Podczas „Axis Forum 2016” producent poinformował o planach rozwoju w najbliższych latach. Otóż Axis Communications będzie powiększać biznes o nowe produkty. Celem jest rozbudowa portfolio związanego z monitoringiem i różnego rodzaju zabezpieczeniami. Z firmy, która oferowała tylko kamery, Axis i staje się dostawcą rozwiązań i zachęca partnerów do rozbudowy oferty o „nowe biznesy”. Są to m.in. rozwiązania kontroli dostępu, interkomy, głośniki sieciowe, strumieniowanie muzyki. Taki wybór jest związany z tym, że wymienione systemy można powiązać z monitoringiem i sprzedawać razem z nim (np. tam, gdzie jest monitoring wideo, jest także kontrola dostępu), co pozwala integratorom na rozszerzenie oferty i generowanie dodatkowych przychodów. Jednak monitoring wideo ma być nadal core bussinesem Axisu.

Jak zauważa producent, na aktualnych „nowych biznesach” nie kończą się możliwości powiększania zakresu działania przez integratorów. Ponieważ systemy monitoringu funkcjonują na bazie rozwiązań sieciowych, integratorzy systemów mogą dodawać do nich kolejne elementy, np. systemy alarmowe, a także telefonię IP. Z kolei rozmaite rozwiązania można powiązać z analizą Big data, IoT oraz przetwarzaniem w chmurze i wszystko scalić w jedną całość. Zdaniem przedstawicieli Axisu rynek będzie zmieniał się w kierunku kompleksowych rozwiązań, bo takie są oczekiwania klientów i integratorzy z pomocą producenta powinni starać się im sprostać.
 
Powołanie działu „New Business”, który istnieje od 2012 r., jest związane z tym, że producent przewiduje nasycanie się rynku monitoringu. Nowości mają poprawić bilans Axisu wobec prognozowanego spadku dynamiki sprzedaży kamer.

– Nie da się rosnąć o 25 proc. co roku, bo rynek się nasyci. To zjawisko już następuje – wyjaśnia Daniel Lesisz, Distribution Accout Manager Axisu w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich, odpowiedzialny za nowe biznesy. Zapowiedział, że nowości w ofercie producenta będzie coraz więcej.

 

Tylko z partnerami
Podczas spotkania podkreślano, że Axis Communications działa wyłącznie poprzez partnerów i to oni będą beneficjentami rozwoju firmy.

– Sprzedajemy wyłącznie w modelu pośrednim, bez żadnych wyjątków, bo to sprzyja swobodnemu prowadzeniu biznesu – zapewnił Jakub Kozak, sales manager Axisu w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich. Podkreślał, że resellerzy i integratorzy mają ponadto swobodę w wyborze dystrybutorów.  Według niego w Polsce z Axisem współpracuje ponad 1 tys. integratorów. Podkreślał wysoką jakość produktów, która wyróżnia według niego markę na rynku. Np. kamery Axisa mają obiektywy dostosowane do urządzeń, a kopuły wykonano z poliwęglanu.

Według danych IHS Axis pod względem wielkości sprzedaży jest numerem 1 na rynku monitoringu wizyjnego w krajach EMEA. Ma 37 proc. udziału w sprzedaży w 2015 r. Nie ujawniono danych dla Polski.

Jak podaje producent, sprzęt Axis jest już dostępny w 196 krajach na 206 na całym świecie, stąd najbardziej efektywną opcją rozwoju ma być poszerzanie portfolio.

Business as usual razem z Canonem
W rozwoju katalogu produktów pomogło przejęcie Axis Communications przez Canona w ub.r. Efektem współpracy z gigantem jest np. nowa kamera Q1659 – o rozdzielczości 20 megapikseli. Demo tego modelu będzie dostępne w połowie listopada, a na rynek kamera powinna wejść w I kw. 2017 r. Przewidywana cena to ok. 5 tys. dol. wraz z obiektywem.

Poza tym jednak, jak podkreśliła Anna Forsberg, dyrektor regionalna Axisu w Europie Wschodniej, zmiana właściciela nie wpłynęła na działalność operacyjną firmy, która prowadzi „business as usual”.
Z kolei sam Axis przejął w br. przejął 3 firmy: Citilog – oferującą rozwiązania do analizy wideo, specjalizującą się w ruchu drogowym, 2N – sprzedającą interkomy, Cognimatics – oferującą aplikacje analityczne do nadzoru wideo w handlu. Pokazuje to rosnące znaczenie analizy w nadzorze wideo.

 

Wśród dominujących trendów w systemach dozorowych wymieniono właśnie analizę obrazu i zdalny dostęp do danych, wzrost rozdzielczości, czułości i finalnie efektywności działania systemów.

Jako najważniejsze kierunki rozwoju wskazano ponadto wyższą kompresję danych, i inteligencję w urządzeniu końcowym oraz ekologię, w związku  z zaostrzającymi  się przepisami w tym zakresie, zwłaszcza w UE.

Co do rozdzielczości, to wciąż ograniczają ją możliwości obiektywu. Podkreślano inteligentne strumieniowanie kamer Axis – do 20 strumieni wideo można wygenerować z jednego podzielonego obrazu. Zapewniano, że Axis Zipstream – system kompresji, który wszedł na rynek w ub.r. – wyróżnia na rynku to, że nie wpływa on na jakość i rozdzielczość obrazu. W br. dodano funkcje redukcji liczby klatek na sek. – nawet do 50 proc., co pozwala zaoszczędzić na transferze i pamięci do przechowywania danych. System działa w ten sposób, że automatycznie zmniejsza liczbę klatek na sek., gdy obraz jest statyczny, np. nikt nie przechodzi w polu widzenia kamery. W efekcie gdy nie ma ruchu, przepływ danych spada do kilkuset megabitów.

Według obliczeń Axisu Zipstream pozwala zaoszczędzić 150 zł przez 1 rok na 1 kamerze w małym systemie, w średnim – ok. 300 zł (bo nie trzeba inwestować w rozbudowę magazynu danych) oraz 600 zł na dużym systemie, np. w energetyce. Średnio klient może zaoszczędzić 80 proc. magazynu danych.

To ma być istotna zaleta nowości, bo według analizy Axisu na koszty systemu dozorowego składają się: pamięć masowa – 30 proc., serwery – 20 proc., nadzór wideo – 25 proc., przełączniki – 15 proc., oprogramowanie – 10 proc.

– Jest zainteresowanie obrazem wyższej rozdzielczości – przyznaje jak Jan Grusznic, inżynier Axisu odpowiedzialny za monitoring wideo. Według niego wkrótce będzie można obrabiać obraz w rozdzielczości 300 megapikseli rejestrowany z prędkością 120 kl. na sek., ale raczej nie jest to potrzebne. Ocenia, że dla systemu dozoru wystarczy rozdzielczość 30 MP i 120 kl. sek. i to jest optymalny kierunek rozwoju.