Microsoft ponownie zwiększył sprzedaż – tym razem o 13 proc., do 38 mld dol. w II kw. 2020 r. (IV kw. finansowy firmy). Zysk netto spadł o 15 proc. (do 11,2 mld dol.), co jest jednak efektem jednorazowej należności podatkowej. Z pominięciem tego czynnika wynik był 5 proc. na plusie.

Ostatnio zwalnia jednak wzrost biznesu Azure, co najwyraźniej nie spodobało się inwestorom (cena akcji spółki spadła po ogłoszeniu wyników). Otóż w minionym kwartale przychody z usług w chmurze Azure zwiększyły się o 47 proc., w okresie wzmożonego zainteresowania cloud computingiem przez przedsiębiorstwa. W poprzednim kwartale wynik był jednak 59 proc. na plusie, a w jeszcze wcześniejszym – 62 proc.  

Dywizja Intelligent Cloud, do której należy Azure jak i produkty serwerowe, zwiększyła obroty o 17 proc., do 13,4 mld dol. Natomiast cały segment Commercial Cloud po raz pierwszy w tym roku przekroczył 50 mld dol. rocznych przychodów.

"Ostatnie pięć miesięcy pokazało, że kluczem do odporności biznesu jest siła technologii. Organizacje, które zbudują własne możliwości cyfrowe, szybciej się podniosą i wyjdą z tego kryzysu silniejsze” – przekonuje Satya Nadella, dyrektor generalny Microsoftu.

 

 

Wyniki Microsoftu w II kw. 2020 r. (IV kw. finansowy) vs. II kw. 2019 r. w ujęciu GAAP

Przychody: 38 mld dol. vs. 33,7 mld dol.
Zysk operacyjny: 13,4 mld dol. vs. 12,4 mld dol.
Zysk netto: 11,2 mld dol. vs. 13,2 mld dol.

 

Chmura przyspiesza, model transakcyjny zwalnia

Microsoft informuje, że w II kw. br. utrzymywały się podobne trendy jak w poprzednim kwartale. Rosło wykorzystanie chmury i popyt na nią, ponieważ klienci kontynuowali pracę i naukę w domu. Widać było natomiast spowolnienie w zakupach licencji w modelu transakcyjnym, szczególnie w małych i średnich firmach – informuje koncern.

Segment Productivity and Business Processes, do którego należą Office, Dynamics i Linkedin, osiągnął przychody wyższe o 6 proc. wobec poprzedniego roku (11,8 mld dol.). Wzrosła sprzedaż zarówno biznesowych wersji Office'a (+5 proc.), jak i konsumenckich (+6 proc.), w dużej mierze dzięki chmurowemu Office 365 (+19 proc. w biznesowej usłudze). Dynamics poprawił się o 13 proc., a Linkedin o 10 proc.

Obszar More-Personal-Computing, obejmujący Windows, Bing oraz urządzenia Surface i Xbox, zwiększył obroty o 14 proc., do 12,9 mld dol. Rosnący popyt na laptopy znalazł odzwierciedlenie w większej sprzedaży licencji Windows OEM (+7 proc.). W przypadku komputerów i akcesoriów marki Surface przychody były wyższe o 28 proc., a na konsolach Xbox aż o 65 proc., co z kolei jest związane z zapotrzebowaniem na domową rozrywkę w czasach kwarantanny. Na reklamach związanych z wyszukiwarką odnotowano 18-procentowy spadek.

W całym roku finansowym 2020, zakończonym 30 czerwca br., Microsoft wypracował przychody wyższe o 14 proc. niż w roku 2019, a zysk netto – większy o 13 proc. (44,3 mld dol.).