Małe ekrany nie wygrają z dużymi

Wprawdzie argumenty przemawiające za wykorzystaniem dużych wyświetlaczy podczas pracy, a także multimedialnej rozrywki, wydają się być przekonujące, to jednak młodzi ludzie często stawiają na wygodniejsze i lżejsze urządzenia z małymi ekranami. Ciekawe dane przynosi na ten temat badanie przeprowadzone przez PC Magazine wśród amerykańskich rodziców. Wynika z niego, że najczęściej używane urządzenia przez ich dzieciaki to smartfon (50 proc.), tablet (34 proc.), laptop (10 proc.) oraz desktop (4 proc.). Czy to znak, że przyszłość dostawców monitorów rysuje się w ciemnych kolorach?

– Myślę, że gdyby PC Magazine przeprowadził bardziej szczegółowe badanie i zapytał, do jakich celów wykorzystują wymienione urządzenia, wyniki mogłyby być inne. Wprawdzie smartfon przekazuje nam dużo treści, które można sobie przyswoić w czasie rzeczywistym, aczkolwiek nie zastąpi nam w 100 procentach desktopa. Analiza danych czy wyświetlanie prezentacji na telefonie jest nieproduktywne i może służyć w ramach podglądu, ale nie sprawdzi się w konkretnej pracy – podkreśla Jacek Klee.

Kolejnym niepokojącym sygnałem dla producentów wyświetlaczy jest rosnąca popularność gier mobilnych. Według Newzoo w 2021 r. 52 proc. globalnych przychodów z gier pochodziło od użytkowników urządzeń mobilnych, a wszelkie prognozy nie pozostawiają złudzeń: odsetek mobilnych graczy będzie rosnąć. Przy czym niewykluczone, że część z nich zrezygnuje z rozrywki na dużych monitorach, choć w taki scenariusz nie wierzy Krzysztof Sulowicz, Country Manager w polskim oddziale BenQ. Jego zdaniem zapalony gracz zawsze będzie dążył do posiadania dużego wyświetlacza na „wyłączność”, czego potwierdzeniem jest stabilna sprzedaż monitorów dla graczy.

W złotych (dla producentów) czasach, które objęły lata 2020-2022, globalna sprzedaż monitorów wynosiła około 135 mln sztuk, czyli 10 mln więcej niż przed pandemią. Analitycy IDC przewidują, że po tegorocznym tąpnięciu (prognoza mówi o 120 mln sprzedanych sztuk), nastąpi okres stabilizacji. Ich zdaniem konsumenci oraz klienci biznesowi w najbliższym czasie raczej nie odwrócą się od dużych ekranów. W latach 2024–2026 ma nastąpić nieznaczny wzrost sprzedaży wyświetlaczy.

Zdaniem specjalisty

Grzegorz Korzeniowski, Bussines Development Manager, AB Grzegorz Korzeniowski, Bussines Development Manager, AB  

Zdecydowanie zwiększa się udział monitorów o podwyższonej rozdzielczości. Coraz większą rolę odgrywają monitory, które optymalizują stanowisko pracy, jednocześnie zastępując stację dokującą. Z kolei w gamingu popularność zyskują modele monitorów, które zawierają w sobie również funkcje SMART. Oczywiście, w przypadku monitorów do gier kluczowe znaczenie ma częstotliwość odświeżania ekranu, jak też typ matrycy i jej czas reakcji czy opcje dodatkowe, w tym G-Sync/FreeSync. Resellerzy mogą sobie wypracować dobrą pozycję na rynku monitorów, które optymalizują miejsce pracy oraz łączą lub przejmują funkcje innych urządzeń. Dobry doradca, który potrafi wybrać właściwy monitor dla użytkownika, sprzeda droższe produkty z większym zyskiem zarówno dla siebie, jak i użytkownika końcowego.

  
Paweł Ruman, Country Sales Manager Poland, AOC & Philips LCD Monitors Paweł Ruman, Country Sales Manager Poland, AOC & Philips LCD Monitors  

Modele monitorów Full HD cieszą się największą popularnością, co najczęściej wynika z ceny paneli. Poza tym ich parametry są dla wielu użytkowników wystarczające, zwłaszcza jeżeli służą do codziennej pracy. Nie zmienia to faktu, że wraz ze wzrostem przekątnych rośnie zapotrzebowanie na wyższe rozdzielczości i tutaj wyraźnie widać, że oferta producentów cały czas się powiększa. I choć boom z zakupami monitorów, jaki miał miejsce podczas pandemii minął, to jednak pozostała świadomość co do wyboru właściwych narzędzi. W czasie Covid-19 wiele osób musiało przez pewien czas pracować na laptopach wyposażonych w małe wyświetlacze, dzięki czemu obecnie bardziej doceniają rolę dużego monitora. Ten trend się umacnia, dlatego coraz częściej monitor pełni rolę stacji dokującej i poprzez wykorzystanie złącza USB-C umożliwia wygodne podłączanie urządzeń mobilnych i akcesoriów.

  
Przemysław Kowalski, FMM DnCP, Dell Technologies Przemysław Kowalski, FMM DnCP, Dell Technologies  

Pandemia zaburzyła balans pomiędzy podażą a popytem, dlatego określenie dynamiki popytu w ciągu ostatnich lat nie jest do końca miarodajne. Zauważamy jednak, że praca hybrydowa wpływa pozytywnie na zainteresowanie monitorami. Według naszego badania, przeprowadzonego wspólnie z ICAN Institute, aż 84 proc. respondentów wskazało trudności pracy zdalnej w domu, a wśród nich znalazł się zbyt mały wyświetlacz laptopa. Ponadto 69 proc. kierowników i 61 proc. specjalistów zadeklarowało potrzebę wymiany różnego sprzętu, w tym właśnie monitora. Jeśli chodzi o konkretne wybory konsumenckie, to nadal na rynku dominuje rozdzielczość Full HD, choć widzimy, że rośnie udział sprzedaży monitorów o wyższej rozdzielczości, przede wszystkim QHD. Klienci poszukują przede wszystkim monitorów wydajnych energetycznie, a przy tym rośnie świadomość w zakresie potrzeby ochrony wzroku, przy czym ważne jest zachowanie parametrów odwzorowania kolorów.