Stowarzyszenie software house’ów i dostawców usług IT – SoDA – powołało SoDA AI Research Group. Tworzy ją obecnie ponad 100 ekspertów z blisko 30 firm, w tym zrzeszonych w organizacji, jak też niezależnych fachowców (obecnie SoDA liczy 210 firm członkowskich zatrudniających 55 tys. osób).

Celem działania grupy AI jest wymiana wiedzy i doświadczeń, realizacja wspólnych projektów i inicjatyw służących zapewnieniu w Polsce warunków dla rozwoju zastosowań sztucznej inteligencji, zarówno w sektorze przedsiębiorstw, jak i public. Jednym z pierwszych działań grupy jest stworzenie raportu o AI w sektorze publicznym. Wnioski z niego zostaną zaprezentowane w październiku br.

SoDA AI Research Group chce też m.in. promować polskie kompetencje AI w sektorze publicznym w kraju i wiedzę ekspercką w tym zakresie na świecie.

30 mln euro kary za nadużycia AI

Eksperci grupy zajmują się m.in. aspektami prawnymi związanymi z AI.

„Należy mieć świadomość, że kary administracyjne za niedozwolone praktyki AI mogą sięgać nawet do 30 milionów euro lub 6 proc. ogólnoświatowego obrotu spółki za poprzedni rok, zależnie od naruszenia” – przestrzega Anna Kruszewska, partner w kancelarii prawnej Hasik, Rheims & Partners.

Radzi też, jak uniknąć kar i zarządzać ryzykiem prawnym związanym z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji w biznesie.

„Warto zrobić przegląd umów z klientami pod kątem wprowadzenia odpowiednich zabezpieczeń, w szczególności w kontekście braku prawno-autorskiej ochrony outputów AI. Być może niektóre oświadczenia i gwarancje zawarte w umowach będą wymagały odpowiedniej korekty” – wyjaśniła ekspert.

Połączyć środowisko akademickie i firmy

Piotr Sankowski, CEO IDEAS NCBR, ośrodka badawczo – rozwojowego założonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, deklaruje wsparcie rozwoju AI w Polsce poprzez tworzenie platformy łączącej środowiska akademickie i biznesowe.

„Naszym celem jest zbudowanie ośrodka naukowego prowadzącego badania na najwyższym światowym poziomie. Chcemy wspierać prowadzenie w Polsce innowacyjnych projektów R&D i umożliwić kształcenie nowego pokolenia naukowców skupionych na praktycznym zastosowaniu opracowywanych algorytmów” – zapowiada szef IDEAS NCBR. „Zwracamy szczególną uwagę na komercjalizację odkryć i wynalazków, co pozwoli wykorzystać je w różnych sektorach gospodarki i administracji” – zapewnia.

Pracownicy IT nie powinni bać się AI

“Zarządzanie obawami pracowników sektora przed AI, jest moim zdaniem jednym z najistotniejszych. Coraz częściej mówi się, że sztuczna inteligencja zabierze nam pracę” – tłumaczy Mateusz Cygan, CEO, Product Designer w Memory Squared.

Przytacza dane z badania Ipsos „Global Views on A.I. 2023”, gdzie 52 proc. respondentów z Polski jest zdania, że rozwój sztucznej inteligencji zmieni sposób wykonywania ich pracy. Natomiast 30 proc. liczy, że ten wpływ będzie pozytywny, AI ułatwi im realizację obowiązków zawodowych.

„Kluczowe jest zrozumienie i wykorzystanie potencjału, czyli tego, jak sztuczna inteligencja może nam pomóc w realizacji naszych codziennych zawodowych obowiązków” – dodaje CEO.

Co ciekawe, w światowej ankiecie Gartnera masowa dostępność generatywnej AI jest postrzegana jako już drugie największe zagrożenie dla firm.