Europejskie firmy wydadzą 33 mld dol. na AI
Cztery branże będą szczególnie potrzebować rozwiązań AI i zapewnią ponad połowę sprzedaży.
Wydatki na sztuczną inteligencję w Europie osiągną roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 29,6 proc. w latach 2021-2026, w porównaniu ze światową dynamiką 27 proc. W 2023 r. przychody osiągną 33,2 mld dol. – prognozuje IDC.
Ogólny wzrost rynku AI będzie napędzany głównie przez oprogramowanie, które będzie stanowić prawie dwie trzecie całkowitych wydatków w 2023 r.
„Firmy dostrzegają korzyści biznesowe, jakie mogą uzyskać dzięki sztucznej inteligencji, które obejmują ulepszenia operacji biznesowych, optymalizację procesów, wydajność, odporność i podejmowanie decyzji” — mówi Carla La Croce, kierownik ds. badań w IDC.
Po co AI w bankach, handlu, produkcji…
Bankowość, handel detaliczny i produkcja (dyskretna i procesowa) będą wydawać najwięcej na sztuczną inteligencję. Następne w kolejności są usługi profesjonalne. Łącznie branże te będą odpowiadać za ponad połowę (55,5 proc.) całkowitych nakładów na europejskim rynku sztucznej inteligencji w 2023 r.
Potrzebę zwiększonego bezpieczeństwa podkreślają dwa najczęstsze przypadki użycia w Europie – rozszerzona analiza zagrożeń i systemy zapobiegania oraz analiza i dochodzenie w sprawie oszustw. Siegają po nie predsiębiorstwa w sektorach takich jak bankowość, telekomunikacja, usługi komunalne i transport.
W handlu detalicznym obsługa klienta znajduje się w centrum inwestycji AI. Z kolei organizacje świadczące usługi profesjonalne zainwestują najwięcej w optymalizację IT, aby poprawić elastyczność i zwiększyć wydajność operacyjną.
Podobne aktualności
Pionier bezpieczeństwa AI – Darktrace sprzedany za 5,3 mld dol.
Dołączy do portfolio specjalistów od cyberbezpieczeństwa, należących do Thoma Bravo.
65 proc. polskich firm nie mierzy efektywności wdrożeń AI
Już ponad jedna czwarta firm w Polsce wdrożyła narzędzia AI, a kolejne 30 proc. zrobi to w tym roku. Jednak większość używających tej technologii nawet nie sprawdza, czy jest ona efektywna.
W Polsce powstała AI Chamber (Izba AI)
„Chcemy reprezentować interesy polskich firm” – zapowiada założyciel i prezes AI Chamber, Tomasz Snażyk. Organizacja wskazuje swoje główne cele.