Właściciele placówek handlowych starają się chociażby bardziej spersonalizować sprzedaż i zdobywać wiedzę, kiedy określony klient odwiedza ich sklep. Dążą też do zapewnienia mu dużej swobody w zakupach, stawiając na samoobsługę przy kasie. Z kolei nowe rozwiązania w zakresie Digital Signage dają – w przekazie marketingowym – podobne do internetowych możliwości interakcji użytkownika z prezentowaną treścią. Internet do stacjonarnych sklepów wprowadzają także regulacje rządowe, według których wkrótce obowiązkowe będzie podłączenie do sieci wszystkich kas fiskalnych (co jednocześnie stwarza okazję do sprzedaży nowych urządzeń i powiązanych z nimi rozwiązań). Zmiany te otwierają przed firmami IT możliwość integrowania oprogramowania do obsługi nowych funkcji, np. wprowadzania coraz popularniejszych programów lojalnościowych dla klientów.

Z oczywistych względów w segmencie retailu zwiększa się zainteresowanie rozwiązaniami Digital Signage. Wyraźnie rośnie popyt na ekrany LED – coraz tańsze i charakteryzujące się coraz lepszą rozdzielczością. Klienci, którzy wybierają tego typu instalacje, cenią dużą jasność monitorów oraz swobodę aranżacji przestrzennej, co z kolei umożliwia im dobranie wymiarów wyświetlacza do konkretnych potrzeb. Ekrany LED są wykorzystywane zarówno wewnątrz pomieszczeń, jak i w zastosowaniach typu outdoor. Ich dużą zaletą jest prostota konstrukcji bazująca na wymienialnych modułach.

Sieci sklepów często decydują się na cienkoramkowe, wielkoformatowe monitory LFD. W takich ekranach, przeznaczonych do konstruowania ścian wideo, wykorzystuje się coraz cieńsze ramki i coraz jaśniejsze panele. Złożona z nich instalacja o dużej powierzchni może np. wyświetlać nagrania pokazu mody w proporcji 1:1. Mniejsze placówki handlowe interesuje najczęściej przekaz informacyjny – wykaz promocji czy „wiadomości dnia” przeplatane aktualną prognozą pogody, kursem walut itp.

System DS może składać się z wielu różnych elementów, co zapewnia resellerom bogaty wybór opcji sprzedażowych, wdrożeniowych i serwisowych. W instalacjach bardziej skomplikowanych niż monitor i podpięty do niego odtwarzacz potrzebny jest system do zarządzania emisją i przekazywania treści multimedialnych na nośniki, czyli ekrany DS w sieci sklepów. Będzie on wykorzystywać oprogramowanie producenta DS albo dostarczone przez integratora. Software odgrywa coraz ważniejszą rolę w funkcjonowaniu tego typu rozwiązań, co zwiększa szanse na zyski resellerów i deweloperów. Dobranie „zaplecza”, czyli oprogramowania do zarządzania treściami i ich dystrybucji, staje się kluczowe przy wyborze rozwiązania.

Najwięksi rynkowi gracze decydują się zwykle na sprawdzone i przetestowane systemy uznanych producentów, które zapewniają im niezawodność i pełną gamę możliwości. Mniejsi odbiorcy często wybierają jeden z setek prostych programów oferowanych na rynku – tłumaczy Krzysztof Krupski, Business Unit Manager z AB.

 

Wykorzystywane w DS rozwiązania coraz częściej działają w czasie rzeczywistym. Dzięki zastosowanym sensorom, oceniającym zainteresowanie daną treścią, można tak dobrać przekaz, aby był skuteczniejszy w oddziaływaniu. W wysiłkach handlowców próbujących zindywidualizować sprzedaż i zwiększyć przywiązanie klientów do marki, a nawet sklepu, pomocne są – bazujące na beaconach – systemy identyfikacji kupujących, ułatwiające poznanie ich preferencji. Instalacja wykorzystująca te małe, korzystające z na technologii BLE (Bluetooth Low Energy), urządzenia może wyświetlać informacje o wybranym produkcie, proponować powiązany z nim asortyment, zachęcać do wzięcia udziału w promocji itp. Coraz popularniejsza staje się integracja systemów DS z bazami danych klientów, co umożliwia dostosowanie wyświetlanych treści do konkretnych grup kupujących.

