W zeszłym roku wartość polskiego rynku dystrybucji ICT sięgnęła 30,9 mld zł – wynika z szacunków PMR, co oznacza poprawę o 2,7 proc. rok do roku. W 2018 r. analitycy spodziewają się kontynuacji wzrostu, a ten optymizm podzielają dystrybutorzy – oczekują obrotów co najmniej na poziomie z 2017 r., a niektórzy nawet o 20 proc. większych.

Rozwojowi powinno sprzyjać długo oczekiwane ożywienie w sektorze publicznym i napływ funduszy unijnych. Optymiści liczą też na przyspieszenie cyklu wymiany rozwiązań IT w przedsiębiorstwach oraz napędzające popyt zmiany w przepisach prawnych (głównie dotyczących RODO). Istotnym czynnikiem ma być również poprawa sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie. Do tego producenci zapowiadają, że w 2018 r. zamierzają zwiększyć sprzedaż pośrednią – jak wynika z badania światowej organizacji dystrybutorów GTDC. Co ważne, prognozowany w tym dokumencie rozwój VAD, usług w chmurze, rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i generalnie rosnące znaczenie usług oraz zaawansowanych rozwiązań w kanale sprzedaży – powinny wpłynąć nie tylko na przychody, ale również na poprawę rentowności biznesu.

Mimo całej gamy pozytywnych czynników, które – na co liczą dystrybutorzy – będą sprzyjać poprawie koniunktury, branża dystrybucyjna jest jednak daleka od hurraoptymizmu. Nadal sporo mówi się o braku innowacyjnych produktów, które mogłyby zdecydowanie zwiększyć popyt.

Na szczęście w 2018 r. ryzyko związane z działaniami organów skarbowych, wciąż poszukujących w firmach dystrybucyjnych zaległości VAT, wydaje się mniejsze niż w poprzednich latach. Branża nie spodziewa się już wstrząsu na taką skalę, jaki miał miejsce w 2016 r., gdy skarbówka naliczyła Actionowi do zapłaty wielomilionowe kwoty rzekomych zaległości, a spółka rozpoczęła restrukturyzację. Wówczas polityka instytucji finansowych wobec firm IT stała się dużo bardziej restrykcyjna. Teraz jest z tym lepiej.

– Już od kilku miesięcy obserwujemy pozytywną zmianę w podejściu do naszej branży nie tylko ubezpieczycieli, ale i Ministerstwa Finansów. Obecnie możemy mówić o poprawie w dialogu z partnerami handlowymi i instytucjami finansowymi – przekonuje Ilona Weiss.

Prezes ABC Daty przyznaje jednak, że w najbliższym czasie nie należy spodziewać się powrotu wzajemnych relacji do stanu sprzed wspomnianych wydarzeń.

 

Biznesy, które będą rosnąć

Wśród obszarów, w których można spodziewać się wzrostu sprzedaży w 2018 r., dystrybutorzy wymieniają usługi w chmurze. Na rozwój w tym zakresie na pierwszym miejscu wskazują też światowe firmy we wspomnianym badaniu GTDC. W Polsce powinno temu sprzyjać niewielkie nasycenie rynku usługami cloud – według GUS korzysta z nich zaledwie 10 proc. polskich przedsiębiorstw ogółem. W małych firmach (do 49 pracowników) odsetek ten wynosi 7,6 proc. Rosnąca świadomość korzyści przedsiębiorców z wdrażania rozwiązań chmurowych również powinna pozytywnie wpłynąć na popyt.

 

Oprócz usług w chmurze w ofercie dystrybucyjnej generalnie powinna zwiększać się sprzedaż w modelu VAD. Przewidywane jest poszerzanie zakresu usług, które umożliwiają integratorom i resellerom generowanie wartości dodanej, co jest związane z rosnącą złożonością rozwiązań ICT.

– Presja na marże powoduje, że rola dystrybutorów i resellerów musi się zmieniać, aby w oparciu o VAD generować dodatkowy zysk – mówi Andrzej Przybyło, prezes AB.

Sprzedaż z wartością dodaną może objąć całą gamę produktów. Szef AB wymienia m.in. monitoring wizyjny, druk i archiwizację danych. Dystrybutorzy są jednak zgodni, że w bieżącym roku znacząco wzrośnie zapotrzebowanie przede wszystkim na rozwiązania z obszaru bezpieczeństwa. Popyt powinno stymulować zbliżające się wejście w życie RODO – unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, które zacznie obowiązywać od 25 maja 2018 r. Nowe przepisy znacznie zwiększają wymagania dotyczące ochrony, więc potencjalnie większość przedsiębiorstw działających na rynku powinno zainwestować w poprawę zabezpieczeń. W tym kontekście wzrośnie rola doradztwa – według światowych danych Watch Guard z listopada ub.r. aż 37 proc. firm nie ma pewności, czy w ogóle musi dostosować się do wymogów RODO.

