Globalny rynek smartfonów zakończył 2021 r. ze wzrostem o 3,4 proc. r/r (1,34 mld szt.), ale w IV kw. ub.r. spadek wyniósł 6,6 proc. – według Omdia.

O ile w I poł 2021 r. popyt ożywił się po złagodzeniu pandemicznych restrykcji, to ciągłe ograniczenia dostaw komponentów i Covid-19 sprawiły, że po czterech kwartałach na plusie wzrost zakończył się w III kw. ub.r. Te problemy nadal wpływają na producentów smartfonów i konsumentów na całym świecie.

„Brak dostaw komponentów miał relatywnie większy wpływ na produkcję smartfonów z niższej półki, prowadząc do zmniejszenia dostaw tych producentów OEM” – komentuje Zaker Li, główny analityk w Omdia. „Ta sytuacja utrzymuje się. Można spodziewać się, że będzie to czynnik ryzyka na rynku smartfonów w tym roku” – dodaje.

Samsung liderem w całym 2021 r.

Samsung w podsumowaniu 2021 roku pozostał największym producentem smartfonów, dostarczając 271,5 mln urządzeń, co oznacza wzrost o 5,9 proc. r/r.

Drugi Apple sprzedał 236,3 mln szt., o 15,6 proc. więcej w porównaniu do 2020 r. Jego udział w rynku wzrósł z 16 do 18 proc., podczas gdy Samsung pozostał na stałym poziomie.

Xiaomi, vivo i Oppo zwiększyli dostawy o ponad 20 proc. w 2021 r.

Huawei dociśnięty amerykańskimi sankcjami miał spadek aż o 81,6 proc. w porównaniu z 2020 r., dotarczając jedynie 35 mln szt. w porównaniu z 189,7 mln szt. w 2020 r.

Oddzielenie od Huawei dobrze zrobiło natomiast marce Honor. W pierwszym roku samodzielności zwiększyła ona sprzedaż z 3,6 mln szt. w I kw. do 15 mln w IV kw.

Największy skok w ujęciu procentowym w 2021 r. osiągnęło z Realme (+48,6 proc.) i należąca do Lenovo Motorola (+44,2 proc.), która kontynuuje ekspansję w obu Amerykach, korzystając na wyjściu z rynku LG.

Już ponad 4 tys. zł za iPhone’a

W podsumowaniu IV kw. 2021 r. Apple zajął pierwsze miejsce z 87 mln szt., co oznacza wzrost o 2,9 proc. r/r oraz prawie 71 proc. kw./kw., przy spadającym rynku.

Na dodatek oprócz sukcesu w ujęciu ilościowym koncern zyskuje na wartości sprzedaży swojego sprzętu.

Jak ocenia Omdia, wraz z wrześniową premierą serii 13 średnia cena iPhone’a w IV kw. 2021 r. po raz pierwszy przekroczyła 1 tys. dol.