Przychody ATM w minionym półroczu wyniosły bez mała 62 mln zł (z wyłączeniem kontraktu OST 112), a zysk netto – 6,5 mln zł. O 3,3 proc. spadła marża ze sprzedaży, do 36,6 mln zł. Zysk EBITDA pozostał na zbliżonym poziomie co rok temu (prawie 22 mln zł).  

Według spółki na wyniki półroczne i kwartalne miały wpływ niekorzystne zmiany na rynku dotyczące usług transmisji danych i dostępu do Internetu. W konsekwencji niższe od zakładanych były przychody ze sprzedaży łączy (nieabonamentowe). „Łączne rezultaty wypracowane przez spółkę, a w szczególności ich roczna dynamika, nie spełniły oczekiwań zarządu” – informuje ATM.

ATM poinformował, że na całej działalności spółka utrzymała wysoki poziom rentowności operacyjnej (ok. 60 proc. marży ze sprzedaży, ok. 35 proc. marży zysku EBITDA). Udział przychodów cyklicznych (abonamentowych) w całości przychodów ATM wyniósł w I połowie 2014 roku ok. 94 proc., nieznacznie przekraczając średnią wartość z poprzednich okresów (ok. 90 proc.). O ponad 20 proc. powiększyła się liczba obsługiwanych klientów – na koniec II kw. przekroczyła 1700.

W I półroczu br. blisko połowa przychodów ATM została wypracowana z kolokacji (z wyłączeniem kontraktu OST 112), generując ok. 2/3 całkowitej marży abonamentowej. Z łącznej kwoty ponad 30,5 mln zł przychodów z usług centrów danych niemal 99 proc. stanowiły przychody z abonamentów. W I poł. 2014 r. zwiększyły się one jedynie o ok. 13,5 proc. r/r, co według spółki było spowodowane przede wszystkim znacznym ograniczeniem współpracy z jednym z dużych klientów na usługi kolokacyjne. Przychody z usług centrów danych od tego klienta zaczęły zmniejszać się pod koniec 2013 r. Ten proces był kontynuowany w I połowie 2014 r. ATM zapewnia jednak, że ten czynnik nie wystąpi już w drugiej połowie br.. Mimo to w II kw. 2014 r. osiągnięto największą w historii kwartalną sprzedaż usług kolokacyjnych, co według spółki oznacza powrót na ścieżkę wzrostu przychodów w tej kategorii usług.

Wzrost sprzedaży wynika zarówno ze sprzedaży do dużych klientów, jak i wzrostu liczby klientów małych i średnich – rok do roku liczba klientów na usługi kolokacyjne wzrosła o 30 proc.


Rośnie udział małych i średnich firm

Za ponad połowę przychodów ze sprzedaży usług kolokacyjnych odpowiadają łącznie odbiorcy z sektorów telekomunikacyjnego oraz finansowego, ale coraz istotniejszy udział, sięgający 26 proc., mają klienci z pozostałych branż, głównie MŚP.

Pod koniec drugiego kwartału br. oddany został do użytkowania pierwszy etap najnowszego budynku Centrum Danych ATMAN – F4 (docelowo ok. 1000 m2 powierzchni kolokacyjnej netto). W minionym kwartale rozpoczęto również budowę kolejnego budynku CD ATMAN – F5 (ok. 1400 m2 powierzchni kolokacyjnej netto), którego ukończenie planowane jest na pierwszą połowę 2015 r.

Przychody ze sprzedaży usług transmisyjnych były w I półroczu br. wyraźnie niższe niż w I poł. ub.r. (spadek o 17 proc. r/r do 20,2 mln zł). Wynika to przede wszystkim ze wspomnianych na wstępie wyjątkowo niskich przychodów nieabonamentowych ze sprzedaży nowych łączy.

ATM usiłuje przeciwdziałać trendowi spadkowemu dotyczącemu abonamentów poprzez zwiększanie liczby lokalizacji biznesowych przyłączonych do sieci ATMAN – w ciągu I półrocza br. wzrosła ona o ok. 10 proc., a na koniec II kw. br. była wyższa o 20 proc. w ujęciu rok do roku.  

Przychody ze sprzedaży usług dostępu do Internetu w II kw. były zbliżone do tego z I kw. br. (ok. 4,5 mln zł), co przełożyło się na ok. 9 mln zł przychodów od początku 2014 r. (4 proc. mniej niż przed rokiem).