37 proc. firm w Polsce zwolniło co najmniej jedną osobę z powodu robotyzacji lub AI
"Automatyzacja i nowe technologie są już rozpędzonym pociągiem, którego nie sposób zatrzymać" - mówi ekspert.
Co czwarta firma wdraża automatyzację lub AI, ponad połowa ma taki zamiar.
Rosnące wykorzystanie nowych technologii coraz silniej wpływa na pracowników i firmy – wynika z nowego raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service.
Otóż 23 proc. ankietowanych przedsiębiorców twierdzi, że w ciągu ostatniego roku zwolniło więcej niż jedną osobę w związku z wdrożeniem automatyzacji i AI, a 14 proc. zapewnia, że pracę straciła z tego powodu tylko jedna osoba. W sumie jest to więc 37 proc. (dane z listopada 2023 r.). Rok wcześniej takiej odpowiedzi udzieliło 30 proc. firm, co pokazuje, że ten odsetek rośnie.
Co więcej, blisko połowa (48 proc.) pytanych organizacji uważa, że automatyzacja lub AI wdrożone w firmie zmniejszą poziom zatrudnienia. To o 8 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.
Firmy IT przodują w automatyzacji i AI
W co czwartym przedsiębiorstwie wdrażana jest automatyzacja lub sztuczna inteligencja, a ponad połowa (55 proc.) wyraża gotowość do ich wykorzystania. Jest to wzrost o 2 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem oraz o 46 pkt w ciągu 4 lat – wynika z raportu Personnel Service.
Tylko co dziesiąta firma wykazuje zdecydowany brak gotowości do implementacji automatyzacji, podobnie jak rok temu.
Najbardziej otwarte na automatyzację są firmy IT (tylko 5 proc. twierdzi, że nie jest gotowa na jej wdrożenie), a najmniej sektor usługowy (28 proc.).
Trzy branże, które będą inwestować w automatyzację
Jak na razie co czwarta organizacja wdraża rozwiązania automatyzacji, najczęściej największe przedsiębiorstwa (32 proc.) wobec 20 proc. średnich firm i 19 proc. małych.
W niedalekiej przyszłości plany co do automatyzacji i AI ma 22 proc. przedsiębiorców. Tu wyróżnia się branża TSL (transport i logistyka), bo aż 41 proc. firm wskazuje na konieczność wdrażania automatyzacji w najbliższym czasie. Zaraz za nią uplasował się sektor handlowy (37 proc.) i podium zamyka budownictwo (24 proc.).
Natomiast 27 proc. firm nie planuje działań związanych z automatyzacją lub robotyzacją, ale nie wyklucza ich w przyszłości. Jedynie 16 proc. pracodawców nie wdraża automatyzacji i nie ma takich planów.
Pracownicy chcą się rozwijać
Pracownicy dostrzegają przyspieszenie automatyzacji i robotyzacji w swoich miejscach pracy w ciągu ostatnich dwóch lat (25 proc. wskazań). Wśród badanych 55 proc. osób deklaruje, że planuje zdobywać nowe umiejętności, o 4 pkt więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem. Tylko 22 proc. nie ma takiego zamiaru, co stanowi spadek o 5 pkt.
„Automatyzacja i nowe technologie są już rozpędzonym pociągiem, którego nie sposób zatrzymać. Trudno się dziwić, bo zapewniają efektywniejsze wykorzystanie zasobów i optymalizację procesów biznesowych. Dzięki nim, pracownicy mogą skoncentrować się na strategicznych zadaniach, zamiast tracić czas na rutynowe czynności” – komentuje Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service.
„Automatyzacja i AI powinny być traktowane jako nieodłączny element strategii rozwoju zarówno dla pracodawców, jak i pracowników” – podsumowuje ekspert rynku pracy.
Podobne aktualności
Pionier bezpieczeństwa AI – Darktrace sprzedany za 5,3 mld dol.
Dołączy do portfolio specjalistów od cyberbezpieczeństwa, należących do Thoma Bravo.
65 proc. polskich firm nie mierzy efektywności wdrożeń AI
Już ponad jedna czwarta firm w Polsce wdrożyła narzędzia AI, a kolejne 30 proc. zrobi to w tym roku. Jednak większość używających tej technologii nawet nie sprawdza, czy jest ona efektywna.
W Polsce powstała AI Chamber (Izba AI)
„Chcemy reprezentować interesy polskich firm” – zapowiada założyciel i prezes AI Chamber, Tomasz Snażyk. Organizacja wskazuje swoje główne cele.