80 proc. więcej transakcji w e-sklepach komputerowych
Znacznie wzrosła liczba transakcji, pojawiło się natomiast stosunkowo niewiele nowych e-sklepów z komputerami - według Shoper.
E-sklepy inwestują w media społecznościowe i rozwiązania usprawniające sprzedaż – wynika z badania.
Liczba e-sklepów komputerowych w 2020 r. zwiększyła się o 7 proc. wobec 2019 r. – według danych danych Shoper. Co ciekawe, to najniższy wzrost wśród kategorii sklepów na tej platformie sprzedażowej. Nieco wyższy dotyczył elektroniki (+11 proc.).
W sumie sklepy komputerowe stanowią 4 proc. wszystkich na Shoper.pl, a w kategorii elektronika – 3 proc.
Dużo więcej transakcji
Liczba transakcji w sklepach komputerowych na Shoper.pl zwiększyła się o 78 proc. w 2020 r. wobec 2019 r. i tutaj segment ten jest w czołówce wzrostów. Poprawa w kategorii elektronika wyniosła 38 proc.
22 proc. kupuje częściej elektronikę
Ponad jedna piąta nabywców (22 proc.) deklaruje natomiast, że kupowała komputery i elektronikę online częściej niż rok wcześniej. Na mniejsze zakupy wskazało 10 proc.
Co zastanawiające, mimo pandemii, rozwoju pracy i nauki zdalnej oraz sygnalizowanego wzrostu liczby transakcji w e-sklepach, większość, bo 53 proc. respondentów, ocenia, że poziom ich zakupów elektroniki w internecie nie zmienił się w 2020 r. wobec 2019 r.
E-sklepy w kategorii komputery oraz elektronika na Shoper. Porównanie 2020 r. z 2019 r.
Kategoria e-sklepów | Wzrost liczby transakcji | Wzrost ruchu | Wzrost liczby sklepów | Odsetek kupujących, którzy deklarują, że zwiększyli zakupy |
Komputery | 78% | 41% | 7% | 22% |
Elektronika | 38% | 31% | 11% | 22% |
Sprzedawcy walczą o klienta na różnych frontach
Resellerzy działający na platformie Shoper sprzedają także w innych serwisach e-commerce. Nie zaskakuje, że najczęściej jest to Allegro (wskazało na niego 42 proc. respondentów z e-sklepów wszystkich kategorii na Shoper.pl).
Natomiast niespodzianką jest druga pozycja Facebooka (26 proc.) jako platformy sprzedażowej.
Inwestują w social media
Jak się okazuje, Facebook mocno zyskał jako marketplace w ostatnich latach. W 2018 r. wskazywało na niego jako miejsce działalności handlowej jedynie 3 proc. e-sprzedawców.
Znaczny wzrost zaangażowania sprzedawców w mediach społecznościowych potwierdzają dane o inwestycjach, mających na celu przyciągnięcie klientów. Tutaj Facebook Ads i działania w social media okazały się numerem 1 i 2 w 2020 r. (zainwestowało w nie po 12 proc. e-sklepów). Pozycjonowanie oraz Google Ads uznano z niemal tak samo istotne (po 11 proc.).
OLX i Amazon z jednocyfrowym wynikiem
Trzecie jako najpopularniejsze wśród sprzedawców platformy e-commerce są OLX i podobne strony (9 proc.)
Ekspert Shopera ocenia, że OLX w tym roku zyska na popularności, ponieważ wprowadził regulacje ułatwiące sprzedaż przedsiębiorcom.
Na Amazona wskazało 3 proc. (jeszcze przed uruchomieniem polskiej platformy tej marki). Tu także w br. można spodziewać się większych liczb.
Według pytanych przedsiębiorców porównywarki cen nie mają szczególnego znaczenia (pokazuje się w nich 7 proc. respondentów).
Dobra obsługa klienta ważniejsza niż cena
Zdaniem właścicieli sklepów internetowych najskuteczniejszym narzędziem w generowaniu sprzedaży jest obsługa klienta na wysokim poziomie (13 proc.), reklamy Google Ads (12 proc.) oraz w mediach społecznościowych (11 proc.).
Na konkurencyjną cenę wskazało jedynie 7 proc.
Polski e-commerce mocno inwestuje w siebie
Jeszcze dwa lata temu połowa właścicieli sklepów internetowych Shoper nie wprowadziła żadnych zmian w swoich e-biznesach. Dziś ta grupa wynosi jedynie 7 proc.
Badani najczęściej inwestują w rozwiązania usprawniające sprzedaż, jak szybkie i bezpieczne płatności (15 proc.), zmiany graficzne (13 proc.) i certyfikat SSL (12 proc.).
Dane pochodzą z raportu „Nowy świat e-commerce. Raport z polskich sklepów internetowych Shoper. Podsumowanie 2020 r.”
Podobne aktualności
Platformy będą raportować skarbówce o e-sprzedawcach po 1 lipca 2024 r.
Rząd przyjął projekt ustawy. KAS chce wyłowić sprzedawców unikających opodatkowania.
Co piąta firma w Polsce nie ma systemu do automatyzacji zakupów
Dla 73 proc. firm najważniejsza przy wyborze systemu zakupowego B2B jest łatwość integracji i wdrożenia.