Fakty, ciekawostki i rozmowy o usługach CLOUDOWYCH
Żabka wdrożyła system zarządzania bazujący na rozwiązaniach chmurowych Salesforce’a. Ma to podnieść jakość obsługi blisko 6 tys. franczyzobiorców współpracujących z siecią. System Zarządzania Relacjami z Franczyzobiorcami integruje w jednym miejscu dane dotychczas dostępne w różnych aplikacjach. „Wdrożenie umożliwiło nam stworzenie wielowarstwowego ekosystemu, łączącego funkcjonalnie i procesowo zespoły centrali oraz kadry operacyjnej (korzystające z FRM) z franczyzobiorcami i partnerami ds. sprzedaży (korzystającymi z aplikacji Cyberstore). „Narzędzia FRM i Cyberstore współpracują ze sobą w czasie rzeczywistym. Pozwalają nam prowadzić scentralizowany model rekrutacji, pobudzają transformację sieci terenowej dzięki profilowanej komunikacji czy umożliwiają monitoring wydajności usług sklepowych w czasie rzeczywistym” – podkreśla Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future. Wdrożenie przeprowadzili specjaliści Accenture.
Comarch planuje budowę centrum przetwarzania danych w Stanach Zjednoczonych. Ośrodek o powierzchni blisko 3000 mkw. ma powstać na działce liczącej 1,2 hektara w miejscowości Mesa w stanie Arizona. Prace rozpoczną się w czerwcu 2021 r., zaś uruchomienie data center planowane jest na połowę 2022 r. Inwestycja we własną infrastrukturę to część strategii Comarchu związanej z planami rozszerzenia działalności biznesowej na rynku amerykańskim, gdzie firma realizuje projekty informatyczne od 1999 r. Aktualnie Comarch świadczy usługi data center dla klientów z Ameryki Północnej i Południowej w wynajmowanych przestrzeniach w Chicago i Columbus oraz w Montrealu i Toronto. Po uruchomieniu ośrodka na terenie USA, wszystkie serwery zostaną przeniesione do Mesy. Comarch posiada już własne serwerownie w Polsce (Kraków i Warszawa) oraz we Francji i w Niemczech.
CloudFerro, jako jedna z pierwszych firm z Polski, dołącza do GAIA-X, czyli Europejskiego Stowarzyszenia na Rzecz Danych i Chmury. Jego celem jest stworzenie standardów dla europejskiej platformy chmurowej, zgodnie z unijnym prawem oraz standardami open source. Stowarzyszenie ma również działać na rzecz zachowania europejskiej suwerenności technologicznej oraz ochrony danych. Do udziału w projekcie zaproszono firmy, instytucje oraz rządy wszystkich europejskich krajów. Dostawcy chmury będą musieli m.in. zapewnić klientom informację o tym, jak wygląda przechowywanie danych i dostęp do nich. Wszelkie działania i świadczenie usług mają być dostosowane zarówno do rynku europejskiego, jak i lokalnego. GAIA-X ma także zmniejszyć zależność europejskich podmiotów od amerykańskich dostawców chmury obliczeniowej.
Snowflake uruchamia program partnerski Powered By Snowflake, którego celem jest wsparcie firm i deweloperów w procesie tworzenia aplikacji na wszystkich etapach pracy w chmurze danych Snowflake. Firma wprowadza również nowe funkcje, które mają uprościć wymianę danych w ramach Data Marketplace. Dostawca obiecuje partnerom uruchamianie aplikacji w szybszym tempie, dostęp do ekspertów technicznych, warsztatów i pomoc w projektowaniu odpowiedniej architektury danych dla aplikacji, w tym najlepszych praktyk, architektur referencyjnych oraz instrukcji. Wśród członków założycieli programu są takie firmy, jak BlackRock, Adobe, Instacart i Lacework, które tworzą swoje produkty w Chmurze Danych Snowflake.
Biuro Informacji Kredytowej wdroży w chmurze Azure platformę API Management do rozwoju usług i modeli biznesowych. Ma to zapewnić także zgodność wprowadzanych innowacji z wymogami regulacyjnymi oraz pozwolić na bezpieczne oferowanie usług również poza sektorem finansowym. Rozwiązanie ma ponadto umożliwić analizę potencjału zgromadzonych danych statystycznych. To z kolei daje szansę tworzenia nowych, innowacyjnych modeli usług BIK, kierowanych do partnerów biznesowych z nowych segmentów rynku – startupów, czy fintechów tworzących zwinne i nowoczesne usługi dla użytkowników. Ma to być realizowane w ramach projektu Open API, czyli otwartego i publicznego udostępnienia wybranych usług. Dzięki temu twórcy rozwiązań będą mieli łatwiejszy dostęp do usług BIK.
Operatorzy hiperskalowi wydali rekordowe kwoty na rozwój swoich centrów danych – wynika z analizy Synergy Research Group. Łączne nakłady inwestycyjne na ten cel w I kw. 2021 r. skoczyły o 31 proc. w porównaniu z ub.r., osiągając 38 mld dol. Tym samym za ostatnie cztery kwartały suma wyniosła 149 mld dol., co oznacza wzrost o 28 mld dol. (+23 proc.) rok do roku. Budżety czterech największych dostawców: Amazona, Microsoftu, Google’a i Facebooka znacznie przewyższały nakłady innych operatorów hiperskalowych. „Ciekawe jest porównywanie hiperskalerów z innymi największymi dostawcami usług na całym świecie. Ich rekordowe inwestycje wyraźnie kontrastują z firmami telekomunikacyjnymi, których nakłady od 5 lat są zasadniczo płaskie, co odzwierciedla ich niezdolność do zwiększania ogólnych przychodów” – komentuje John Dinsdale, główny analityk Synergy Research Group, dodając, że należy się spodziewać dalszego dwucyfrowego wzrostu nakładów inwestycyjnych na hiperskalowanie w nadchodzących latach.
Podobne artykuły
Czy to już atak?
Powszechność cyberataków powoduje, że każdy przypadek niepoprawnej pracy oprogramowania lub usług niemal automatycznie skłania do zastanowienia się, czy nie mamy do czynienia z działalnością przestępczą.
Fuzje i przejęcia: CloudFerro z zastrzykiem gotówki
W pierwszym kwartale tego roku na polskim rynku M&A miało miejsce 95 transakcji. Największą z nich było przejęcie Velo Bank przez Cerberus Capital Management.
XVII Regaty Lenovo: wielkie spotkanie branży IT
Jak co roku Lenovo zaprosiło partnerów na Mazury, by wspólnie wziąć udział w wielkim branżowym święcie i emocjonującej rywalizacji na wodzie.