Amazon: 1 mld euro kary za nadużywanie pozycji wobec sprzedawców
Gigant zaprzecza zarzutom.
Włoski urząd ds. konkurencji nie po raz pierwszy ma na pieńku z Amazonem
Włoski urząd ds. konkurencji (AGCM) nałożył 1,13 mld euro kary na Amazona. Zarzuca mu nadużywanie pozycji na rynku ze szkodą dla innych dostawców usług i sprzedawców. Wskazuje konkretnie na usługi logistyczne (Fulfillment by Amazon) dla retailerów i resellerów obecnych na platformie e-commerce giganta.
Według urzędu Amazon zapewnia firmom korzystającym z jego logistyki przywileje, takie jak możliwość sprzedaży pod marką Prime (dla klientów oznacza to bezpłatne dostawy przez cały rok, w zamian za niewielki ryczałt), co z kolei zwiększa obroty danego partnera i poprawia jego widoczność na platformie.
Urząd: Amazon nie traktuje równo wszystkich sprzedawców
Z kolei wobec resellerów, którzy nie korzystają z logistyki Amazona, koncern stosuje surowsze kontrole jakości – twierdzi AGCM. Kto nie spełni wymagań, musi liczyć się nawet z zablokowaniem konta, co wobec dominacji serwisu giganta na włoskim rynku e-commerce może oznaczać nawet upadek biznesu takiego sprzedawcy.
Koncern z usługami fulfillmentu szkodzi także innym firmom logistycznym e-commerce, bo musiały się one dostosować do dyktowanych przez niego warunków świadczenia usług – uważa urząd.
AGCM żąda m.in., by Amazon zapewnił wszystkim sprzedawcom na swojej platformie te same korzyści, niezależnie od tego, czy korzystają z jego usług logistycznych czy też nie.
Gigant będzie się odwoływał
Amazon odrzuca zarzuty i nie ma zamiaru płacić potężnej kary. Zapowiedział odwołanie. Podkreśla, że usługi logistyczne są dobrowolną opcją dla resellerów.
„Zdecydowanie nie zgadzamy się z decyzją Włoskiego Urzędu ds. Konkurencji i będziemy się od niej odwoływać.
Proponowana kara pieniężna i środki zaradcze są nieuzasadnione i nieproporcjonalne” – oświadczył Amazon.
„MŚP mają do dyspozycji różne kanały sprzedaży swoich produktów, zarówno online, jak i offline, Amazon jest tylko jedną z tych opcji”. Firma zaprzecza również, iż niejednakowo traktuje sprzedawców. „Zapewniamy wiele narzędzi naszym sprzedawcom, także tym, którzy sami zarządzają wysyłką produktów” – twierdzi Amazon.
Amazon: nie dominujemy na rynku
„Duże firmy nie są dominujące tylko ze względu na ich wielkość, a założenie, że sukces może być tylko wynikiem antykonkurencyjnych zachowań jest po prostu błędne” – oświadcza Amazon. Przytacza oficjalne włoskie dane, wg których ma jedynie 17 proc. udziału w segmencie handlu detalicznego online.
Niedawno 69 mln euro kary
Włoski urząd ds. konkurencji nie po raz pierwszy ma na pieńku z Amazonem. Niedawno naliczył mu blisko 69 mln euro kary, zarzucając zmowę z Apple’m, która miała wykosić część sprzedawców oferujących słuchawki należącej do Apple’a marki Beats na platformie e-commerce (Apple ma 134,5 mln euro kary w tej sprawie).
Podobne aktualności
AWS zwalnia w kilku zespołach
Redukcje obejmą m.in. "kilkaset ról" zespołach sprzedaży, marketingu i usług globalnych - twierdzi koncern.
31 mln zł kary dla Amazona od UOKiK
Prezes UOKiK nałożył karę na Amazona za wprowadzanie konsumentów w błąd. Nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw – to kwestionowane praktyki.