Sprzedawca ze Świnoujścia

Dlaczego JTT Computer praktycznie wycofało się ze sprzedaży hurtowej małym i średnim składaczom? Zlikwidowano punkty przedstawicieli regionalnych, mniej więcej w tym samym czasie wzrosły ceny podzespołów komputerowych (teraz są o kilka procent wyższe niż u konkurencji).

Kompetencje pracowników handlowych JTT w Szczecinie uważałem za wzorcowe. Szkoda że szefostwo firmy podjęło decyzję o wycofywaniu się z rynku. Podobny krok zrobiło AB, ale szybko się wycofało.

Strategia JTT opiera się przede wszystkim na koncentracji na własnym produkcie – komputerach Adax. Dystrybucja komponentów to działalność prowadzona tylko w ograniczonym zakresie. Oczywiście, może się zdarzyć, że ceny komponentów są u nas wyższe. Staramy się jednak utrzymywać atrakcyjne ceny w przypadku kluczowych linii produktów, takich jak płyty główne Gigabyte czy napędy optyczne.

Oddział JTT w Szczecinie został zlikwidowany 3 lata temu. Nie wiąże się to jednak z wycofaniem z tego rynku, lecz wynika z przyjętego modelu sprzedaży – centralizacji działań (polegającej na przeniesieniu obsługi klientów do centrali we Wrocławiu) i rozbudowie internetowego systemu wspomagania wprzedaży (isws.jtt.pl). Obecnie 30 proc. zamówień realizowanych jest przez ISWS, a północny region kraju obsługuje specjalny zespół handlowców wspierany przez przedstawicieli handlowych.

Przedstawiciel firmy IT Serwis, Szczecin

Czy fakt, że często komponenty, m.in. procesory, dyski twarde, są niedostępne w JTT, oznacza początek końca dystrybucji i przestawienie się firmy wyłącznie na produkcję i sprzedaż komputerów Adax?

Paweł Okraska, Advanced Computer Devices, Kanie

Czy JTT Computer nadal zamierza zajmować się dystrybucją komponentów komputerowych, czy też zmienia profil na producenta komputerów?

Krzysztof Kapałka, Qumak-Sekom, Kraków

Czy to prawda, że JTT odchodzi od dystrybucji części komponentów i peryferii, a koncentruje się na produkcie flagowym – komputerach Adax? Czy już wiadomo, z jakich linii produktowych JTT ma zamiar zrezygnować i jak ostatecznie będzie wyglądać oferta firmy?

JTT rzeczywiście zmienia model działania z dystrybucji na producenta, który prowadzi uzupełniającą działalność dystrybucyjną. Większość zmian w ofercie produktów miało miejsce w roku ubiegłym i w pierwszym kwartale 2003 r.
W bieżącym dokonywane będą korekty polegające na usunięciu niektórych produktów z oferty bądź ich zamianie na inne. To standardowa procedura we wszystkich firmach. Rynek IT zmienia się bardzo szybko, jedni dostawcy umacniają swą pozycję, a inni tracą rynek.

Przedstawiciel firmy IT Serwis, Szczecin

Jak z perspektywy czasu JTT ocenia decyzje o likwidacji lokalnych oddziałów? Opłaciło się?

Z perspektywy czasu reorganizacja przyniosła dwa efekty. Po pierwsze, umożliwiła zmianę modelu działania i poprawę efektywności zarządzania kapitałem obrotowym. Po drugie, zmiany wprowadzone w obsłudze klientów spowodowały, że ponad 90 proc. firm, dokonujących wcześniej zakupów w oddziałach, współpracuje z nami nadal. 10 proc. przedsiębiorstw, które zakończyły współpracę, generowało mniej niż 1 proc. przychodów JTT.

Roman Paszkowski, Micrograf, Suwałki

Od kilku tygodni nie można za pośrednictwem systemu ISWS kupić żadnego Adaksa. Czyżby JTT wygrało wielki przetarg? Jeśli tak, wypadałoby wcześniej uprzedzić dilerów… A może JTT ma poważne kłopoty?

Serdecznie przepraszamy wszystkich naszych klientów za problemy z nabyciem niektórych produktów. Tak jak już otwarcie informowaliśmy, wiąże się to z ograniczeniem zasobów finansowych, spowodowanym nierozstrzygniętą jeszcze przed NSA sprawą o zwrot ponad 20 milionów złotych. Oczekujemy, że w najbliższym czasie sytuacja diametralnie się poprawi. Poza tym rzeczywiście jeden z realizowanych dużych kontraktów na ponad 3000 komputerów wpłynął na opóźnienie realizacji zamówień. Niestety, warunki kontraktowe nie pozwalają nam wcześniej informować partnerów o wszystkich projektach specjalnych.

Leszek Szostek, AAC Computer, Wałbrzych

Dlaczego w JTT wprowadzono ograniczenia w wydawaniu towaru i przyjmowaniu urządzeń do serwisu (teraz w godzinach od 9.00 do 12.00)? W rzeczywistości JTT funkcjonuje dopiero od godziny 12.00. Niektórzy klienci zaopatrywali się w towar czy przyjeżdżali z urządzeniami do serwisu w godzinach porannych. Obecnie jest to utrudnione.

Mniej niż 2 proc. naszych klientów odbierało nabywany towar samodzielnie. Większą część zamówień realizuje się, wysyłając przesyłkę do klienta. Utrzymywanie dużego zespołu pracowników logistyki w przypadku tak niewielkiej sprzedaży nie miało sensu ekonomicznego. Klientom z Wrocławia oferujemy transport kurierski, zamówienie realizowane jest tego samego dnia.

Paweł Okraska, Advanced Computer Devices, Kanie

1. Czy przyczyny swojej nie najlepszej kondycji JTT widzi jedynie w złej koniunkturze i zablokowaniu ogromnej sumy przez urząd skarbowy, czy też dostrzega jakieś błędy w swej działalności? Przecież są firmy, które nie tylko nie zmniejszają obrotów, a wręcz się rozwijają, np. Action, Emiter, Rubicon itp.

Wymienionym firmom nie zabrano 10 mln zł… Zmieniamy profil działania na producenta komputerów i interesuje nas głównie wzrost na tym polu, a nie wzrost całkowitych przychodów. Co roku nasz udział w rynku komputerów jest większy.

2. Czy po JTT pozostanie tylko marka Adax i wspomnienie dobrego serwisu oraz kompetentnych handlowców, czy też można liczyć na dalszą współpracę?

JTT w dalszym ciągu zamierza oferować swoim klientom dobry serwis i współpracę z kompetentnym zespołem handlowców.

Czytelnik anonimowy

Niektóre firmy dystrybucyjne zmierzają ku integracji. Mniej czy bardziej skrycie oferują klientom końcowym swój sprzęt i usługi, pomijając pośredników. Czy JTT zamierza kierować część swojej oferty do klientów końcowych?

JTT oparło swój model działania na sprzedaży za pośrednictwem kanału dystrybucyjnego, dlatego nie prowadzi i nie planuje prowadzić sprzedaży klientom końcowym. W naszej firmie został stworzony specjalny zespół do obsługi integratorów systemów oraz grupa przedstawicieli handlowych, ale wspierają oni partnerów. Nawet jeżeli duży odbiorca zwraca się do nas z bezpośrednim pytaniem, oferta przygotowywana jest przez partnera handlowego, który realizuje dostawy.