Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe oraz wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to najgorętsze tematy z zakresu technologii informatycznych w 2021 r. – według danych Walkme.com za okres styczeń – listopad 2021 r.

W przypadku AI odnotowano w tym okresie blisko 176 tys. publikacji online na temat tej technologii, czyli przeciętnie 526 artykułów dziennie.

Co ciekawe, okazuje się, że chmura (ok. 29 tys. publikacji) budzi dużo mniejsze zainteresowanie niż AI, a nawet VR/AR. Na końcu znalazło się przetwarzanie brzegowe (7,4 tys.), co też może być niespodzianką.

Jak podają autorzy opracowania, analizowano technologie określane jako „game changer” – takie, które mają zmienić sposób życia i pracy ludzi w ciągu najbliższych kilku lat.

Lista obejmowała: sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe, wirtualną rzeczywistość (VR), obliczenia kwantowe, przetwarzanie w chmurze, zrobotyzowaną automatyzację procesów (RPA), rozszerzoną rzeczywistość (AR), 5G, cyfrowe bliźniaki, edge, inteligentne kontrakty (aplikacje do tworzenia, zautomatyzowanej weryfikacji i egzekwowania umów, procesy oparte na blockchainie), druk 3D, druk 4D, nanotechnologię, interfejsy głosowe/czatboty i tzw. human augmentation (technologie zwiększające możliwości człowieka, np. wzroku, słuchu) – łącznie sprawdzono 16 pozycji.

Ustalając ranking najpopularniejszych technologii roku skorzystano z narzędzia analitycznego Buzzsumo. Uwzględniono publikacje w językach zachodnich, oczywiście w j. angielskim oraz w 13 innych (w tym po polsku).