

———————————

Badanie „Skaner MŚP” zostało przeprowadzone przez Keralla Research na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych (luty 2023 r.).