Będą zmiany w przepisach dotyczących e-faktur
Sejm zajmie się projektem nowelizacji ustaw, które wprowadzą nowe przepisy dla faktur elektronicznych. Zmiany odnoszą się m.in. do bezpieczeństwa przesyłania faktur, umożliwią outsourcing systemu fakturowania.
Nowe przepisy odnoszące się do e-faktur znalazły się projekcie zmian w ustawie o VAT, podpisie elektronicznym, ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz w kodeksie cywilnym.
Zgodnie z proponowaną nowelizacją ustawy o VAT przedsiębiorcy będą mogli samodzielnie wdrażać system do fakturowania w formie elektronicznej albo zdecydować się na outsourcing. Faktury będzie mógł przechowywać zewnętrzny podmiot na podstawie umowy. Przepisy zalegalizują możliwość przesyłania e-faktury na nośnikach zewnętrznych, takich jak płyty CD, DVD, dyskach twardych, kartach pamięci itp.
Autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury mają być zagwarantowane poprzez zaawansowany podpis elektroniczny (a nie tzw. bezpieczny, czyli z certyfikatem wg obecnych przepisów). Podpisu zaawansowanego będzie można używać zarówno z zastosowaniem bezpiecznego urządzenia, jak i bez niego. Zgodnie z założeniami ustawy o e-podpisie musi on być jednoznacznie przyporządkowany podpisującemu i umożliwiać jego identyfikację. Zaawansowany e-podpis należy stworzyć przy pomocy środków, które użytkownik ma pod swoją wyłączną kontrolą. Ponadto powinien zostać tak powiązany z danymi, do których się odnosi, żeby każda zmiana danych była wykrywalna. Bezpieczeństwo przesyłania faktur ma gwarantować także system wymiany danych elektronicznych (EDI), jeżeli umowa dotycząca wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia i integralność danych.
Proponowane przepisy dopuszczają naruszenie integralności treści e-faktury wynikające ze specyfiki techniki zastosowanej do wystawiania i przesyłania dokumentów formie elektronicznej. Możliwa byłaby np. zmiana formatu faktury, jeżeli nie prowadzi do modyfikacji obowiązkowych danych.
Nowelizacja przypomina także o konieczności wyrażenia zgody przez kontrahenta na otrzymywanie e-faktur. Wymianę dokumentów można rozpocząć w uzgodnionym pisemnie terminie albo najwcześniej po dniu wyrażenia zgody na e-fakturowanie. Korektę e-faktury będzie można wystawić także w formie elektronicznej. Do potwierdzenia odbioru faktury wystarczy e-mail.
Ustawa wejdzie w życie w ciągu 3 miesięcy od jej ogłoszenia.
Podobne aktualności
Kara 100 proc. podatku za błąd w KSeF
Przedsiębiorcy będą płacić za niedopełnienie obowiązków w nowym systemie e-faktur.
Nowe e-faktury obowiązkowe w 2023 r. Można już testować aplikację KSeF
Nowy system e-faktur oprócz korzyści oznacza nowe obowiązki dla przedsiębiorców.