 

Wi-Fi dla klientów

Wydajna sieć bezprzewodowa obsłuży system informatyczny w sklepie, łącząc jego elementy i zapewniając mobilność personelowi. Usprawni też wewnętrzne procesy i komunikację między pracownikami. Jeśli klienci skarżą się, że sprzedawcy mają małą wiedzę o ofercie, to wewnętrzne Wi-Fi w dowolnym miejscu sklepu udostępni na urządzeniu mobilnym informacje o produktach, stanie magazynu, cenach, promocjach itp. W ten sposób personel poradzi sobie z niemal każdym pytaniem kupującego.

Ponieważ większość klientów dysponuje urządzeniami mobilnymi, z których chciałaby korzystać w sklepie, właściciele placówek muszą zdecydować, czy udostępnić im swoje sieci bezprzewodowe. Mogą się oczywiście obawiać, że umożliwi to klientom porównywanie cen towarów „stacjonarnych” z „internetowymi”, co zniechęci ich do zakupów w tradycyjnym sklepie. Takiego scenariusza, rzecz jasna, nie da się uniknąć, niemniej monitorowanie aktywności sieciowej gości salonu w czasie rzeczywistym dostarczy dodatkowych danych o zachowaniu potencjalnych klientów. Duży potencjał ma zwłaszcza powiązanie udzielanego dostępu do sieci z mediami społecznościowymi.

Dzięki rozbudowanej i zaawansowanej instalacji Wi-Fi w sklepie pojawia się możliwość rejestrowania i monitorowania także tych klientów, którzy nie są zalogowani do sklepowej sieci. Smartfony dostarczają informacji, jak kupujący poruszają się po sklepie, ilu ich jest, w jakich porach dnia przychodzą itp. Analiza tego typu danych to źródło cennych wskazówek, które pomogą wprowadzić potrzebne zmiany w aranżacji przestrzeni sklepowej, ekspozycji towarów, organizacji promocji itp.

Sieć Wi-Fi powinna być zaawansowana technologicznie, co wcale nie oznacza, że wdrożenie i zarządzanie nią musi być skomplikowane. Zautomatyzowanie wielu czynności w nowych urządzeniach prowadzi do daleko posuniętej samoobsługi, a funkcjonalne oprogramowanie w dużej mierze ułatwia monitorowanie i utrzymywanie jakości usług. Zarządzaniem siecią, np. przy wykorzystaniu chmury, może z powodzeniem zająć się integrator.

Zdaniem integratora

• Michał Olejko, prezes Eveo

Potencjał polskiego rynku Digital Signage zmienia się wraz z cyklami koniunkturalnymi. Po słabym roku 2016, w którym klienci dwa razy oglądali każdą złotówkę, zanim zdecydowali się ją wydać, w 2017 nastąpiła pewna poprawa. Spodziewam się, że również bieżący rok będzie lepszy dla branży. Oczywiście korzystna sytuacja utrzyma się jedynie do następnego kryzysu, bo to rynek, który jako pierwszy dotykają cięcia kosztów w razie dekoniunktury. Jak w wielu innych branżach, także w DS najprostsze rozwiązania to standardowe produkty „prosto z pudełka”, ze swoimi wadami i zaletami. Wybierając je, nabywca powinien spodziewać się, że nie otrzyma wsparcia serwisowego i w razie problemów najczęściej będzie mógł liczyć tylko na siebie. Jest jednak drugie oblicze rynku DS – produkty dla świadomego klienta, oczekującego indywidualnego podejścia i rozwiązań dostosowywanych do jego potrzeb. Ważną ich częścią jest dodane oprogramowanie, którego moduły umożliwią raportowanie sprzedaży reklam, jak też wgląd w to, co, jak i gdzie będzie się wyświetlało. Poza tym ułatwią zamieszczanie treści dzięki automatyzacji tego procesu. Bez udziału człowieka system będzie np. wyświetlał różne reklamy w zależności od lokalizacji i pory dnia.

