3 kluczowe inwestycje według polskich firm
Zmieniły się priorytety cyfryzacji w polskim biznesie – według badania Dell Digital Transformation Index. Szefowie firm wskazali, na czym zależy im najbardziej.
W tym roku priorytetem szefów firm stały się w inwestycje w 5G. Główną przeszkodą cyfryzacji nie są pieniądze, lecz przepisy – wynika z badania.
Polskie firmy przyspieszają wdrażanie cyfrowej transformacji. W ciągu ostatnich miesięcy osiągnęły poziom, który w normalnych warunkach zająłby lata – według nowego Digital Transformation Index, opracowanego przez Dell Technologies. Pytano 4,3 tys. liderów biznesu z 18 krajów, w tym z Polski.
Aż 81 proc. lokalnych firm przyspieszyło realizację niektórych programów transformacji cyfrowej (średnia europejska – 75 proc).
W porównaniu z badaniem z 2018 r. zwiększyła się liczba Digital Leaders (najbardziej dojrzałych cyfrowo organizacji) z 5 do 9 proc., a grono Digital Adopters (druga najbardziej dojrzała cyfrowo grupa) wzrosło aż o 19 pkt., z 24 proc. do 43 proc. To ponadprzeciętny skok w skali światowej.
DT Index odnotowuje również spadek od 2018 r. liczby Digital Laggards (najmniej dojrzałej cyfrowo grupy) w kraju o 3 pkt procentowe (na świecie o 6 pkt), a także gwałtowny spadek w drugiej od końca grupie, Digital Followers, o 23 pkt (inne kraje średnio 17 pkt). Organizacje te przeszły do bardziej zaawansowanych grup – Digital Adopter i Digital Evaluator.
Trzy kluczowe inwestycje przyszłości
W tym roku zmieniły się priorytety inwestycji w cyfryzację. Przed pandemią inwestycje biznesowe były silnie skoncentrowane na technologiach podstawowych, a nie na nowych. Zdecydowana większość, bo aż 89 proc. wszystkich badanych firm przyznaje, że w tym roku potrzebują bardziej zwinnej, skalowalnej infrastruktury informatycznej, aby zapobiec niespodziewanym zdarzeniom.
Polskie firmy wymieniają trzy kluczowe inwestycje:
- Infrastruktura 5G: 50 proc.
- Gotowy hardware 5G: 44 proc.
- Rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa: 41 proc.
Polski optymizm, europejskie obawy
DT Index zapytał również liderów biznesu o ich oczekiwania dotyczące przyszłości. I tak 14 proc. szefów firm w Polsce obawia się, że ich organizacje mogą nie przetrwać kolejnych lat. To oznacza sporą dozę optymizmu – aż 32 proc. przedsiębiorców globalnych i 28 proc. europejskich ma wątpliwości, czy ich firmy dadzą radę w tych ciężkich czasach.
Nie wszystkim spieszno do zmian
Polski optymizm przekłada się jednak na wyniki związane z mobilizacją organizacji do kreowania nowych modeli biznesowych, do których krajowi szefowie nie palą się tak bardzo, jak ich zagraniczni koledzy – wśród polskich firm myśli o stworzeniu nowego modelu biznesu ponad połowa – 58 proc. – pytanych, a na świecie – aż 79 proc., a w Europie – 72 proc.
Legislatorzy rzucają kłody pod nogi
Mimo pędu do cyfryzacji firmy 94 proc. szefów przyznaje, że musi zmagać się z barierami przy wdrażaniu transformacji.
Polskie firmy jako trzy największe przeszkody wymieniły:
- Regulacje lub zmiany legislacyjne: 32 proc.
- Trudności w wydobyciu cennych informacji ze względu na przeciążenie danymi i/lub informacjami: 31 proc.
- Brak budżetu i środków: 29 proc.
Z kolei zapytani o główne katalizatory transformacji, polscy liderzy biznesu wymieniają w większości te same czynniki co firmy europejskie:
- Wzmocnienie cyberbezpieczeństwa: 52 proc.
- Rozwijanie możliwości pracy zdalnej: 47 proc.
- Zmiana sposobu, w jaki dostarczamy cyfrowe doświadczenia/transformacja wdrożeń edge: 35 proc.
Badanie DT Index 2020 przeprowadzono w lipcu i sierpniu 2020 r. wśród 4300 liderów biznesu, od MŚP po korporacje w 18 krajach. Zrealizował je Vanson Bourne dla Dell Technologies.
Podobne aktualności
„Gwiazda kanału sprzedaży Della” przechodzi na emeryturę
„Jej wskazówki i wiedza były przez ostatnią dekadę kamieniem węgielnym sukcesu kanału sprzedaży Della" - twierdzi partner.
Zysk Della wzrósł o 89 proc.
Rok finansowy 2024 "nie przebiegł zgodnie z planem”. Mimo to koncern zwiększył zysk, a w br. spodziewa się odbicia dzięki AI i odświeżeniu bazy komputerów.
Film z Gali CRN Polska
Zapraszamy do obejrzenia filmu z Gali CRN Polska, na której ogłosiliśmy Kodeks Dobrych Praktyk Partnerskich Branży IT, po raz pierwszy mieliśmy zaszczyt uhonorować Ambasadorów Kodeksu i wręczyć Certyfikaty Channel Master 2024.