Wysoka inflacja i rosnące koszty prowadzenia działalności, podobnie jak kwartał wcześniej, pozostają największymi bolączkami polskich firm. W Barometrze EFL na III kwartał br. wskazuje na nie odpowiednio 90 proc. i 65 proc. zapytanych. Dużo mniejsze są obawy o spadek popytu (10 proc.).

Na kolejnych miejscach wymieniono niekorzystne rozwiązania legislacyjne (10 proc.), brak pracowników (5 proc.) i zdolności kredytowej (4 proc.).

Tym samym spadający wskaźnik inflacji (w lipcu wg GUS wyniósł 10,8 proc. r/r) nie rozwiewa obaw przedsiębiorców związanych z wysokimi cenami.

Połowa małych firm potrzebuje pieniędzy

Przedsiębiorcy, by poradzić sobie z wyzwaniami, w pierwszej kolejności planują pozyskać finansowanie zewnętrzne (40 proc.). Częściej myślą o tym małe firmy (47 proc.) niż średnie (31 proc.).

Chcą zwijać biznes

Mało optymistycznym jest fakt, że 8 proc. przedsiębiorców zastanawia się nad zakończeniem prowadzenia działalności. Najczęściej zamknięcie biznesu rozważają najmniejsze podmioty – mówi tak 18,5 proc. mikro firm i tylko 4 proc. małych, a w ujęciu branżowym najczęściej podmioty usługowe (19 proc.).

Coraz więcej inwestycji w oszczędzanie energii

Co piąty zapytany (21 proc.) rozważa inwestycje ograniczające zużycie energii. Skłonność do tego kroku jest tym większa, im większa jest firma. Mówi tak 7 proc. mikro firm, 27 proc. małych i 30 proc. średnich.

„Zielone aktywa stanowią coraz większą część inwestycji firmowych, i to zarówno biorąc pod uwagę środki transportu czy maszyny i urządzenia. Ten trend będzie się umacniać” – komentuje Radosław Woźniak, prezes EFL.

Stosunkowo niewielu (8 proc.) przedsiębiorców myśli o rezygnacji z premii i podwyżek dla pracowników. Najczęściej wskazywali na to przedstawiciele HoReCa (17,5 proc.), transportu (12,5 proc.) i handlu (10 proc.).

Nie wiedzą, co robić

Aż 32 proc. przedsiębiorców, choć ma świadomość wysokich kosztów prowadzenia działalności, nie ma pomysłu, jak sobie z nimi poradzić. Najczęściej planu B nie posiadają firmy transportowe i budowlane.

—————————————-

W badaniu Barometr EFL wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Zostało przeprowadzone od 1 do 28 czerwca br.