W sądzie w Amsterdamie został złożony pozew przeciwko Google Netherlands. Spółka Greyfield Capital domaga się 2,1 mld euro odszkodowania z tytułu naruszenia zasad uczciwej konkurencji na europejskim rynku technologii reklamy internetowej w latach 2014 -2023. Pozew wynika z roszczeń europejskich wydawców publikacji prasowych. Greyfield działa w ich imieniu.

Jedną z ponad 30 europejskich grup mediowych zaangażowanych w proces jest Agora SA i jej spółki zależne.

Argumentacja w dochodzeniu roszczeń opiera się głównie na wcześniejszej prawomocnej decyzji francuskiego organu ochrony konkurencji (Autorité de la concurrence) z czerwca 2021 r., który stwierdził, że Google nadużywał swojej dominującej pozycji na rynku technologii reklamy internetowej i nałożył na niego karę 220 mln euro.

Potencjalne odszkodowanie należne spółkom z grupy Agora zostało ocenione na ponad 44 mln euro (ok. 190 mln zł).

To kolejna sprawa przeciwko Google’owi w Europie. Obecnie nadal nie są rozstrzygnięte trzy postępowania wszczęte instytucje unijne, z łączną sumą kar 9 mld dol. W 2022 r. Sąd UE wydał wyrok ws. kary Komisji Europejskiej, nałożonej za wykorzystywanie dominującej pozycji na rynku wyszukiwarek internetowych, mobilnych systemów operacyjnych oraz sklepów z aplikacjami mobilnymi. Wysokość kary wyniosła ponad 4,1 mld euro. W 2017 r. została nałożona kara 2,4 mld euro za nadużywanie przez Google’a monopolistycznej pozycji na rynku wyszukiwarek internetowych poprzez faworyzowanie własnej porównywarki cen kosztem konkurencji.

AKTUALIZACJA

Google przesłało do naszej redakcji oświadczenie, w związku z pozwem złożonym w Holandii
„Google prowadzi konstruktywną współpracę z wydawcami w całej Europie. Nasze narzędzia reklamowe, jak i te oferowane przez naszych licznych konkurentów w obszarze adtech, pomagają milionom stron internetowych i aplikacji finansować ich treści oraz umożliwiają firmom każdej wielkości skuteczne dotarcie do nowych klientów. Usługi te są dostosowywane i rozwijane we współpracy z tymi samymi wydawcami. Ten pozew jest spekulacyjny i oportunistyczny. Będziemy się mu stanowczo przeciwstawiać, opierając się na faktach.” – Oliver Bethell, Dyrektor ds. Prawnych, Google.