Sophos: ZTNA to najlepszy wybór dla firm i dla partnerów
W realiach pracy zdalnej ostrożność staje się równie ważna, jak innowacyjność czy wydajność. Przedsiębiorcy powinni poznać cztery konkretne powody, dla których warto postawić na ZTNA.

Praca zdalna zwiększyła elastyczność oraz wydajność zespołów. W wielu przedsiębiorstwach po burzliwym czasie pandemii została więc na stałe. Jednak to, co jest wygodne dla pracowników, nie zawsze jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla firmy. Przedsiębiorstwa wciąż szukają lepszych alternatyw dla awaryjnego i stwarzającego problemy z logowaniem użytkowników VPN. Najkorzystniejszym wyborem w wielu przypadkach jest wdrożenie polityki Zero Trust Network Access (ZTNA), która coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Badanie przeprowadzone przez Sophos pokazało, że aż 71 proc. polskich firm korzysta z nadzoru dostępu do danych. Oto cztery powody, dla których dobrze jest mieć w swoim portfolio rozwiązania zgodne z nowym podejściem do ochrony firmowych zasobów.
1. Większe bezpieczeństwo danych
Podstawowa zasada ZTNA brzmi: nie ufaj nikomu i niczemu, sprawdzaj i uwierzytelniaj wszystkich i wszystko. Dzięki temu pracownicy, bez względu na to, gdzie się znajdują, mogą bezpiecznie uzyskać dostęp tylko do tych danych i aplikacji, które są im potrzebne. Wprowadzenie takich ograniczeń dostępu do zasobów zwiększa bezpieczeństwo całej firmy. Uwierzytelnianie i weryfikacja są wymuszane przy każdym logowaniu z nowego urządzenia, co zmniejsza powierzchnię ataków oraz minimalizuje ryzyko wynikające z wycieku haseł czy przechwytywania sesji przez hakerów. Ponadto, polityka Zero Trust pozwala dokładniej kontrolować kto i w jakim zakresie może modyfikować firmowe zasoby.
2. Łatwe wdrożenie i kompleksowe możliwości
Rozwiązania ZTNA można dostosować do rozmiaru firmy i jej potrzeb. Korzystać z nich mogą zarówno korporacje, jak i kilkuosobowe podmioty. Przygotowanie firmowej sieci do wymogów polityki Zero Trust jest szybkie i proste, mimo że wymaga wdrożenia szeregu różnych rozwiązań. Sophos oferuje partnerom szeroką gamę technologii pozwalających na zarządzanie środowiskiem sieciowym zgodnie z koncepcją Zero Trust oraz wsparcie przy wdrażaniu ich u klientów.
Najważniejszą z usług jest Sophos Central, chmurowa platforma cyberbezpieczeństwa, która organizuje wszystkie posiadane przez usługobiorcę rozwiązania w jednym miejscu – także te od innych dostawców. Użytkownik z poziomu wirtualnej konsoli może pobierać informacje pozyskiwane z oprogramowania ochronnego, np. z Sophos Firewall czy Sophos Intercept X instalowanego na urządzeniach końcowych. Taka integracja pozwala na wykorzystanie opracowanych przez Sophos mechanizmów Synchronized Security i Security Heartbeat do wymiany informacji o stanie sprzętu, aby automatycznie reagować na zagrożenia i obecność w sieci niezgodnych urządzeń.

3. Wygoda dla użytkowników i działów IT
Mikrosegmentacja, czyli tworzenie indywidualnych „tuneli” między użytkownikiem a zasobami, z których korzysta, jest wygodne zarówno dla pracowników, jak i specjalistów ds. bezpieczeństwa. Zespół nie musi dłużej korzystać z obciążającego sieć VPN-a albo też uczyć się nowych, skomplikowanych procedur. Jednocześnie dzięki wdrożeniu polityki Zero Trust osoby monitorujące ruch sieciowy mają natychmiastowy dostęp do informacji o statusie i aktywności wszystkich urządzeń oraz aplikacji w czasie rzeczywistym. Jest to nieocenione przy szybkiej identyfikacji potencjalnych problemów i prowadzeniu audytów bezpieczeństwa.
4. Oszczędność kosztów
ZTNA jest rozwiązaniem dla każdej firmy, która szuka skutecznej i opłacalnej strategii bezpieczeństwa sieciowego. To rozwiązanie chmurowe, więc nie wymaga zakupu i utrzymywania własnej infrastruktury. Centralnie zarządzany dostęp do zasobów znacząco ułatwia administrację i monitorowanie aktywności użytkowników. Wreszcie, wyższy poziom bezpieczeństwa oznacza mniejsze koszty ponoszone w związku z usuwaniem wszystkich skutków cyberataków (średni koszt odzyskania danych po cyberataku z użyciem ransomware wyniósł w 2022 r. 375 tys. dol. – około 1,55 mln zł). Wszystko to pomaga znacząco ograniczyć wydatki ponoszone na procesy IT.
Z rozwiązań oferowanych przez Sophos korzystają tysiące firm z całego świata. Klienci cenią sobie fakt, że można je wdrażać od razu, gdyż są kompatybilne z technologiami innych dostawców. Z kolei partnerzy Sophos mogą liczyć na atrakcyjne marże, dedykowane kanały sprzedaży, szkolenia oraz wsparcie przed- i posprzedażowe.
Dodatkowe informacje: Sophos Eastern Europe Team, salesee@sophos.com
Podobne artykuły
Zarządzanie urządzeniami końcowymi: postępująca konsolidacja systemów
Zarządzanie urządzeniami końcowymi staje się nie lada wyzwaniem dla działów IT. To zła wiadomość, natomiast dobra jest taka, że na rynku istnieje cała gama rozwiązań, które umożliwiają uporanie się z tym problemem.
Zero Trust: nie ufaj, sprawdzaj!
O modelu Zero Trust zrobiło się szczególnie głośno w roku 2020, gdy pojawiła się pilna potrzeba zabezpieczania komputerów zdalnych pracowników. Tamten okres mamy za sobą, ale nie znikła potrzeba tego rodzaju ochrony firmowej sieci, która de facto nie ma już wyraźnych granic.
Phishing i ransomware: grzechy firm szansą dla integratorów
Ataki phishingowe i ransomware biją kolejne rekordy, a wiele wskazuje na to, że będzie coraz gorzej. Działy IT w firmach stają zatem przed nowymi wyzwaniami, którym mogą sprostać współpracując z integratorami.