 

Kasy online i wielofunkcyjne POS-y

Handel stacjonarny staje się coraz bardziej online także z powodu rządowych regulacji. W miejsce obecnych kas rejestrujących obrót i VAT mają być wprowadzone kasy online, przesyłające w czasie rzeczywistym informacje o transakcjach do centralnej bazy prowadzonej przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Prace nad ostatecznym kształtem nowych przepisów wciąż trwają. W związku z tym pierwsze kasy online pojawią się na rynku nie wcześniej niż w drugiej połowie 2018 r. Do ich instalowania ma zachęcać zapowiedziana możliwość odliczenia od podatku do 1 tys. zł netto (nie więcej niż 90 proc. wartości netto nowego urządzenia).

Zdaniem specjalistów

Krzysztof Krupski, Business Unit Manager, AB

W Digital Signage kluczowa dla resellera staje się umiejętność połączenia kilku do niedawna odrębnych dziedzin – systemów audiowizualnych, sieci komputerowych, serwerów i oprogramowania. Od pomysłu przez instalację i wdrożenie po uruchomienie – każdy projekt DS jest inny, ale we wszystkich podstawą jest szeroka, specjalistyczna wiedza. Dlatego warto się szkolić, brać udział w webinariach itp. Dla integratora najbardziej rentowne są kompleksowe wdrożenia, w których odpowiada zarówno za dobór oferty, jak i integrację oraz instalację wszystkich komponentów. Najczęściej zapewnia też wsparcie posprzedażowe – serwis i aktualizacje. Niemal każdy system DS wymaga odpowiednio przygotowanych treści, więc pole do popisu mają agencje marketingowe, które nie boją się tworzyć czegoś nowego, innego niż plakat.

Piotr Klepczarek, dyrektor regionalny na obszar Europy Środkowej, Zebra Technologies

Handel elektroniczny nie wyprze stacjonarnego, obie formy będą się równolegle rozwijać i uzupełniać. Klienci są coraz bardziej otwarci na wykorzystywanie urządzeń i aplikacji mobilnych oraz chmury. Oczekują więc, że personel tradycyjnych sklepów i zastosowane w nich techniki będą ich w tym wspierać. Chętnie podzielą się nawet swoimi danymi osobowymi, by zyskać dostęp do bezprzewodowej sieci w sklepie, otrzymać ofertę lepiej dostosowaną do własnych potrzeb, czy też mieć możliwość domówienia towaru, którego akurat nie ma na półce, i szybkiego odebrania go we wskazanym przez siebie miejscu. Z biznesowego punktu widzenia to bardzo dobry trend zarówno dla nas, jak i dla naszych partnerów, bo umożliwia rozwijanie technologii mobilnych i chmurowych, w tym związanych z Internetem rzeczy.

Alicja Borowicz, Business Development Manager, Components, Tech Data

Według analityków z firmy Avixa dynamika rynku profesjonalnych rozwiązań AV (w tym Digital Signage) w Europie Środkowej będzie dużo wyższa niż w Europie Zachodniej. Stwarza to szerokie pole do działania zarówno dla integratorów, jak i dystrybutorów. Reklamy i prezentacje produktów bazujące na indywidualnych preferencjach konsumentów i wirtualne przymierzalnie to już nie science fiction, ale trend widoczny w centrach handlowych. Podążają za nim producenci urządzeń wyświetlających i infrastruktury AV. W sprzedaży najważniejsze jest dokładne przeanalizowanie realnych potrzeb klienta końcowego. Do czego ma służyć rozwiązanie, jak będzie wykorzystywane, gdzie i w jakich warunkach będzie funkcjonować? Dzięki temu z bogatej oferty producentów można wybrać to, które najlepiej spełni oczekiwania klienta.