Zdaniem dystrybutorów w 2018 r. wzrośnie sprzedaż…

…usług chmurowych,

…rozwiązań w modelu VAD,

…systemów bezpieczeństwa,

…notebooków,

…sprzętu dla graczy,

…systemów inteligentnego domu,

…rozwiązań z zakresu Internetu rzeczy,

…analityki Big Data oraz BI,

…monitoringu wideo,

…Digital Signage i systemów AV,

…rozwiązań do komunikacji w firmach, w tym wideokonferencji,

…narzędzi do automatyzacji produkcji,

…smartfonów.

 

Popyt na rozwiązania z sektora security powinien rosnąć także za sprawą coraz większej skali zagrożeń (zwłaszcza tych, o których głośno, jak ransomware) i świadomości decydentów w przedsiębiorstwach na temat konieczności stosowania skutecznej cyberochrony.

Oprócz bezpieczeństwa największą dynamiką wzrostu w obszarze VAD w dystrybucji mają cechować się komercyjne rozwiązania open source, narzędzia do automatyzacji produkcji, do komunikacji w firmach i służących do zarządzania informacją. Do potencjalnie najsilniej rozwijających się rynków w 2018 r. można zaliczyć również systemy do wideokonferencji, AV, rozwiązania analityki biznesowej oraz Big Data.

– Będzie znacznie większy popyt także na macierze all-flash – twierdzi Łukasz Chęć, Product Manager QSAN w EPA Systemy.

Spodziewana jest też poprawa koniunktury na rynku przedsiębiorstw. Dystrybutorzy liczą na to, że w końcu dojdą do skutku odkładane w poprzednich latach inwestycje, co zaowocuje większymi nakładami na infrastrukturę informatyczną.

– W 2018 r. powinien przypaść szczyt akcji wymiany sprzętu IT. Dotyczy to zwłaszcza komputerów, a ściślej notebooków. Stąd można spodziewać się wzrostów m.in. sprzedaży notebooków biznesowych, choć oczywiście część firm, zwłaszcza MŚP, ze względu chociażby na cenę, zapewne postawi na komputery konsumenckie – przewiduje Ilona Weiss.

Ponadto zdaniem szefowej ABC Data w kraju powinna utrzymać się dobra passa w sektorze gamingu, co oznacza solidną sprzedaż zarówno komputerów dla graczy, jak i komponentów oraz akcesoriów. Do produktów, których sprzedaż będzie rosła w dystrybucji ICT, zaliczono również smartfony, w tym wysokomarżowy sprzęt z wyższych półek cenowych.

Z prognoz dystrybutorów wynika, że resellerzy powinni przygotować się na rosnący popyt na rozwiązania z zakresu inteligentnego domu. W tym kontekście AB przytacza prognozy przewidujące, że wartość rynku smart home zwiększy się ze 120 mln zł w 2017 r. do 600 mln zł w ciągu czterech lat. Według MEC Analytics 70 proc. Polaków jest przekonanych, że właśnie za cztery lata rozwiązania inteligentnego domu staną się standardem.

Ponadto rok 2018 r. w dystrybucji ICT będzie stał pod znakiem rozwoju rynku Internetu rzeczy.

– Rozwój IoT przełoży się na wzrost sprzedaży systemów do przechowywania i archiwizacji danych, o ile będą one konkurencyjne cenowo wobec odpowiednich usług oferowanych w chmurze. Stworzy też szanse rynkowe dla firm tworzących oprogramowanie do analityki i sterowania urządzeniami – przewiduje Piotr Cisowski, Business Unit Manager EBU w Arrow ECS. Internet rzeczy będzie również stymulować popyt na rozwiązania zabezpieczające przechowywanie i przesyłanie danych.

 

Resellerzy powinni się zmieniać

Dystrybutorzy twierdzą, że partnerzy muszą się zmieniać, aby skorzystać z poprawy koniunktury przewidywanej w 2018 r. Podkreślano, o czym zresztą mówi się od lat, że resellerzy muszą odchodzić od sprzedaży „pudełkowej” i asortymentu typowego dla retailu. Wskazywano zwłaszcza rozwój kompetencji związanych z usługami (jak doradztwo). Zdaniem dystrybutorów resellerzy powinni również postawić na większą specjalizację w konkretnych branżach.

Zdaniem dystrybutorów

Ilona Weiss, prezes ABC Data Wiodący dystrybutorzy, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku, muszą oferować coś więcej niż tylko sprawne przesuwanie pudełek, o czym od dawna mówimy. Dziś w naszej branży najważniejsza jest wiedza i zasób kompetencji technologicznych, czyli atrybuty niezbędne przy unikalnych kontraktach. Myślę, że w 2018 r. dystrybutorzy VAD wreszcie będą mogli rozwinąć skrzydła. Wiele wskazuje na to, że w końcu może nastąpić długo oczekiwane odbicie na rynku przetargów publicznych. Spodziewamy się, że m.in. ze względu na postępującą cyfryzację państwa, w nieco dłuższej perspektywie na rynku przetargów IT nastąpi szybszy wzrost.

