…pracownik. Przedstawiciele MŚP zapytani o największe tegoroczne wyzwania wskazali głównie na restrykcje związane z pandemią (67 proc.). Wymienili też podatki i regulacje (62 proc.) oraz rekrutacje i utrzymanie pracownika (60 proc.). To dane z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”.

Najmłodsi przedsiębiorcy, tzw. Zetki (czyli 18 – 20-latkowie), częściej niż inne pokolenia obawiają się dzisiaj zmienności i niepewności rynkowej (64 proc. wskazań przy 48 proc. wskazań dla całego sektora MŚP) i co ciekawe – sukcesji (46 proc. wskazań przy 36 proc. wskazań dla całego sektora MŚP). Pokolenie Y (21 – 40-latkowie) ma większe obawy związane z rekrutacją i utrzymaniem pracowników (70 proc.) oraz rosnącymi kosztami pracy (60 proc. wskazań przy 53 proc. wskazań dla całego sektora MŚP). Pokolenie X (41 – 60-latkowie) mniej niż inni boi się o rekrutację i utrzymanie pracowników (53 proc. wskazań). Dla najstarszych przedsiębiorców z pokolenia BB (powyżej 60 roku życia) największą bolączką jest konkurencja (61 proc. wskazań przy 50 proc. wskazań dla całego sektora MŚP).

Patrząc na branże, przedstawiciele każdej z nich wskazali na restrykcje związane z pandemią jako największe wyzwanie, z którym muszą się dziś mierzyć.

Przyszłość

Podium wyzwań, które mogą spędzać sen z powiek przedsiębiorcom w perspektywie najbliższych 5 lat prezentuje się nieco inaczej. Z raportu EFL wynika, że najwięcej firm obawia się problemów z kompletowaniem załogi (56 proc. wskazań). Na drugim miejscu, podobnie jak dziś, znajdują się regulacje i podatki (53 proc.). Trzecią najczęściej wskazywaną bolączką są rosnące koszty pracy (47 proc.).

Najmniejsze obawy rekrutacyjne mają najmłodsi przedsiębiorcy, którzy w większości nie prowadzą jeszcze biznesów o rozbudowanych strukturach. Tylko 37 proc. przedstawicieli pokolenia Z boi się, że w kolejnych latach nie uda im się skompletować załogi. Największe – pokolenie 20- i 30-latków (65 proc. wskazań).

Na obawy związane z prowadzeniem firmy w perspektywie 5 lat w istotny sposób wpływa jej wielkość. Średnie przedsiębiorstwa znacznie częściej niż inne obawiają się o rekrutacje pracowników i ich utrzymanie. 7 na 10 wskazało na tę bolączkę, podczas gdy wśród małych firm – co druga, a mikro – 4 na 10. Małe przedsiębiorstwa najczęściej boją się o rosnące koszty pracy (55 proc. wskazań, mikro – 45 proc., średnie – 39 proc.). Mikrofirmy bardziej niż inne obawiają się w najbliższych latach kolejnych kryzysów (51 proc. wskazań, małe – 42 proc., średnie – 44 proc.).

W przypadku większości branż wyzwaniem numer jeden w perspektywie kolejnych 5 lat jest rekrutacja pracowników. Jest tak w budownictwie, transporcie i logistyce, handlu i produkcji. Jedynie firmy usługowe najczęściej wskazały na podatki i regulacje.

  

Trendy, które zmienią obraz MŚP w Polsce (wybór spośród 30 punktów zawartych w raporcie EFL)

Zakupy w sieci – 46 proc. firm szacuje, że w ciągu 5 lat udział zakupów online wzrośnie o 31 – 50 proc.

Zakupy w rozszerzonej rzeczywistości – 82 proc. firm chce w przyszłości kupować z pomocą rozszerzonej rzeczywistości.

Roboty przejmą procesy firm – 59 proc. uważa, że za 5 lat co najmniej 1/5 czynności wykonają roboty.

Cyfrowe dokumenty standardem za 3 lata – 66 proc. firm potrzebuje maks. 3 lat na przejście z dokumentacji papierowej na elektroniczną.

E-podpis zamiast odręcznego – 64 proc. firm planuje wdrożenie e-podpisu w ciągu maksymalnie 3 lat.

Z biznesem w chmurach – 71 proc. firm zamierza korzystać z chmury w przyszłości.

Sztuczna inteligencja ma potencjał – 53 proc. firm planuje korzystać z rozwiązań AI w przyszłości.

  

Raport można pobrać tutaj

Metodologia badania

Badanie ilościowe „Pod lupą” zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie EFL z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie firm MŚP z różnych branż. W sumie zrealizowano 500 wywiadów. 20 proc. stanowili przedsiębiorcy z pokolenia Z, 30 proc. przedstawiciele pokolenia Y, tyle samo przedstawiciele pokolenia X. 20 proc. to byli reprezentanci generacji Baby Boomers.

W raporcie zastosowano wnioskowanie dla MŚP w Polsce (dla 4 pokoleń, 3 wielkości firm i 5 branż). Przygotowane w ten sposób dane pozwalają analizować i opisywać na poziomie całej populacji firm w Polsce. Badanie wykonano metodą telefonicznych ankiet (CATI) od 25 marca do 14 kwietnia 2021 roku.

Badanie jakościowe zostało zrealizowane w oparciu o scenariusz wywiadu. W badaniu brały udział osoby, które można nazwać liderami opinii, a więc posiadające bogatą wiedzę dotyczące segmentu MŚP oraz branży leasingowej. W sumie przeprowadzono 21 wywiadów pogłębionych oraz analizę desk research.