Iwona Prozorowicz, Product Manager Digital Signage & Hospitality Displays, Action

Obserwujemy rosnącą wiedzę klientów o korzyściach wynikających z wykorzystania Digital Signage. Coraz częściej zgłaszają się do nas z pytaniami już nie tylko o ekrany, ale o kompletne rozwiązania DS – od ekranów przez niezbędny hardware po zaawansowane oprogramowanie zarządzające całym systemem. Dlatego ważna dla resellerów i integratorów jest współpraca z dostawcami oferującymi pełne spectrum produktów DS oraz gwarantującymi wartość dodaną w postaci szkoleń i know-how, a nawet ewentualnej pomocy we wdrożeniach. To istotne zwłaszcza dla firm, które chciałyby rozpocząć wdrażanie DS, a nie mają jeszcze doświadczenia w tej branży. Znacząco ułatwi im to pracę projektową i skróci czas realizacji projektu.

 

W związku z planowanymi przez rząd zmianami przez jakiś czas dopuszczalne będzie stosowanie kas z kopią papierową oraz kas z elektronicznym zapisem kopii. Będą one jednak sukcesywnie wycofywane z rynku. Zgodnie z projektem ustawy nowelizacyjnej kasy fiskalne z papierową kopią paragonów będą mogły być sprzedawane do końca 2018 r., a z kopią elektroniczną – do końca 2022. Popyt na nowe kasy będzie stymulować także fakt, że stopniowo coraz więcej branż i rodzajów działalności gospodarczej zostaje objętych obowiązkiem ewidencjonowania obrotu za pomocą tych urządzeń.

Wraz z koniecznością połączenia kas z Internetem może zwiększyć się popyt na rozwiązania zintegrowane, w rodzaju terminali fiskalnych łączących komputer PC i drukarkę rejestrującą czy kasoterminali będących połączeniem kasy z terminalem płatniczym (wprowadzanie w Polsce systemu online wymusza współpracę obydwu urządzeń). Wzrośnie zatem zapotrzebowanie na coraz bardziej zaawansowane rozwiązania informatyczne, co może zwiększać zainteresowanie m.in. systemami POS.

Wspomniane systemy obejmują terminale POS, czyli kasy fiskalne z ekranami dotykowymi, współpracujące z aplikacjami wspomagającymi sprzedaż. W przypadku takich rozwiązań dla handlu integrator IT ma spore możliwości wykazania się doświadczeniem i zarabiania. Duża funkcjonalność terminali POS zapewnia różne sposoby ich stosowania, wykraczające poza typowe czynności kasowe w sklepie, a wdrożone oprogramowanie nie tylko usprawnia proces sprzedaży, ale także umożliwia podniesienie jakości obsługi klienta.

Przyszłość bez kas?

Amazon otworzył w amerykańskim Seattle pierwszy stacjonarny sklep – Amazon Go – wyposażony w rozwiązania całkowicie eliminujące kolejki do kas. W tej placówce kolejki nie powstają, bo po prostu nie ma żadnych kas. Zastosowano w niej system czujników i kamer, który sam wykrywa pobierane przez klientów towary i automatycznie przeprowadza sumowanie cen. „Zadaliśmy sobie pytanie, czy realizując komputerową wizję i wykorzystując uczenie maszynowe, jesteśmy w stanie stworzyć sklep, w którym klienci po prostu wybiorą to, czego potrzebują, i wyjdą” – tak zespól prasowy Amazona wyjaśnia genezę pomysłu.

