„Branża ICT miała dobre pierwsze półrocze, a Also po raz kolejny było w stanie osiągnąć wynik znacznie powyżej poziomu rynkowego” – komentuje międzynarodowy dystrybutor bilans I półrocza 2021 r. Zwłaszcza po stronie zysków liczby są dużo większe niż przed rokiem.

Otóż przychody netto ze sprzedaży wyniosły w okresie styczeń – czerwiec 2021 r. 5,92 mld euro wobec blisko 5,4 mld euro przed rokiem (wzrost o 9,7 proc.).

Jak zapewniono w sprawozdaniu, znakomita większość wyższych obrotów to efekt wzrostu organicznego (w kwocie 507 mln euro), a innego niż organiczny – jedynie ok. 18 mln euro.

Co istotne, w tym roku Also znacznie poprawiło rentowność. EBIDTA wzrosła o 24 proc., wobec I poł. ub.r., a zysk netto o 45 proc., do 65 mln euro. Tym samym rentowność dystrybutora na poziomie netto zwiększyła się do 1,1 proc. z 0,8 proc. w ub.r.

Wybrane dane finansowe Also Holding za I poł. 2021 r.

Wybrane dane (tys. euro)Różnica (r/r)
Przychody5 923 3329,7%
Zysk brutto321 3067,6%
Marża zysku brutto5,4%-0,1pp
EBIDTA114 64724,1%
Zysk operacyjny94 84431,6%
Zysk przed opodatkowaniem87 63244,3%
Zysk netto64 99645,1%
Źródło: Also, sprawozdanie finansowe

Regionalne przyspieszenie razem z Polską

W segmencie Europy Północnej i Wschodniej, do którego należy polski rynek, Also osiągnęło 3,04 mld euro przychodów, czyli o 20 proc. (ok. 0,5 mld euro) więcej niż przed rokiem.

Przy tym marża EBIDTA w regionie wzrosła z 1,4 proc. do 1,8 proc. Zysk przed opodatkowaniem (EBT) powiększył się ponad 2-krotnie, do 40,2 mln euro. Marża zysku EBT poprawiła się z 0,8 proc. do 1,3 proc. Firma nie ujawniła liczb dla poszczególnych krajów.

Wschód coraz ważniejszy
Nowe dane wskazują, że nasz region waży coraz więcej w biznesie Also. Grupa osiąga tu już ok. połowę obrotów przy rosnących zyskach. Dla porównania w regionie Europy Centralnej, do którego należą Niemcy, wzrost sprzedaży w I półroczu 2021 r. był niewielki (ok. 1 proc.), a marża EBIDTA spadła z 2 proc. do 1,9 proc. Marża EBT poprawiła się tam natomiast z 1,4 proc. do 1,5 proc.

3S na plusie

Grupa odnotowała wzrosty sprzedaży we wszystkich swoich trzech głównych biznesach w I poł. br.

Najmocniej poszło w górę IT dostarczane w modelu usługowym – o 24 proc. W tym szczególnie dobrze rozwijał się biznes w chmurze, z przychodami większymi o 38 proc. i 33-procentowym wzrostem liczby unikalnych użytkowników.

Jednak tradycyjna dystrybucja (Supply), czyli największy biznes grupy Also, również osiągnęła wyraźną poprawę w tym roku – o blisko 10 proc.

Przychody w trzech głównych biznesach Also w I poł. 2021 r. oraz w I poł. 2020 r.

Źródło: Also, sprawozdanie finansowe

Jak komentuje dystrybutor, podstawą osiągnięcia lepszych niż rynek wyników w I poł. br. jest strategia MORE, 3S (czyli trzy główne biznesy Also) i wykorzystanie ekosystemu do skalowania platform cyfrowych. Według zapewnień harmonizacja ERP w całym przedsiębiorstwie, analiza biznesowa i CRM umożliwiają przyszłościowe, elastyczne i sprawne zarządzanie.

Nacisk na produktywność i szkolenia

Oprócz zwiększania produktywności (opartej m.in. na wykorzystaniu sztucznej inteligencji) nacisk kładziony jest na zatrudnianie ekspertów, szkolenie nowych pracowników i podnoszenie kwalifikacji już zatrudnionych, w celu opracowywania nowych modeli biznesowych.

„Sukces Also jest wynikiem naszej strategii i jej realizacji w ciągu ostatnich dziesięciu lat. W ten sposób położyliśmy również podwaliny pod zrównoważony, rentowny wzrost w przyszłości” – komentuje Gustavo Möller-Hergt, CEO Also Holding.

Od 2011 r. grupa Also przejęła 22 firmy z 18 krajów europejskich.

Cele na 2021 r.

Also potwierdziło swoje cele na ten rok, z wynikiem EBITDA między 240 a 255 mln euro oraz ROCE (return on capital employed) od 15 do 20 proc. W I poł. 2021 r. wskaźnik ROCE wyniósł 19,4 proc.