Context: jest gorzej na polskim rynku notebooków
W IV kwartale 2012 r. sprzedaż notebooków na polskim rynku spadła o 12,9 proc. – ustalił Context. Liderem pozostał Asus, ale goni go Lenovo.
Według danych z panela dystrybucyjnego Contextu w ostatnim kwartale 2012 r. polscy klienci kupili 358,4 tys. notebooków, tj. o 12,9 proc. mniej niż w IV kw. 2011 r. Biorąc pod uwagę przychody, spadek był jeszcze większy i przekroczył 15,8 proc.
Wyników nie poprawił okres świątecznej gorączki zakupów. Bilans grudnia jest jeszcze gorszy niż średnia za cały kwartał. Mianowicie według Contextu w ostatnim miesiącu roku sprzedano 117 tys. notebooków, tj. o 18,5 proc. mniej niż w listopadzie oraz o 15 proc. mniej niż w grudniu 2011 r. Przychody dostawców skurczyły się o 18,8 proc. rok do roku.
Warto podkreślić, że na słabe wyniki nie miały wpływu netbooki, które Context umieścił w osobnej statystyce. Jak można było się spodziewać, w przypadku małych laptopów spadek był jeszcze większy – w IV kw. 2012 r. wyniósł 24,2 proc. rok do roku (sprzedano 57,4 tys. netbooków). Przychody w tym segmencie były niższe o 31,9 proc. w porównaniu z IV kw. 2011 r. W grudniu 2012 r. sprzedaż netbooków (12,9 tys. szt.) była mniejsza o 30,3 proc. niż rok wcześniej, a przychody skurczyły się o 45,9 proc.
Biorąc pod uwagę ilość sprzedanych notebooków, w IV kw. 2012 r. najlepszy wynik osiągnął Asus, ale jego udział spadł w porównaniu z ostatnim kwartałem 2011 r. Dystans do lidera zmniejszyło Lenovo, odnotowując prawie 70-procentowy wzrost na polskim rynku według Contextu. Poprawiły się także HP i Samsung.
Sprzedaż notebooków (udziały ilościowe) |
||
Producent |
IV kw. 2011 r. |
IV kw. 2012 r. |
Asus |
25.60% |
22.70% |
Lenovo |
10.80% |
18.10% |
HP |
15.10% |
17.80% |
Samsung |
10.00% |
13.30% |
Acer |
14.00% |
12.40% |
Toshiba |
10.50% |
8.00% |
Źródło: Context, panel dystrybucyjny
W przypadku netbooków na rynku królował Acer. Prawie 60 procent urządzeń sprzedanych w IV kw. 2012 r. miało logo tej firmy. Drugi Asus miał 36,5 proc. udziału. Pozostali dostawcy praktycznie wycofali się w rynku netbooków. W 2013 r. to samo mają uczynić dwaj potentaci.
Sprzedaż netbooków (udziały ilościowe) |
||
Producent |
IV kw. 2011 r. |
IV kw. 2012 r. |
Acer |
26.40% |
59.90% |
Asus |
29.20% |
36.50% |
Samsung |
19.10% |
2.40% |
MSI |
0.70% |
1.00% |
Lenovo |
0.80% |
0.10% |
Źródło: Context, panel dystrybucyjny
Podobne aktualności
Lenovo powróciło do wzrostu sprzedaży
Po 5 kwartałach spadków z rzędu (rok do roku), przychody Lenovo poszły w górę do ponad 15 mld dol.
Zadbaj o zdrowie, komfort pracownika i stwórz ergonomiczne stanowisko pracy z zestawem od Lenovo
Skorzystaj z promocji cenowej Lenovo na zestawy, które spełniają wymagania nowych przepisów BHP w zakresie stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe.
Mali i średni resellerzy będą napędzać sprzedaż cyberbezpieczeństwa w 2024 r.
Pod koniec roku odnotowano silny wzrost w dystrybucji na dużych rynkach w Europie.