Andrzej Przybyło, prezes AB Cyberbezpieczeństwo stanowi dużą szansę dla resellerów i integratorów na poszerzenie oferty o nowe i perspektywiczne usługi. Ich rolą przy dostarczaniu urządzeń i rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo infrastrukturze IT powinno być przede wszystkim dobre doradztwo i pomoc użytkownikowi w poprawnym wdrożeniu rozwiązania. Oznacza to, że partner powinien mieć głęboką wiedzę na temat bezpieczeństwa danych i informacji oraz bardzo dobrą znajomość oferowanego sprzętu. Co więcej, ta wiedza powinna być odświeżana oraz okresowo weryfikowana i potwierdzana przez certyfikaty i egzaminy.

Sławomir Harazin, wiceprezes Action Na rynku poradzą sobie ci resellerzy, którzy zbudują odpowiednio silne przewagi konkurencyjne. Moim zdaniem tego typu przewagą mogą być specjalistyczne usługi bazujące na innowacyjnych rozwiązaniach. Czyli nie wystarczy dowieźć do klienta produkt, trzeba jeszcze dostarczyć do niego całe oprogramowanie, know-how, a także zapewnić systematyczną obsługę wdrożonych produktów i usług.

 

Adam Rudowski, prezes Veracomp Integratorzy i resellerzy IT zaoferują największą wartość swoim odbiorcom, dysponując kompetencjami z zakresu doradztwa biznesowego. Wydaje się to kluczem do sukcesu w sprzedaży. W celu zapewnienia lojalności klientów końcowych w dłuższym terminie, konieczne jest odchodzenie od transakcyjnego modelu sprzedaży na rzecz wspierania użytkowników w doskonaleniu stosowanych narzędzi, procesów i posiadanych kompetencji. Z pewnością kluczowa jest specjalizacja w wybranych branżach oraz wynikająca z niej głęboka wiedza o rynku i modelu działania konkretnych firm czy instytucji.

 

– Niezmiennym warunkiem odniesienia sukcesu przez partnerów jest właściwe rozpoznanie potrzeb klienta. Dzięki poznaniu potrzeb i oczekiwań użytkownika oraz możliwości fachowego doradztwa reseller będzie w stanie skonstruować ofertę dla konkretnych grup klientów – uważa Andrzej Przybyło.

Przedstawiciele dystrybutorów zalecają także resellerom i integratorom dywersyfikację działalności i oferty.

– Z jednej strony powinni postawić na dodatkowe usługi, zarówno przed-, jak i posprzedażowe, a z drugiej na produkty inne niż te dostępne w sieciach handlowych. Ich oferta może obejmować np. sprzęt dla klienta biznesowego – radzi Ilona Weiss.

 

Split payment – wielka niewiadoma

W lipcu 2018 r. wejdzie w życie mechanizm podzielonej płatności (split payment). To zasadnicza zmiana w transakcjach między przedsiębiorstwami. Polega ona na tym, że płatność za fakturę będzie dzielona przez bank na kwotę netto i VAT, które trafią na osobne konta. Tym drugim firma nie będzie mogła swobodnie dysponować. Split payment będzie dobrowolny, ale resort finansów spodziewa się, że docelowo skorzysta z niego 90 proc. przedsiębiorstw.

Jak nowa regulacja wpłynie na rynek? Zdaniem dystrybutorów trudno na razie przewidzieć jej skutki. Nasi rozmówcy wskazują zarówno na plusy, jak i ryzyko związane z podzieloną płatnością. Najważniejszym pozytywnym rezultatem powinno być znaczne ograniczenie (a zdaniem niektórych całkowita eliminacja) wyłudzeń VAT, co oznaczałoby usunięcie z rynku nieuczciwej konkurencji, a w efekcie zwiększenie obrotów i marż uczciwych firm z branży.

– Każde rozwiązanie, które ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego, zapewnienie bezpieczeństwa i ochronę uczciwego biznesu, jest dobre dla branży IT. Przedsiębiorcy decydujący się na split payment będą mieli kolejny dowód na zachowanie należytej staranności – podkreśla prezes Ilona Weiss.

Z drugiej strony podzielona płatność może ograniczyć płynność finansową firm, ponieważ część pieniędzy z płatności za faktury będzie trudno dostępna na koncie VAT (ma ono służyć do regulacji zobowiązań podatkowych, a nie np. do finansowania bieżących zakupów). Dlatego silne finansowo podmioty lepiej poradzą sobie w nowej sytuacji.

– Nowe regulacje mogą mieć znaczący wpływ na całą branżę, chociażby poprzez nowe wymogi płynnościowe. Dystrybutorzy o silnych fundamentach finansowych i odpowiedniej adekwatności kapitałowej nie powinni odczuwać negatywnych skutków zmian wprowadzonych nowymi regulacjami – podsumowuje Andrzej Przybyło.

Nasi rozmówcy są natomiast zgodni, że obecnie trudno ocenić, jak podzielona płatność wpłynie na biznes przedsiębiorstw IT.