W ramach Krajowego Programu Odbudowy przewiduje się wsparcie przedsiębiorstw w rozwój kompetencji cyfrowych i pracy zdalnej. Środki będzie można przeznaczyć m.in. na doradztwo w zakresie cyfryzacji firmy, szkolenia, zakup oprogramowania, narzędzia do komunikacji i współpracy. Na doposażenie firm i pracowników MŚP w rozwiązania do pracy zdalnej ma pójść w sumie 44 mln euro – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”. Środki zostaną rozdysponowane w konkursie. Pula dla jednego przedsiębiorstwa ma wynieść do 15 tys. euro.

Z KPO popłynie też strumień pieniędzy na cyfryzację administracji, w tym szkolenia oraz sprzęt do pracy zdalnej. Na rozwój komptencji cyfrowych w edukacji, administracji i przedsiębiorstwach przewidziano 184 mln euro.

W Krajowym Programie Odbudowy na transformację cyfrową – jeden z pięciu filarów programu – przewidziano 13,7 mld zł. Inwestycje w e-usługi publiczne dla obywateli, cyfrową szkołę i działania na rzecz cyberbezpieczeństwa to najważniejsze elementy komponentu cyfrowego KPO. Ponadto inwestycje w rozwiązania informatyczne przewidziane są także w pozostałych czterech komponentach.

Na razie trwają konsultacje do KPO (do 2 kwietnia 2021 r.). Mogą w nich wziąć udział wszyscy zainteresowani. Polska ma czas do końca kwietnia na przekazanie KPO Komisji Europejskiej (KE). Na zaakceptowanie planu KE będzie miała kolejne dwa miesiące.

5 filarów Krajowego Planu Odbudowy
odporność i konkurencyjność gospodarki – budżet 18,671 mld zł
zielona energia i zmniejszenie energochłonności – 28,673 mld zł
transformacja cyfrowa – 13,706 mld zł
dostępność i jakość ochrony zdrowia – 19,254 mld zł
zielona i inteligentna mobilność – 27,439 mld zł

Osobną sprawą jest kwestia finansowania narzędzi do pracy zdalnej przez pracodawców. Konfederacja Lewiatan postuluje, by tę kwestię pozostawić w gestii firm.

„Dostrzegamy konieczność uwzględnienia kwestii wyposażenia pracowników w niezbędny sprzęt i materiały do wykonywania pracy, a także zwrotu kosztów związanych z eksploatacją urządzeń niezbędnych do wykonywania pracy w formie zdalnej. Postulujemy jednak, aby szczegółowe rozwiązania w tym zakresie były pozostawione do rozstrzygnięć na poziomie zakładowym” – apeluje organizacja, tłumacząc, że są różnice w organizacji pracy zdalnej w różnych firmach i branżach.