Resellerzy ankietowani w ramach ostatniej edycji badań Channel Track oceniali współpracę z dystrybutorami według 17 kryteriów (skala ocen od 1 do 5) i w 7 kategoriach produktów. Jedną z nich były systemy komputerowe (w najbliższych numerach CRN Polska przedstawimy dane dotyczące pozostałych kategorii produktów).

W 2001 r. resellerzy najczęściej wybierali jako dostawców tych produktów następujące firmy: AB, ABC Datę, Action, Californię Computer, Incom, JTT Computer, MSD, Optimusa, Pronox Technology, Tech Datę i Techmex. Tylko z czterema z nich zdaniem resellerów współpracowało się w 2001 r. prawie równie dobrze jak rok wcześniej (gorzej oceniono nie więcej niż 10 z 17 kryteriów współpracy). Pozostałych 7 dystrybutorów systemów komputerowych otrzymało w zeszłym roku noty niższe niż w 2000 r. aż w przypadku kilkunastu kryteriów. U wszystkich dystrybutorów systemów komputerowych resellerzy niżej oceniali dotrzymywanie terminu dostaw i wsparcie techniczne.

Terminowość przede wszystkim

Na początek przeanalizujmy wyniki badań dotyczące 4 dystrybutorów, z którymi resellerom współpracowało się rok temu tylko trochę gorzej niż dwa lata temu. Należą do nich: Incom, AB, Pronox Technology i MSD. W ich przypadku resellerzy ocenili niżej nie więcej niż 10 kryteriów.

Incom stracił w zeszłym roku w oczach resellerów jedynie w zakresie dwóch kryteriów: dotrzymywania terminu dostaw i wsparcia technicznego. AB zaś zostało ocenione w ubiegłym roku gorzej niż w poprzednim w przypadku 5 czynników (czasu realizacji zamówienia, wsparcia technicznego, serwisu gwarancyjnego, wsparcia promocyjnego i reklamowego i łatwości kontaktu telefonicznego). Pronox Technology i MSD zanotowały spadki ocen dotyczące odpowiednio 7 (m.in. dostępności produktów w magazynie, zakresu oferty cennikowej i dotrzymywania terminu dostaw) i 10 (wśród nich były: zakres oferty cennikowej, dotrzymywanie terminu dostaw i czas realizacji zamówienia) aspektów współpracy. Wśród czterech dystrybutorów systemów komputerowych, których ocena w zeszłym roku spadła niewiele w porównaniu z rokiem 2000 r., resellerzy niższe noty przyznawali najczęściej za dotrzymywanie terminu dostaw i wsparcie techniczne. Należy pamiętać, że pierwsze z tych kryteriów jest dla resellerów najważniejsze – w ostatnim rankingu wagi czynników wpływających na wybór dostawcy w badaniu Channel Track 2001 znalazło się ono na pierwszym miejscu.

Siódemka ma się gorzej

Wyniki pozostałych firm z grupy 11 dostawców systemów komputerowych, z którymi resellerzy najczęściej współpracowali rok temu, pozostawiają więcej do życzenia. Najlepiej w tej grupie prezentują się Techmex i Optimus. Firmy te uzyskały wyniki niewiele gorsze od MSD, oceny dystrybutorów z Bielska-Białej i Nowego Sącza pogorszyły się w przypadku 11 kryteriów. Natomiast California Computer straciła w oczach resellerów już w zakresie 15 aspektów współpracy, Tech Data i JTT Computer – 14, ABC Data i Action – 13.

Najczęściej resellerzy oceniali tych dystrybutorów rok temu gorzej niż w 2000 r. pod względem dotrzymywania terminu dostaw, wsparcia technicznego (oba te czynniki kulały także w przypadku dostawców systemów komputerowych faworyzowanych przez resellerów), serwisu gwarancyjnego i elastyczności polityki kredytowej. Na szczęście nie są to zdaniem resellerów kryteria priorytetowe przy wyborze dostawcy.

Uwaga: ceny!

Oprócz oceny poziomu satysfakcji resellerów ze współpracy z poszczególnymi dystrybutorami systemów komputerowych raporty Channel Track 2000 i 2001 zawierają ogólne dane mówiące o tym, czy resellerzy są zadowoleni ze współpracy z dystrybutorami. Okazuje się, że sytuacja w ciągu dwóch lat pogorszyła się. W 2001 r. w porównaniu z rokiem poprzednim resellerzy obniżyli noty aż 14 z 17 kryteriów współpracy z dystrybutorem. Najwyraźniejsze spadki ocen można zaobserwować w przypadku: współudziału dystrybutora w akcjach promocyjnych, wsparcia technicznego, elastyczności polityki kredytowej i serwisu gwarancyjnego. Resellerzy są także znacznie mniej zadowoleni z cen (z uwzględnieniem rabatów), które proponują im dostawcy. Ta informacja jest warta szczególnej uwagi, ponieważ niezadowolenie resellerów w tym zakresie może dostawców wiele kosztować. Ceny w zeszłorocznym badaniu Channel Track 2001 znalazły się bowiem na drugim miejscu w rankingu czynników wpływających na wybór dystrybutora.