Konferencja Technik Szerokopasmowych (KTS) na trwałe wpisała się w kalendarz imprez technologicznych przeznaczonych dla operatorów telekomunikacyjnych, telewizji kablowych oraz ISP. Pod koniec czerwca w Gdyni odbyła się już 18. edycja wydarzenia, zorganizowana przez Vector Solutions, integratora rozwiązań do sieci telekomunikacyjnych. Uczestnicy spotkania zastanawiali się, co zrobić, aby znaleźć się wśród beneficjentów zmian zachodzących na rynku. 

– Niektórzy uważają, że w branży telekomunikacyjnej trzeba biec, aby stać w miejscu. Jeszcze inni twierdzą, że wcale nie trzeba być najszybszym. Vector Solutions zawsze stawia na inwestycje. Jesteśmy partnerem technologicznym pomagającym w minimalizacji ryzyka i definiowaniu najbardziej efektywnej drogi do osiągnięcia sukcesu – przekonywał Janusz Kilon, prezes zarządu Vector Solutions.

 W najbliższych latach ta droga na pewno nie będzie usłana różami. Jednym z najważniejszych problemów, z jakimi muszą zmierzyć się zarówno duzi jak i mali operatorzy kablowi, jest zatrzymanie klientów, którzy zaczynają uciekać, wybierając telewizje internetowe. 

– W pierwszym kwartale bieżącego roku 1,3 mln Amerykanów zrezygnowało z kablówek na rzecz telewizji internetowej. Dla porównania: w pierwszym kwartale ubiegłego roku na ten krok zdecydowało się 300 tys. osób. Zmiany za oceanem mogą zwiastować to, co wkrótce wydarzy się w Europie – przestrzega  Tomasz Strożek, dyrektor sprzedaży na region CEE w Media Kind.

Ani operatorzy kablówek, ani ISP nie są skazani na porażkę, aczkolwiek muszą zwiększyć aktywność w zmaganiach z Netflixem, Hulu czy Amazon Prime. Menedżer z Media Kind wymienił kilka czynników, które umożliwią skuteczną rywalizację z nowymi konkurentami. Najważniejsze z nich to optymalizacja bazy kosztowej, zmiana modelu subskrypcyjnego, personalizacja usług, oferowanie lokalnych treści oraz usług nPVR (nagrywanie programów). 

W czasie tegorocznego KTS-u dyskutowano również o rozwiązaniach z obszaru Data Center & Cloud. Zdaniem Macieja Cichego, senior solution managera w Vector Solutions, operatorzy stają przed wyzwaniami związanymi z rozbudową infrastruktury sieciowej, migracją swoich usług i modernizacją styków sieci z operatorami. Zagadnienia rozbudowy sieci były prezentowane na przykładzie projektu Vector Solutions dla ATM -u, największego operatora data center w Polsce.

 – Zaproponowaliśmy klientowi zastosowanie modularnych routerów sieciowych, co umożliwi instalację portów 100 GE. Ponadto zmodernizowane zostały styki sieci, a także wykorzystaliśmy rozwiązania Huawei, by wspierać nowe usługi, np. EVPN czy VDLAN – wyjaśnia Maciej Cichy. 

Przeniesiono ok. tysiąca usług telekomunikacyjnych, a nowe roz-wiązania przełożą się na obniżenie TCO po stronie operatora. 

– Podstawowym celem było podniesienie pojemności sieci z 10 G do 1000 G. W tym projekcie ważne było, aby żaden proces nie zakłócał zachowania ciągłości usług – dodaje Radosław Potera, CTO w ATM-ie. 

Gracze działający na rynku telekomunikacyjnym muszą cały czas trzymać rękę na pulsie, przyglądać się nowościom i nie tylko płynnie migrować usługi, ale również kreować nowe. Taką właśnie rolę spełnia w grupie Vector wyodrębniona spółka Vector X Labs, która podczas KTS zaprezentowała platformę MAVI służącą do agregacji treści wideo. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi użytkownika widzowie bardzo szybko uzyskują dostęp do ulubionych programów. 

Szymon Karbowski, CEO nowej spółki, zwraca uwagę na fakt, że rywalizacja między operatorami kablowymi a dostawcami usług OTT doprowadziła do wysypu różnego rodzaju platform. 

– Wybieranie treści spośród kilkunastu dostępnych aplikacji z punktu widzenia klienta nie ma sensu. Niewiele osób będzie chciało korzystać z takiego czasochłonnego modelu. Wideo powinno być do oglądania, a nie wyszukiwania – przekonuje Szymon Karbowski.