Semstorm, firma zajmująca się pozycjonowaniem stron, wskazała największe błędy, jakie jej zdaniem popełniają sklepy internetowe.


1. Niedostateczna informacja o istnieniu sklepu
Według Semstorm uzależnienie od jednego źródła ruchu jest bardzo powszechne w przypadku sklepów internetowych. Warto natomiast być obecnym w różnych miejscach: w porównywarkach cen, mediach społecznościowych, docierać do klientów poprzez newslettery, programy partnerskie, płatne kampanie, pozycjonowanie w wyszukiwarkach, a także nowe formy reklamy, jak Google Product Listing Ads, który pojawił się pod koniec 2013 roku. Nowe formy promocji cechują się na początku niższą konkurencyjnością, niewielkim kosztem i mocniej przyciągają uwagę internautów – twierdzi Semstorm.

2. Nieciekawa strona

Użytkownik potrzebuje 2,6 sek. aby zadecydować, czy pozostanie na stronie. Przyciągnie go nowoczesna i estetyczna grafika. Według firmy internauci w pierwszej kolejności zwracają uwagę na: logotyp, menu nawigacji, wyszukiwarkę oraz linki do mediów społecznościowych. Źle dobrana kolorystyka lub nadmierne pomniejszanie lub powiększanie czcionek mogą mieć znaczny wpływ na decyzje zakupowe. Jeśli nie można zmienić skórki strony, warto jest zadbać o usunięcie wszystkiego, co może rozpraszać uwagę klienta i wyeksponować główne elementy serwisu, jak menu kategorii czy wyszukiwarkę – mówi Milena Szałacka, dyrektor zarządzająca Semstorm.

3. Trudno znaleźć produkty

To podstawowy błąd. Przybiera on na znaczeniu przy szerokim asortymencie, przy czym budowa odpowiedniego drzewa kategorii nie rozwiązuje wszystkich problemów – użytkownicy coraz częściej korzystają bowiem z wewnętrznych wyszukiwarek. Statystycznie klient na wyszukanie interesującej go frazy poświęca 6 sek. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na poprawność wyników. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że po pierwszej nieudanej próbie wyszukiwania konsument opuści e-sklep.

4. Gorsza oferta w porównaniu z konkurencją
Warto wiedzieć, jak do sklepu trafiają potencjalni klienci i co robi konkurencja. Bliższe przyjrzenie się działaniom marketingowym, asortymentowi i opiniom o konkurencie pozwoli na określenie jego strategii rozwoju. Należy sprawdzić, czy e-sklep nie odstaje zbytnio cenami od innych.

5. Brak dobrej informacji o produkcie
Niska jakość zdjęć, ubogie lub zbyt techniczne opisy mogą łatwo zniechęcić. Jeśli klient nie wie dokładnie, jak produkt wygląda, prawdopodobnie go nie kupi, bez względu na cenę. Nie należy jednak przesadzić w drugą stronę, bo ciężkie grafiki wydłużają czas ładowania witryny.

6. Uciążliwa rejestracja i składanie zamówienia

Projektując mechanizm tworzenia konta lub logowania szczególną uwagę należy zwrócić na zachowanie jego płynności. Największym problemem dla użytkowników jest orientacja, gdzie aktualnie się znajdują. Zmuszanie klienta do rejestracji lub logowania w trakcie zakupu może obniżyć konwersję o 2 proc.

45 proc. klientów zapomina o tym, że już raz w danym sklepie zakładali konto. Warto jest więc rozważyć uruchomienie opcji zamawiania „anonimowego”. W ten sposób przedsiębiorca jest w stanie zwiększyć liczbę dokonywanych zakupów nawet o kilkaset procent – twierdzi przedstawicielka Semstorma.

7. Brak informacji o stanie zamówienia
Po złożeniu zamówienia klient powinien otrzymywać informacje o zmianach jego stanu. Takie dane, jak oczekiwanie na zapłatę, przygotowanie zlecenia czy fakt wysłania towaru należy przesłać na adres e-mail użytkownika. Dzięki takim prostym zabiegom e-sklep może liczyć na wzrost zaufania i większą lojalność klienta. Poczta i firmy kurierskie dają możliwość śledzenia przesyłki. Rozwiązania godne rozważenia to umieszczenie odpowiednich linków na stronie lub automatyczne pobieranie statusu przesyłki dla klienta.