Demokratyzacja AI. Rynek platform no-code odpali
Przychody z platform sztucznej inteligencji bez kodu będą błyskawicznie rosnąć - 27 proc. co roku.
No-code umożliwi firmom tworzenie modeli AI bez angażowania wykwalifikowanego personelu.
Rynek platform sztucznej inteligencji no-code będzie rósł średnio o 27,3 proc. co roku, osiągając wartość 20,42 mld dol. w 2030 r. – prognozuje Grand View Research.
Takie rozwiązania wykorzystują platformę programistyczną AI bez kodu, z interfejsem wizualnym, do wdrażania modeli uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. Umożliwiają one pracownikom nietechnicznym tworzenie modeli AI – to jeden z powodów ich przewidywanej wielkiej popularności, w sytuacji, gdy przedsiębiorstwa na całym świecie są przekonane do zwiększenia inwestycji w systemy AI/ML.
Już w 2022 r. segment platform sztucznej inteligencji no-code był liderem rynku, odpowiadając za ponad 76 proc. udziału w globalnych przychodach.
Największy udział w ub.r. miał obszar przetwarzania języka naturalnego (NLP) – 55 proc. w światowych przychodach. Użytkownicy mogą używać wstępnie wyszkolonych silników NLP do automatyzacji przepływów pracy opartych na tekście lub platformy NLP AI bez kodu do opracowywania modeli.
Segment on-premise miał największy udział w obrotach, wynoszący ponad 58 proc. w 2022 r. Lokalna platforma sztucznej inteligencji bez kodowania umożliwia firmom tworzenie i wdrażanie aplikacji AI we własnej infrastrukturze.
Ameryka Północna zdominowała rynek w 2022 r., odpowiadając za ponad 38 proc. udziału w światowych przychodach. Jest to związane z tym, że w USA ma siedzibę wiele start-upów, firm i dostawców chmurowych, oferujących platformy AI bez użycia kodu.
Podobne aktualności
Pionier bezpieczeństwa AI – Darktrace sprzedany za 5,3 mld dol.
Dołączy do portfolio specjalistów od cyberbezpieczeństwa, należących do Thoma Bravo.
65 proc. polskich firm nie mierzy efektywności wdrożeń AI
Już ponad jedna czwarta firm w Polsce wdrożyła narzędzia AI, a kolejne 30 proc. zrobi to w tym roku. Jednak większość używających tej technologii nawet nie sprawdza, czy jest ona efektywna.
W Polsce powstała AI Chamber (Izba AI)
„Chcemy reprezentować interesy polskich firm” – zapowiada założyciel i prezes AI Chamber, Tomasz Snażyk. Organizacja wskazuje swoje główne cele.