Liczba e-sklepów komputerowych w 2020 r. zwiększyła się o 7 proc. wobec 2019 r. – według danych danych Shoper. Co ciekawe, to najniższy wzrost wśród kategorii sklepów na tej platformie sprzedażowej. Nieco wyższy dotyczył elektroniki (+11 proc.).

W sumie sklepy komputerowe stanowią 4 proc. wszystkich na Shoper.pl, a w kategorii elektronika – 3 proc.

Dużo więcej transakcji

Liczba transakcji w sklepach komputerowych na Shoper.pl zwiększyła się o 78 proc. w 2020 r. wobec 2019 r. i tutaj segment ten jest w czołówce wzrostów. Poprawa w kategorii elektronika wyniosła 38 proc.

22 proc. kupuje częściej elektronikę

Ponad jedna piąta nabywców (22 proc.) deklaruje natomiast, że kupowała komputery i elektronikę online częściej niż rok wcześniej. Na mniejsze zakupy wskazało 10 proc.

Co zastanawiające, mimo pandemii, rozwoju pracy i nauki zdalnej oraz sygnalizowanego wzrostu liczby transakcji w e-sklepach, większość, bo 53 proc. respondentów, ocenia, że poziom ich zakupów elektroniki w internecie nie zmienił się w 2020 r. wobec 2019 r.

E-sklepy w kategorii komputery oraz elektronika na Shoper. Porównanie 2020 r. z 2019 r.

Kategoria e-sklepówWzrost liczby transakcjiWzrost ruchuWzrost liczby sklepówOdsetek kupujących, którzy deklarują, że zwiększyli zakupy
Komputery78%41%7%22%
Elektronika38%31%11%22%
Źródło: Shoper

Sprzedawcy walczą o klienta na różnych frontach

Resellerzy działający na platformie Shoper sprzedają także w innych serwisach e-commerce. Nie zaskakuje, że najczęściej jest to Allegro (wskazało na niego 42 proc. respondentów z e-sklepów wszystkich kategorii na Shoper.pl).

Natomiast niespodzianką jest druga pozycja Facebooka (26 proc.) jako platformy sprzedażowej.

Inwestują w social media

Jak się okazuje, Facebook mocno zyskał jako marketplace w ostatnich latach. W 2018 r. wskazywało na niego jako miejsce działalności handlowej jedynie 3 proc. e-sprzedawców.

Znaczny wzrost zaangażowania sprzedawców w mediach społecznościowych potwierdzają dane o inwestycjach, mających na celu przyciągnięcie klientów. Tutaj Facebook Ads i działania w social media okazały się numerem 1 i 2 w 2020 r. (zainwestowało w nie po 12 proc. e-sklepów). Pozycjonowanie oraz Google Ads uznano z niemal tak samo istotne (po 11 proc.).

OLX i Amazon z jednocyfrowym wynikiem

Trzecie jako najpopularniejsze wśród sprzedawców platformy e-commerce są OLX i podobne strony (9 proc.)

Ekspert Shopera ocenia, że OLX w tym roku zyska na popularności, ponieważ wprowadził regulacje ułatwiące sprzedaż przedsiębiorcom.

Na Amazona wskazało 3 proc. (jeszcze przed uruchomieniem polskiej platformy tej marki). Tu także w br. można spodziewać się większych liczb.

Według pytanych przedsiębiorców porównywarki cen nie mają szczególnego znaczenia (pokazuje się w nich 7 proc. respondentów).

Dobra obsługa klienta ważniejsza niż cena
Zdaniem właścicieli sklepów internetowych najskuteczniejszym narzędziem w generowaniu sprzedaży jest obsługa klienta na wysokim poziomie (13 proc.), reklamy Google Ads (12 proc.) oraz w mediach społecznościowych (11 proc.).
Na konkurencyjną cenę wskazało jedynie 7 proc.

Polski e-commerce mocno inwestuje w siebie

Jeszcze dwa lata temu połowa właścicieli sklepów internetowych Shoper nie wprowadziła żadnych zmian w swoich e-biznesach. Dziś ta grupa wynosi jedynie 7 proc.

Badani najczęściej inwestują w rozwiązania usprawniające sprzedaż, jak szybkie i bezpieczne płatności (15 proc.), zmiany graficzne (13 proc.) i certyfikat SSL (12 proc.).

Dane pochodzą z raportu „Nowy świat e-commerce. Raport z polskich sklepów internetowych Shoper. Podsumowanie 2020 r.”