Sklep otwarto z blisko rocznym opóźnieniem, bo – jak wieść niesie – były problemy z „wytrenowaniem” sztucznej inteligencji, by działała bezbłędnie. System AI miał podobno trudności z odróżnieniem klientów o podobnej posturze znajdujących się zbyt blisko siebie i nie radził sobie z dziećmi przestawiającymi towary na półkach.

Jak więc robi się zakupy w sklepie przyszłości? Przed wizytą w Amazon Go klient pobiera specjalną aplikację na smartfony i rejestruje w systemie swoją kartę płatniczą. Wchodząc do sklepu, w bramce potwierdza swoją tożsamość za pomocą aplikacji. Następnie sklepowy system monitoringu śledzi wszystko, co klient bierze z półki, uwzględniając fakt odkładania towarów na miejsce. Na końcu obciąża kartę klienta wychodzącego ze sklepu kwotą, która jest sumą cen wszystkich wynoszonych produktów.

Pozbycie się kas nie oznacza zupełnego braku personelu w sklepie. Obsługa jest bowiem potrzebna np. do sprawdzania wieku klienta na stoisku alkoholowym.

 

Terminal z oprogramowaniem gastronomicznym sprawdzi się w restauracji, a wyposażony w aplikacją hotelarską – w recepcji. W każdym przypadku integrator może oferować system bazujący na stworzonym przez niego lub dostosowanym oprogramowaniu, który będzie wspierał i rozwijał. Wdrażając POS zintegrowany z systemami back office, pomoże firmie handlowej rozwiązać problemy z kontrolą zapasów czy niespójnymi danymi sprzedażowymi, wprowadzać programy lojalnościowe itp. Tego typu oprogramowanie zapewni także klientom robienie zakupów przez Internet i ich odbiór w sklepie, łącząc potencjał placówki stacjonarnej i e-commerce.

 

W stronę samoobsługi

Już od dłuższego czasu w hipermarketach stosowane są samoobsługowe stanowiska kasowe. Urządzenia tego typu występują w dwóch wariantach – z tzw. recyklingiem gotówki oraz z obsługą wyłącznie płatności elektronicznych (modele mniej skomplikowane i znacznie tańsze). Dużą rolę w uproszczeniu procesu samoobsługi pełni wdrożone w informatycznym systemie sklepowym oprogramowanie. Popyt na tego rodzaju kasy rośnie, na ich zastosowanie decydują się już nie tylko największe markety, ale także mniejsze placówki. Zainteresowanie nimi wzrasta, ponieważ wpływają na zwiększenie zadowolenia klientów oraz z powodu bardzo prozaicznego – trudności z zatrudnieniem. Ze względu na problemy ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, sklepy będą potrzebować coraz większej liczby kas samoobsługowych.

Nowszym rozwiązaniem, które jednak przyjmuje się dużo wolniej, jest self-shopping. Tego typu systemy umożliwiają klientom uniknięcie kolejek przy kasach dzięki samodzielnemu skanowaniu towarów. Z jednej strony ma to być wygoda dla kupującego, z drugiej – możliwość zwiększania przez sklep lojalności klientów i wprowadzania mechanizmów sprzedażowych zwiększających zyski.

Usługa jest realizowana z wykorzystaniem aplikacji na smartfonie albo specjalizowanych terminali dostępnych dla klientów w sklepie. Wdrożenie self-shoppingu daje wiele dodatkowych możliwości. Podczas zakupów – oprócz rosnącej listy wybranych pozycji – na ekranach terminala lub smartfonu wyświetlane są najróżniejsze komunikaty marketingowe, np. o trwających promocjach. Mogą być skorelowane z bieżącymi zakupami i zachęcać do sprzedaży wiązanej. Czytniki i aplikacje do samodzielnego skanowania mogą na ekranach wyświetlać plan sklepu. Ich współpraca z zainstalowanymi w markecie beaconami pozwala wykorzystać usługi lokalizacyjne i prezentować kupującemu informacje o produktach znajdujących się w jego najbliższym otoczeniu.