Lider rynku smartfonów zmienił się czterokrotnie. Numerem 1 został…
W 2021 r. szalał rollercoaster na rynku smartfonów w Europie.
Wiele wskazuje na to, że w 2022 r. konkurencja na rynku jeszcze bardziej się zaostrzy.
W 2021 r. na europejskim rynku smartfonów mocno bujało. Sprzedaż to rosła, to spadała, lider zmieniał się czterokrotnie, jednak dla niektórych marek był to najlepszy rok w historii – według Counterpoint Research.
Ostatecznie sprzedaż wzrosła o 8 proc. w 2021 r. wobec 2020 r., jednak odbicie po pierwszych falach Covid-19 okazało się krótkotrwałe.
Zaczęło się obiecująco, od odbicia po słabym 2020 r., gdy pandemia mocno uderzyła w region, powodując problemy zarówno po stronie podaży, jak i popytu. Jednak te skutki Covid-19 nie zniknęły, gdy w połowie roku Europa stanęła przed nowym wyzwaniem, jakim jest globalny niedobór komponentów.
Skutkiem było -1 proc. spadku rynku w IV kw., jednak tylko tyle dzięki dużym markom. Pozostałe przeżyły istny pogrom (-47 proc. r/r w IV kw. oraz -55 proc. w całym 2021 r.).
Klęska Huawei
Jednym z głównym czynników, jakie wpłynęły na rynek w ub.r., jest upadek Huawei. Sprzedaż marki w Europie runęła o prawie 90 proc. w 2021 r., a udział w rynku skurczył się do mniej niż 1 proc. (spadek z 4 pozycji w 2020 r. na 8 miejsce w 2021 r.).
Jednak inni chińscy producenci mieli powody do świętowania.
Rynek nadal poniżej poziomu sprzed pandemii
„Wspaniale jest widzieć, jak europejski rynek smartfonów wzrósł w 2021 roku, ale to tylko połowa prawdy” – zauważa Jan Stryjak, zastępca dyrektora Counterpoint Research.
„Skutki Covid-19 spowodowały 14-procentowy spadek sprzedaży w 2020 r., co oznacza, że rynek jest nadal znacznie poniżej poziomów sprzed pandemii” – zaznacza.
Dodajmy, że to odróżnia na minus rynek smartfonów od rynku PC, który wyraźnie przekroczył wolumeny z 2019 r.
Jak zmieniał się lider w 2021 r.
Rok 2021 upłynął pod znakiem zaostrzającej się konkurencji. Ostatecznie na szczycie rok rozpoczął i zakończył Apple, choć w podsumowaniu całego roku, jak i IV kw. 2021 r. Samsung okazał się liderem, wyprzedzając w minionym kwartale Apple’a o 1 pkt proc.
Rekordy Apple’a, Xioami, Oppo…
W II kw. 2021 r. zamknięcie fabryk Samsunga w Wietnamie, związane z pandemią, otworzyło drogę na szczyt Xiaomi, które po raz pierwszy w historii w czerwcu 2021 r. stało się numerem 1 w Europie.
Jednak Samsung odzyskał prowadzenie w lipcu 2021 r. dzięki dobrej sprzedaży nowej serii smartfonów, a następnie kolejne premiery powiększyły przewagę.
Xiaomi natomiast dostało zadyszki mocno odczuwając braki podzespołów.
Samsung prowadził przez kilka następnych miesięcy, jednak układ sił zmieniła premiera nowego iPhone’a. W grudniu Apple osiągnął najwyższy w historii udział w Europie.
Xioami, pomimo trudności w drugim półroczu, zakończyło 2021 rok z najwyższą roczną sprzedażą smartfonów w regionie.
Po rekordy sięgnęli też chińscy pretendenci, jak Oppo, Realme i Vivo.
W 2022 r. konkurencja jeszcze bardziej się zaostrzy
Wszystkie główne marki mają duże plany dotyczące Europy w 2022 r. Nowe flagowe urządzenia pojawią się w regionie w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Na dodatek wiatru w żagle nabrały Motorola (należąca do Lenovo), Nokia (koncern HMD) i Honor (w końcu 2020 r. oddzielił się Huawei), co wskazuje, że w 2022 r. konkurencja będzie jeszcze bardziej intensywna.
Podobne aktualności
7 mln zł na smartfony, routery i modemy dla armii
Siły zbrojne w przetargu zamawiają 2 tys. smartfonów oraz 800 modemów i routerów.
Samsung: 4-krotny wzrost zysku, jednak poniżej oczekiwań
"Chcielibyśmy Was przeprosić. Wyniki nie spełniły oczekiwań rynku" - napisał wiceprezes korporacji.
Nowa dyrektor marki Motorola w Polsce
Sylwia Machnik-Kochan została nową dyrektor generalną marki Motorola w Polsce.